Afaceri

O afacere pentru copiii cu vârsta de la 1 la 99 de ani

Cam așa începe povestea de succes a Victoriei Novac și a lui Igor Hîncu, doi tineri din capitală, care din dorința de a aduna copiii cu vârstele de la unu la 99 de ani în jurul unor jocuri interesante și educative și-au lansat propria afacere cu jucării.

Pentru că în Moldova nu se prea găseau jocuri educative, mai ales în limba română, prietenii și apropiații îi rugau pe cei doi să le aducă jucării din România unde Victoria își făcea studiile, iar Igor muncea ca inginer-topograf la o companie. „Apoi ne-am gândit să oferim oportunitatea aceasta mai multor părinți. Am adus un sac de jucării în decembrie 2011 și am făcut un mic eveniment, am sunat vreo șapte părinți. S-au adunat în total vreo 10 copii. Am testat jucăriile, ne-am jucat și am făcut un chestionar în care părinții au spus că vor să fie astfel de jucării și aici în Moldova. Și așa am început afacerea noastră”, povestește Victoria Novac. Dacă inițial cei doi antreprenori aduceau jucării și jocuri din România, în prezent colaborează cu trei ateliere, unul dintre care este al lor. „Activăm de trei ani și cu ajutorul mai multor proiecte, mai multor programe am reușit să deschidem mai multe magazine și să facem fericiți peste 100 de mii de copii. Avem jucării pentru toate vârstele – de la 1 la 99 de ani”, exclamă tânăra antreprenoare. Întrebat fiind de ce limita de vârstă este de 99 de ani, Igor răspunde zâmbind: „Pentru că la 100 de ani deja îți tremură mâinile”.

Educație prin joacă

„Noi ne inspirăm mai mult de la copii, de la părinți, de la educatori. Ținem o legătură foarte strânsă cu ei. Toate jocurile pe care le creăm le testăm să vedem dacă le plac. Multe din jocurile pe care le-am creat au fost fie la sugestia cuiva, fie dintr-o nevoie pe care am identificat-o noi. Ultima creație a noastră este harta Moldovei – un puzzle în care piesele sunt raioanele republicii. Aceasta am făcut-o la sugestia surioarei mele care studiază acum geografia și m-a rugat să fac ceva ca s-o ajute să învețe mai ușor. Știind că e pasionată de puzzle-uri, am realizat acest produs”, povestește Igor Hîncu. Antreprenorul remarcă faptul că, înainte de a produce un joc, lansează ideea pe rețelele de socializare pentru a vedea reacțiile clienților, sugestiile lor pentru a îmbunătăți jocul.

Pentru că este o afacere socială, antreprenorii încearcă să găsească soluții la problemele clienților. „Noi am cercetat piața, am organizat un eveniment, am făcut un chestionar, am discutat cu mulți părinți, am identificat problema și am lansat acest concept de educație prin joacă. Promovăm educația prin joacă, inventivitatea, creativitatea în rândul copiilor și mămicilor. Ne dorim ca toți copiii din Moldova să aibă măcar o jucărie, de aceea avem prețuri accesibile”, subliniază cofondatoarea EduJoc.

Un business social de succes

Mai mult, aceștia se axează pe jucării multifuncționale, care pot fi utilizate de copii de diferite vârste. „De exemplu, avem un joc din care poți asambla niște rafturi sau poți să faci o căsuță. Rafturile la noi în magazin tot din astea sunt. Le-am creat din nevoia de a avea niște rafturi neobișnuite în magazin. Acum, cu aceste elemente facem diferite construcții. Este unul dintre cele mai vândute materiale didactice, pentru că picii se joacă, construiesc, iar la sfârșit de zi au asamblat rafturile și acolo pun jucăriile”, menționează Igor. El remarcă faptul că scopul afacerii lor este să „rupem părinții și copiii de lângă televizor și să îi unim în jurul unui joc cu piese din lemn, să descopere jocul, să petreacă timpul împreună și să învețe lucruri unul de la altul”.

Chiar dacă businessul social presupune și muncă voluntară fără profituri, Victoria și Igor se arată mulțumiți de venitul obținut și spun că „satisfacția emoțională este cea mai importantă”. „Eu munceam în România, aveam un venit bun, dar nu mă simțeam împlinit. Atunci am făcut cunoștință cu modelul acesta de business și am înțeles că așa poți ajuta societatea și totodată poți să-ți asiguri și confortul personal”, conchide Igor.

„Trebuie să fiți nebuni”

Invitați la un seminar informativ organizat de ODIMM, la care au participat câteva zeci de studenți, antreprenorii au povestit cum și-au început afacerea și le-au dat câteva sfaturi. „Ideea de afaceri este 3-5%, restul reprezintă implementare, curaj, nebunie. Ca să fiți antreprenori trebuie să fiți nebuni. Mai ales în Moldova, unde nu este deloc ușor, dar nici greu. Noi am avut ocazia să creăm afacerea în România, dar am decis să venim aici, pentru că nu avem concurență. Dacă stați să analizați piața, dacă o să reușiți să găsiți punctele slabe ale antreprenorilor și să le îmbunătățiți, o să aveți succes în orice domeniu”, a menționat Igor Hîncu.

Victoria și Igor remarcă faptul că birocrația este încă o problemă în Moldova, dar, totodată, consideră că e un bun mediu în care poți să crești o afacere.

În curând, fondatorii „EduJoc” vor deschide reprezentanțe în Transnistria, apoi la Brașov și la București.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *