Economie

Omul care a creat un sistem

Nu este deloc o afirmație exagerată, pur și simplu, prin voia sorții, anume această persoană, într-un moment decisiv pentru societate, dar și pentru țară, s-a aflat în punctul de pornire și a generat evenimente și fapte, care au constituit în timp ceea ce numim noi astăzi piața națională de asigurare.

Eugeniu Șlopac, manager general al Companiei ASITO. Economist. Până în anul 1989 a activat în funcția de economist principal şi şef adjunct al trustului „Moldselhozmontaj”. În decembrie 1989, prin decizia guvernului Druc, a fost ales să conducă o importantă ramură a sistemului financiar – Direcţia de Stat a Asigurărilor, care, la acel moment, era o subdiviziune unională a fostului „Gosstrakh”. Din 1991 este președintele Consiliului de Administrație al Companiei ASITO (1999 – 2007 –QBE ASITO, cu participarea capitalului australian). În anul 1999 este ales în calitate de președinte al Consiliului Superior al Economiei pe lângă președintele RM. Decembrie 1999 – februarie 2000 – viceprim-ministru, ministru al Economiei și Reformelor.

Profesia de asigurator și-a început-o la vârsta de 39 de ani și astăzi, peste mai bine de două decenii, numele lui Eugeniu Șlopac este identificat cu denumirea primei și celei mai mari Companii de Asigurări din Moldova – ASITO. S-ar putea spune, că douăzeci și trei de ani de activitate în funcția de conducător al acestei companii, e o cifră-record, dacă o raportăm la destinul parcurs în această perioadă de ţara noastră. A fost o perioadă a aspiraţiilor incerte, a dorinţei de schimbare, a greutăţilor şi erorilor, la care este supus la început de drum orice stat în devenire. Dar a fost şi o perioadă a ambiţiilor de a reuşi, a perseverenţei şi muncii asidue, care numai ea îţi poate aduce satisfacţia succesului şi a împlinirii.

În perioada când și-a început activitatea în domeniul asigurărilor, această profesie nu era una prestigioasă și chiar nu intenționa să persiste prea mult în ea. A acceptat să conducă această ramură, marginalizată pe atunci, mai mult din porniri patriotice, considerând drept o datorie a fiecăruia să contribuie cu ceva la temelia tânărului stat în devenire. În perioada sovietică asigurarea se ținea pe trei piloni: asigurarea obligatorie a bunurilor întreprinderilor agricole (în jur de 60% din portofoliu), asigurarea obligatorie a tuturor construcțiilor și asigurarea obligatorie a militarilor și colaboratorilor MAI. La acea perioadă Ministerul Finanțelor lua în calcul inclusiv lichidarea acestui domeniu oarecum nespecific economiei țării, iată de ce conducătorului unicei organizații de asigurare de atunci – Eugeniu Șlopac, i s-a acordat „carte-blanche” în găsirea unei modalități de separare de „Gosstrakh”, modalitate care să satisfacă și necesitățile pieței, dar și interesele subiecților economici și persoanelor fizice asigurate. O legislație pe care să se bazeze în acțiunile pe care urma să le întreprindă, nu există. Și, după multe evaluări și analize, Eugeniu Șlopac în anul 1990 a înaintat guvernului un proiect de hotărâre privind demonopolizarea acestui gen de activitate. Nu erau clare nici viziunile asupra formelor juridice și organizaționale care urmau a fi adoptate, însă experiența internațională sugera o singură cale: societate pe acțiuni. Dar și o lege cu privire la societățile pe acțiuni pe atunci nu exista, era doar o oarecare hotărâre de guvern, astfel încât a purces de unul singur la închegarea Statutului societății pe acțiuni.

Astfel, la 6 iunie 1991, în unul din birourile Ministerului Finanțelor, a avut loc adunarea de constituire a Societății pe Acțiuni ASITO (ASIGUR TOT) – prima companie de asigurare din R. Moldova. Au fost invitați să participe la capitalul societății un șir de întreprinderi importante din diverse domenii, structuri bancare, dar și colectivul „Gosstrakh”-ului de atunci, care număra în jur de două mii de salariați, și toți au devenit acționari ASITO SA. Pe atunci, conform unei decizii a URSS, exista un așa-numit fond de stimulare economică, care, cu acordul colectivului, a fost de asemenea inclus în capitalul social ASITO. Așa a apărut o structură nouă, neobișnuită pentru acele timpuri, cu un consiliu de supraveghere, comisie de cenzori, consiliu de administrație și alte atribute specifice unei societăți pe acțiuni. Altfel spus, întâmplarea sau destinul au făcut, ca omul potrivit să ajungă în locul potrivit exact la timpul potrivit. Lucrurile nu se produc de la sine, ele sunt generate de vizionari și oameni cu aptitudini să vadă dincolo de orizonturi, temerari, care, odată ce și-au asumat o sarcină, nu vor trăda și nu vor abandona. De exemplu, în aceeași Rusie nu s-a găsit un Eugeniu Șlopac, care să salveze și să revalorifice „Gosstrakh”-ul, un gigant cu structura consolidată, care putea să se transforme în una dintre cele mai mari companii de reasigurare din estul Europei.

Societatea pe Acțiuni ASITO în acea perioadă a trebuit să facă față și multor provocări și dificultăți, de exemplu, trebuiau revizuite tehnologiile de asigurare, deoarece în perioada sovietică operațiunile de genul activitate investițională, actuariat, calcule tarifare, condiții de asigurare și multe altele, esențiale pentru domeniul de asigurare, se elaborau la Moscova. Acum, odată cu obținerea independenței, toate aceste sarcini au căzut pe umerii specialiștilor societății. Pentru aceasta, au trebuit să învețe. Și au învățat, au învățat cu toții – de la conducătorul societății, până la operatorul de la mașina de multiplicat. Grație perceperii la timp de către conducerea societății a necesității de cunoștințe noi, moderne, specialiștii ASITO erau instruiți atât în țară, cât și peste hotare – în Franța, Italia, Germania, unde mergeau cu autocarul directori de filiale, specialiști și conducători de departamente, pentru a cunoaște pe viu ce înseamnă o industrie a asigurărilor acolo, unde aceasta funcționează și are o importanță vitală de sute de ani. În țară, pentru a atrage forțe tinere, s-au acordat burse de studii, inclusiv pentru copiii colaboratorilor, pentru a consolida și fideliza colectivul, dar și pentru lucrătorii care doreau să-și perfecționeze nivelul de cunoștințe. Mulți angajați ai Companiei ASITO, care și-au trăit propriul destin prin prisma parcursului ei, de la începuturi și până în prezent, își amintesc cu mândrie și oarecare nostalgie acea perioadă de mare avânt. Mulți dintre ei, tineri și la început de cale, nu doar profesională, dar și personală, cu familii abia întemeiate și copii mici, își amintesc cu recunoștință decizia de atunci a conducerii companiei, de a construi o casă pentru angajații săi, o casă cu apartamente în care aceștia au putut să-și clădească propriul destin și să-și crească fericiți copiii.

Poate că mulți se întreabă, care este secretul longevităţii succesului în afaceri al domnului Eugeniu Şlopac… Noi, din perspectiva actuală, putem doar să constatăm, că secretul este unul simplu: munca și devotamentul. Oamenii de afaceri, ca şi în alte profesii, nu se nasc, ci devin, prin muncă, tenacitate şi devotament faţă de cauza pentru care au ales să trăiască.

În istoria constituirii primei și celei mai mari companii de asigurare din R. Moldova – ASITO – odată cu acumularea de noi cunoștințe, în cadrul societății au început să se producă schimbări de structură, au fost găsite canale de reasigurare a riscurilor, s-a început implementarea în produsele proprii ale „know-how"-ului primit de la colegii reasiguratori. S-au început investițiile – în rezerve proprii, în sectorul bancar, dar și într-o serie de întreprinderi. A apărut și problema în ce să se investească, ținând cont că la acea perioadă inflația atingea un nivel de până la două mii de procente. Rata valutelor străine se schimba zilnic cu zeci de procente. Cum era posibil de menținut activele, în special pentru asigurările pe termen lung, asemenea ca asigurarea viagera, pe care, la acel moment, numărul de contracte încheiate ajungea până la un milion?…Cu atât mai mult, că jumătate din rezervele pentru asigurarea de viață au fost retrase de către stat încă pe timpul „Gosstrakh”-ului și utilizate în alte scopuri, și acestea nu mai puteau fi returnate. Și atunci s-a decis a investi mijloacele bănești în imobil. Atât în Chișinău, cât și în centrele raionale au fost construite peste 30 clădiri de oficii pentru filialele companiei. Concomitent, acestea au fost asigurate cu mijloace de transport, s-a achiziționat tehnica computerizată, care, inițial, nu era utilizată pe măsura capacității ei, dar, la acel moment, a fost un pas înainte, avangardist chiar, care a ajutat oamenilor să se orienteze spre tehnologiile avansate. Pentru comparație, la momentul actual, Compania ASITO dispune de un sistem informațional performant, bazat pe programe proprii, elaborate de specialiștii IT ai companiei, sistem de operare „On Line", care asigură procesarea instantanee a informației din toată rețeaua întreprinderii, care include 38 de oficii, amplasate pe întreg teritoriul R. Moldova.

Revenind la cronologia evenimentelor, anume specialiștii Companiei ASITO au elaborat în anul 1993 proiectul primei Legi cu privire la asigurări, și anume Eugeniu Șlopac, managerul general al companiei, a prezentat proiectul dat în Parlamentul RM, care a și adoptat Legea în cauză la 15 iunie 1993. Nici într-o altă țară din spațiul ex-sovietic nu exista la acel moment o lege care să reglementeze asigurarea obligatorie de răspundere civilă a deținătorilor de autovehicule (RCA). Azi nu ne putem imagina că am putea circula liber pe drumurile țării, cu atât mai puțin în afara ei, fără o asigurare de răspundere civilă. Efectele adoptării acestei legi au fost și sunt în continuare importante și benefice în egală măsură pentru cetățean, asigurator, dar și pentru economia statului în ansamblu. La fel de important rămâne rolul acelui om, acelei forțe motrice, acelui pionier în activitatea de asigurare modernă – Eugeniu Șlopac. Compania ASITO are o istorie care coincide cu istoria statului, atât ca durată, cât și circumstanțe în care cu toții am crescut şi ne-am format ca specialişti. Însă, cu trecerea timpului, lucrurile evoluează, se dezvoltă şi e foarte important să ţii pasul cu ele, să te dezvolţi odată cu societatea, şi uneori poate chiar să vezi şi să mergi mai departe ca ea. Eugeniu Șlopac a reușit, cu viziuni progresiste, mereu în dezvoltare, să realizeze lucruri la care poate alţii nici nu îndrăznesc să spere. În evoluţia sa profesională şi ascensiune în carieră, a avut succese recunoscute şi apreciate atât la nivel naţional, cât şi internaţional, fiind menţionat cu diverse diplome și titluri de merit. Dar în activitatea de zi cu zi nu a avut cărarea bătută cu flori, nici rețete miraculoase menite să-i ofere soluții pentru orice problemă.

Prima lovitură s-a produs în noiembrie 1993, la apariția monedei naționale. Odată cu lansarea leului, Banca Națională a RM a redus într-o singură zi cota de refinanțare de la 400 la 20%. În așteptarea lansării monedei naționale, se preconizau schimbări de genul celor produse anterior în state vecine (Turcia, Grecia), unde acest proces s-a desfășurat treptat, nu ca la noi – peste noapte. Drept consecință, a scăzut brusc și interesul pentru investiții. Compania ASITO a reușit să supraviețuiască din resursele proprii, grație politicii de acumulare, adoptate de conducerea ei, politică ce se menține până în prezent.

Al doilea val al crizei s-a declanșat în `98 în Rusia, dar efectele ei s-au resimțit grav și la noi, când populația și-a retras masiv economiile din bănci.

De această dată, în situația dificilă în care se află întreaga economie a țării, unica problemă la ordinea zilei pentru managementul ASITO era cum să supravieţuiască ca şi companie. Unica soluție putea fi doar o investiție din afara țării. Astfel, fiind stabilit scopul, conducerea companiei a căutat și a găsit un investitor străin – Grupul Australian QBE, organizație cu renume mondial în domeniul asigurărilor. Din acest moment, pentru colectivul companiei s-a deschis o pagină nouă, care avea să aducă prosperitate şi bunăstare atât lucrătorilor, cât şi acţionarilor ei. Activitatea în această structură internațională a schimbat mentalitatea tuturor angajaților companiei, au fost introduse proceduri și politici necunoscute până la acel moment, au învățat cu toții să muncească și să gândească în stil occidental, au fost modernizate produsele de asigurare, implementate proceduri de evaluare a riscurilor, de constatare a daunelor, au fost îmbunătățite simțitor condițiile de muncă ale angajaților – computere personale, cursuri de limba engleză, traininguri cu participarea celor mai cotate agenții de training în vânzări din țară și din afară, participarea la diverse seminare pe domenii, în țară și în străinătate, asistență permanentă din partea specialiștilor Grupului QBE. Perioada dintre 1999 – 2007, când ASITO a activat ca membru al Grupului QBE, au fost ani și experiențe de neuitat pentru întreg colectivul companiei. Ca și structură, s-a produs o divizare strictă pe domenii, respectiv departamente: administrativ, underwriting, finanțe, actuariat și investiții, și regularizare a daunelor. Ca urmare a politicii de cadre a QBE, s-a redus la jumătate numărul de personal din sfera administrativ-managerială. Drept rezultat, din punctul de vedere al structurii, practic, nu există diferență între ASITO și oricare companie de asigurare din Franța, Belgia etc. Dar cel mai important lucru, învățat de la occidentali, a fost acela, de a respecta buchea legii în activitatea de zi cu zi, de a respecta principiile onestității și integrității, care stau la baza deontologiei profesionale a fiecărui angajat, dar și conducător al unei organizații moderne. Cu atât mai actuale și mai necesare devin aceste principii, în contextul societății moldave de azi.

Între timp, în țară au apărut și alte companii de asigurare, în marea lor majoritate fondate de specialiști „crescuți” de ASITO și piața națională a asigurărilor s-a constituit și dezvoltat treptat. Cele mai multe realizări pe piață s-au produs cu contribuția și participarea directă a Companiei ASITO, a managerului general al acesteia, cum ar fi accederea R. Moldova ca membru cu drepturi depline la Acordul International „Carte Verde", promovarea unor acte legislative moderne în domeniul asigurărilor, crearea primei organizații sindicale a instituțiilor bancare și de asigurări, și multe altele. În tot acest răstimp, indiferent de circumstanțe, Compania ASITO a fost şi rămâne lider incontestabil în asigurări. La rândul său, Eugeniu Șlopac a fost și rămâne cea mai remarcabilă personalitate în domeniul asigurărilor, un luptător și un om de mare curaj şi demnitate, or, un om cu demnitate şi verticalitate este întotdeauna un învingător.  

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *