Politică

Contractul ținut secret cu Gazprom sau cum moldovenii au fost fraieriți și aduși la sapă de lemn

Contractul tinut secret cu Gazprom sau cum moldovenii au fost fraieriti si adusi la sapa de lemn

Astazi, membrii Comitetului pentru Unitate si Bunastare (CUB) au tinut o conferinta de presa referitor la clauzele contractului cu Gazprom, contract în mod deliberat ascuns de ochii opiniei publice, sub pretextul confidențialității sale. Conferinta o gasiti aici: https://fb.watch/fPWDdwEX2r/

O analiza a acestui conctract de catre acestia releva ca populatia RM nu doar ca a fost prostita, ci si stoarsa de ultimul banut. Trebuie sa recunosc ca stiam de unele nuante din acest contract, dar cand l-am citit in totalitate totul s-a pus cap in cap.

Mai jos comunicatul de presa intitulat ”Cu privire la transparența și eficiența managementului crizei energetice ca urmare a contractului de gaze cu Gazprom” al Comitetul pentru Unitate și Bunăstare:

“Criza energetică prin care trece astăzi economia Republicii Moldova și șocurile dure pe care le resimt cetățenii săi, loviți de inflație, costuri de viață, nesiguranță economică și riscuri de a fi în incapacitatea de a-și plăti facturile la încălzire, ridică cu de la sine putere problema accesului la informație, a transparenței decizionale și a legalității acordurilor în sectorul energiei. Recent, membrii CUB au reușit să obțină o copie a contractului semnat de reprezentanții Guvernului RM cu conducerea Gazprom în luna octombrie 2021 și care a fost în mod deliberat ascuns de ochii opiniei publice, sub pretextul confidențialității sale. Apărut în diverse surse publice, Contractul a trezit îngrijorări serioase și discuții încinse printre Membrii Comitetului pentru Unitate și Bunăstare (CUB), care afectează securitatea națională și reprezintă o materie legitimă de alertă, pe care dorim să v-o comunicăm în acest mod.

1.Contractul de livrare a gazelor naturale, semnat de Moldova Gaz cu Gazprom și intermediat de Guvernul Republicii Moldova, expiră la sfârșitul lunii octomrie 2022 și prevede asumarea acestor datorii

pentru consumul regiunii separatiste din stânga Nistrului de către partea semnatară a noului contract. Doar într-un singur an subiecții transnistreni au acumulat datorii de neplată de cca 1,14 mlr. de dolari.

2.Conform amendamentului nr.19 la contractul N:1GM -07-11, din 29.12.2006, semnat la 29 octombrie 2021, SA Modovagaz își asumă, prin punctul 3 al anexei, următoarea obligație „Gazprom livrează gaze naturale exclusiv pentru SA Moldovagaz și doar în cazul unui acord semnat între Moldova Gaz și Tiraspoltransgaz Gazprom va livra suplimentar un volum de 2.062 mlr. metri cubi de gaze, iar Moldova Gaz va recepționa și va achita corespunzător volumele suplimentare indicate în grilă.

3. Reiese astfel că dacă consumatorii din stânga Nistrului nu-și achită facturile la timp, SA Moldovagaz este entitatea responsabilă de stingerea datoriilor. Un amendament acceptat de autoritățile RM în noul contract, la art.85 al legii privind societăţile pe acţiuni, intrat în vigoare la 01.01.2021, obligă reprezentatul Gazprom în Consiliul de Administrație să părăsească sala în momentul în care este semnat ori negociat acordul de livrare a gazelor naturale între SA Moldovagaz și Tiraspoltransgaz, ceea ce oferă conducerii Gazprom un alibi și o exonerare de orice responsabilitate a datoriilor acumulate de regiunea separatistă. Același amendament prevede volumele și termenii concreți ai acordului, care expiră în octombrie 2022. Conform amendamentului acceptat de reprezentantul guvernului la negocierile din anul 2021, Republica Moldova are un acord valabil cu Gazprom doar până la sfârșitul lunii octombrie

2022.

4. Livrarea gratuită a gazelor naturale către regiunea separatistă din stânga Nistrului, în condiții de obscuritate maximă, ridică astfel mai multe semne de întrebare asupra scopului urmărit de reprezentantul guvernului la negocierile din 2021. Astfel, pe lângă asumarea datoriilor părții transnistrene sub falsul pretext al evitării unei eventuale crize umanitare, Guvernul RM a aplicat o lovitură grea economiei naționale, agenții economici ai cărora s-au ciocnit cu fenomenul unei concurențe neloiale din partea companiilor transnistrene, care, având acces la resurse energetice mult

mai ieftine au sporit brusc livrările de produse pe malul drept al Nistrului, ruinând producătoriii autohtoni. Mai multe companii și întreprinderi din sectorul industrial și de procesare agro-industrială din Republica Moldova au ajuns în anul 2022 în condiții de faliment sub presiunea concurenței neloiale, exercitate de către producătorii din stânga Nistrului, operând la preț de dumping (ciment).

5.Deși suntem solidari cu toți cetățenii Republicii Moldova nu putem fi de acord cu argumentul invocat de către autoritățile centrale cu privire la eventualitatea unei crize umanitare în stânga Nistrului dacă Moldovagaz va înceta să livreze gaze naturale în stânga Nistrului dacă nu va primi în avans plățile pentru

acest consum. Argumentul este fals și inadecvat regulilor economiei de piață, mai ales în condițiile în care consumatorii finali din partea dreaptă a Nistrului achită un preț de 30 de ori mai mare pentru

gazele naturale. O analiză sumară a veniturilor colectate în ultimul an de regiunea separatistă din teritoriile ocupate demonstrează capacitatea acesteia de a-și onora obligațiunile de plată, fără mare

efort. Astfel, din datoria acumulată de 1,14 mlrd pentru consumul de gaze reținem veniturile colectate din exporturile de laminate de la MMZ de cca 500 de mln $, 180 mln $ exporturi MGRES, 100 mln $ – alte companii din sectorul industrial, plus consumul populației la un preț corect.

6.Evaluările noastre demonstrează că sectorul economic din stânga Nistrului este bun de plată și ar putea liber acoperi plățile pentru consumul de gaze naturale, iar scutirile de care acesta se bucură în

prezent nu fac altceva decât să-i asigure acestuia acumularea de profituri, umplerea conturilor sale din zone offshore și finanțarea structurilor excesiv de numeroase a structurilor sale militare și de securitate, ilegale din punct de vedere al Constituției RM. Analizând prevederile Contractului semnat de reprezentantul Guvernului RM, Comitetul pentru Unitate și Bunăstare consideră că acest contract nu respectă interesele naționale, legislația primară care obligă autoritățile să respecte dreptul la informație al cetățenilor RM, fiind lovit de nulitate.

7.Drept urmare, considerăm legitim ca cetățenii Republicii Moldova să dispună de dreptul de a formula o întrebare simplă la care așteptăm un răspuns direct – cine a decis ca SA Moldovagaz, o companie în care guvernul RM este acționar important, să autorizeze livrarea gratuită a gazelor naturale către regiunea separatistă și, implicit, asumarea datoriei acumulate de regimul separatist față de Gazprom?

8. Invocarea argumentului cu privire la existența unui rabat de 20-30 de mln de dolari la energia electrică livrată de compania MGRES de la Kuciurgan, în condițiile în care SA Moldovagaz livrează gratuit

consumatorilor de pe malul stâng al Nistrului, gratuit, gaze naturale în valoare de peste 1,1 miliarde de dolari este lipsit de logică și dezastruos sub aspect economic. Considerăm menținerea acestui contract drept o formă de înțelegere de cartel în condiții oneroase, care oferă ample posibilități de manipulare a prețului și folosirea instrumentului energetic în scopuri politice (”energy eaponization”). Acumularea de datorii masive în regiunea transnistreană sub garanțiile guvernului RM, în condițiile unei avalanșe de prețuri și șoc energetic pentru cetățenii loiali ai statului, ridică semne legitime de întrebare și neîncredere în mandatul deținut de Ministrul delegat la semnarea contractului.

În aceste condiții CUB face următoarele concluzii:

1. Anexa N.19 din 29 octombrie, 2021 a Contractului semnat între Gazprom și SA Moldovagaz urmează

a fi considerat nulă și fără forță juridică.

2. Procuraturile RM trebuie să investigheze circumstanțele (legale, economice și de securitate națională), create ca urmare a noilor prevederi.

3. Guvernul RM urmează să denunțe public datoria de 1,1 mlrd $, formată în temeiul prevederilor nule ale Anexei N.19 din 29 octombrie, provenind din consumul neachitat pe malul stâng.

4. Se impune modificarea componenței reprezentanților statului în Consiliul de Administrație și instituirea unui control public prealabil asupra indicațiilor transmise de autorități la ședințele companiei

5. E nevoie de amendarea legislației, similară cu legea adoptată pe piața energiei electrice și cu practicile din UE, care să oblige distribuitorii din RM să importe cantități de gaze din mai multe surse, niciuna dintre ele să nu depășească 70% dintr-o singură sursă.

6. Eliminarea sabotajului legat de funcționarea gazoductului Iași-Ungheni-Chișinău și conectarea pieței de furnizare a gazelor din RM de platformele bursiere pentru asigurarea transparenței tranzacțiilor, conform recomandărilor Comunității Energetice.”

Felicitari, dragi moldoveni, actualii v-au tras pe sfoara exact ca si precedentii. Dar daca de aceasta magarie se face vinovat doar Spanu, apare intrebarea de ce MS il acopera? Cineva a urlat ca o adevarata populista ca nu vinde o bucata de tara, cand de fapt prin aceste actiuni se ruineaza intregul stat.

Autor: Inna Virtosu

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *