Moldovenii nu mai cred în nimic…

Astfel, omul contribuie prin puţinii bani care-i are, iar noi îi oferim ceva în schimb, ca şi el să se bucure”, susţine Ana Sajin, directoarea Centrului Comunitar pentru Copii şi Tineret. Ea a povestit despre experienţa organizării târgurilor şi expoziţiilor cu vânzare în cadrul şedinţei Clubului de presă al Societăţii Civile, unde, vinerea trecută, s-a discutat despre metodele de colectare a fondurilor şi despre încrederea oamenilor în ONG-uri.
Vânzarea lucrărilor efectuate de copii este o metodă tot mai des utilizată pentru a face rost de bani care pot fi utilizaţi în scopuri neprevăzute. Anastasia are 20 de ani şi povesteşte că, de câteva luni bune, după-amiază vine la Centrul Comunitar unde, împreună cu colegii, desenează, brodează, confecţionează diverse lucrări din ghips şi bisere. „Cu aceste lucrări, participăm şi la diverse expoziţii. Vizitatorii vin şi, dacă le plac, le cumpără. Din ale mele, am vândut cu 10-25 de lei fiecare. E plăcut să vezi un om cum se bucură de ceea ce faci tu, iar asta te îndeamnă să lucrezi mai bine”, spune Anastasia, ca discipol al Centrului. Directoarea acestuia menţionează că la o singură expoziţie se adună de la 200 la 2000 de lei. „Nu sunt foarte mulţi bani, dar foarte importanţi pentru noi. Ţinând cont de faptul că la Centrul Comunitar avem copii cu dizabilităţi şi cu întârzieri în dezvoltare, primele lucrări nu erau tocmai bune pentru expoziţie. Scopul nostru a fost să facem mai puţine lucrări, dar mai bune, ca să le putem oferi o bucurie şi celor care le cumpără”, a remarcat Ana Sajin.
Mai nou, ONG-urile au început să primească donaţii prin intermediul terminalelor de plată. Deşi încă nu a devenit o metodă foarte răspândită, iar oamenii rămân cam reticenţi, specialiştii recomandă persoanelor care doresc să facă donaţii, inclusiv prin terminalele de plată, să se informeze în prealabil despre organizaţie, dacă aceasta are certificat de utilitate publică, să vadă rapoartele ei de activitate. „Noi folosim metoda respectivă mai bine de un an de zile. Nu putem spune că suma adunată prin terminale este foarte mare. Dacă la începutul anului 2011 adunam pe lună 100 de lei, acum suma a crescut la 250-300 lei pe lună. Banii ne ajută să acoperim cheltuielile neprevăzute ale organizaţiei”, subliniază Igor Meriacre de la Asociaţia „Motivaţie”.
Doru Petruţi, IMAS Marketing şi Sondaje
Anul trecut am realizat un sondaj de opinie despre comportamentul filantropic care a demonstrat că ceea ce se întâmplă pe scena politică în ultimii trei ani afectează şi contaminează totul, inclusiv predispoziţia oamenilor de a face sau nu donaţii. Oamenii nu au încredere în cei din jur şi nu susţin iniţiativele venite din partea organizaţiilor, chiar dacă ele sunt bune. Sondajele arată că, în 20 de ani, nu s-au înregistrat niciodată cote atât de joase de dezamăgire şi neîncredere. Dacă situaţia nu se va schimba la nivel de mentalitate, încredere şi spirit asociativ, eforturile depuse de ONG-uri vor fi zadarnice.