Film

Cannes în direct. Focuri de artificii în onoarea cinemaului românesc

Şi basarabenii, adăugai cu mândrie – căci premiile excepţionale ce au încununat Dincolo de dealuri, cel de scenariu şi două premii de interpretare, Cosmina Stratan (în film, e chipul coborât direct dintr-o icoană ortodoxă) şi Cristina Flutur, ar fi fost imposibile fără contribuţia întregii echipe, dar în special a lui Oleg Mutu, directorul de imagine, şi a lui Valeriu Andriuţă, a Tanei Popa, a lui Ion Sapdaru, a Vicăi Agache, a tuturor celor implicaţi. În măreaţa sală Lumiere, în văzul întregii planete (ceremonia fiind urmărită în direct de milioane de spectatori), pe scenă au urcat două debutante, modeste, fireşti în neirosita lor tinereţe, înalt apreciate de juraţii lui Nanni Moretti pentru adevăratul profesionalism. Am simţit, fizic, stupoarea şi răceala frumoaselor dichisite în toalete de gală de la cele mai renumite case de modă, purtând kilograme de bijuterii. Acesta a şi fost subiectul uneia dintre întrebările adresate lui Nanni Moretti la conferinţa de presă ce a urmat imediat după anunţarea palmaresului: Cum aţi decis, atunci când în filmele selecţionate s-au produs atâtea vedete recunoscute, atâtea actriţe valoroase (nu s-au dat nume, dar am înţeles cu toţii că e vorba de Nicole Kidman, prezentă în două filme, de Isabelle Huppert, de Juliette Binoche ş.a.), să acordaţi premiul unor debutante? Şi mie îmi place glamourul, a zis Moretti, însă doar în filmele bune. Asta e, aprecierea supremă onorează un film de valoare, confirmând calitatea cineastului şi a actorilor, a întregului val al neorealismului tragic românesc. Cristi Puiu, laureatul premiului principal la secţiunea Un certain regard (2005) pentru Moartea domnului Lăzărescu, de asemenea filmat de Oleg Mutu, susţine că acest premiu de interpretare „face dreptate actorilor români în ansamblu, confirmând valoarea şcolii de artă dramatică din România”. La fel, după cum afirmă Agenţia France Presse, Tatiana Niculescu-Bran, autoarea romanului Spovedanie la Tanacu, lucrare ce a inspirat scenariul lui Cristian Mungiu, s-a arătat „impresionată şi foarte fericită" de faptul că filmul ce a „respectat cursul evenimentelor" descrise în investigaţia sa s-a învrednicit de un premiu atât de important.

Or, Cannes constituie o vitrină, o foaie de temperatură a cinematografiei mondiale, rampă de lansare, afacere de milioane, dar şi modalitate de promovare a culturii. Proaspăt desemnată ministru al Culturii şi Comunicării din Franţa, Aurélie Filippetti a lansat luni, 28 mai, un comunicat în care apreciază „Palmaresul ediţiei a 65-a a Festivalului de la Cannes şi felicită pe toţi laureaţii, inclusiv Michael Haneke ce a cucerit „Palme D’or” cu filmul Amour".

Să ne felicităm şi noi pentru această victorie comună – mulţumim tuturor ce au ţinut pumnii pentru artiştii noştri, energia pozitivă a Domniilor voastre s-a soldat cu o victorie, şi să sperăm că şi la anul Cannes-ul va auzi doar de bine despre Moldova şi oamenii săi de cultură. Cum e anul, aşa şi Cannes-ul! De 15 ani prezentă la Cannes, pentru prima oară am fost totalmente de acord cu decizia juriului, apreciind palmaresul judicios, elaborat şi divers, punând în lumină noi forme şi tendinţe în artă, dar şi mesajul social: am intuit oarecum verdictul final, relatând pentru TIMPUL pe marginea lucrărilor ulterior palmate: Făpturi din Sudul sălbatic, de Benh Zeitlin (uvraj creat de o întreagă echipă aflată la primul lor film), Camera d’Or; Vânătoarea lui Thomas Vinterberg, premiul de interpretare masculin; Post tenebras lux, de Carlos Reygadas, premiul pentru regie.

Deci, să ne dorim ca şi anul viitor să fie priincios, bun şi norocos!

Cu drag de dumneavoastră, de la Cannes,
Larisa Turea

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *