Afaceri

Ce noroc să fii… parcat. O mie şi una de nopţi ale Chişinăului…

Astăzi, traficul rutier intens este o problemă pentru orice capitală a lumii, dar, spre deosebire de multe oraşe europene, la Chişinău nu există o infrastructură capabilă să facă faţă fluxului sporit de unităţi auto. Anul trecut, municipiul dispunea de doar 37 mii de locuri pentru parcare, ceea ce este de aproape zece ori mai puţin decât numărul automobilelor care îl traversează zilnic. „Deficitul” de parcări se face simţit mai ales atunci când, mergând pe stradă, pietonii sunt nevoiţi să ocolească, înjurând, autoturismele lăsate pe trotuar. Deocamdată, investiţiile în construcţia parcărilor sunt minime, deşi nu putem să afirmăm că proiectele privind amenajarea spaţiilor de parcaj lipsesc cu desăvârşire.

Chişinăul, împărţit în trei zone de plată

În octombrie 2010, Institutul „Chişinăuproiect” a finalizat un studiu privind amenajarea spaţiilor de parcaje în oraş, care prezintă şi un plan detaliat de amenajare a parcărilor stradale şi intercartiere în capitală, dar mai ales în centrul istoric al Chişinăului. Aici, până în anul 2025, ar urma să fie create circa 10.000 de locuri de parcaj – în tot oraşul, cifra preconizată e de 30 de mii. Unul dintre autorii studiului, Vitalie Munteanu, specialist în Secţia Plan General din cadrul Institutului, ne-a spus că, în planul elaborat de ei, locurile pentru parcare au fost proiectate acolo unde este posibilă respectarea distanţei de 1,5 m faţă de edificii şi blocuri. Totodată, rămâne problema curţilor din faţa blocurilor, unde oamenii amenajează în mod neautorizat spaţiul pentru maşini. „Deoarece este vorba de teren municipal, am venit cu ideea ca ziua parcarea în cartiere să fie gratuită, iar noaptea să se plătească”, a precizat el. În ceea ce priveşte politica tarifelor, Chişinăul va fi împărţit în trei zone de plată, cea mai scumpă fiind Zona Centru.
Deocamdată, însă, toate acestea se află la nivel de proiect. Responsabili de la Direcţia generală economie, reforme şi relaţii patrimoniale a Primăriei ne-au informat că, în prezent, propunerile înaintate de Institutul „Chişinăuproiect” sunt supuse unor studii de fezabilitate la Agenţia Proprietăţii Publice. În cazul în care acestea vor fi avizate, autorităţile municipale vor trebui să organizeze licitaţii pentru a desemna agenţii economici care vor amenaja parcările. Valoarea aproximativă a lucrărilor de amenajare va constitui circa 300 milioane de lei.

Intenţii, intenţii, intenţii…

O altă zonă excesiv de aglomerată a Chişinăului este perimetrul Pieţei Centrale. Primarul interimar, Nistor Grozavu, susţine că, pe parcursul a 10-15 ani, acolo vor fi create peste 1300 de locuri pentru parcare, iar în cazul în care Autogara Centrală va fi strămutată în altă parte, va fi suficient spaţiu pentru încă 850 de parcaje amenajate. Potrivit lui Nistor Grozavu, un pas înainte va fi şi noul Plan Urbanistic General al Chişinăului (PUG). Deşi Planul nu a fost încă aprobat de Consiliul municipal, Grozavu afirmă că acesta prevede că orice edificiu, care va fi construit în municipiu, va trebui să aibă cel puţin un nivel subteran de parcări.

În acest context, directorul Agenţiei Naţionale de Conservare şi Restaurare a Monumentelor, Ion Ştefăniţă, recomandă şi insistă ca toate proiectele privind parcările subterane din centrul istoric să fie coordonate cu Academia de Ştiinţe a Moldovei şi agenţia pe care o reprezintă el. „Arheologia urbană la Chişinău nu a fost încă explorată. Însă istoria capitalei se bazează şi pe săpături. De aceea, toate lucrările ce ţin de parcările subterane trebuie descărcate înainte de toate de sarcina arheologică, aşa cum se procedează în oraşele europene”, a spus el.

În ceea ce priveşte parcările supraetajate, primarul interimar ne-a spus că o construcţie de acest gen a fost deja edificată pe strada Decebal 6, iar pe strada Pan Halippa a fost repartizat un teren în acest scop. Vitalie Munteanu de la „Chişinăuproiect” spune că parcările supraetajate sunt avantajoase, dar necesită investiţii majore. „O parcare multietajată se răscumpără în foarte mult timp, ceea ce ar fi şi principalul motiv pentru care firmele străine refuză să ridice la noi asemenea parcări. De aceea, ar fi bine ca însăşi municipalitatea să construiască şi să asigure locuitorii oraşului cu parcări supraetajate”, afirmă expertul.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *