O şansă pentru copiii cu nevoi speciale

„Copilul meu este singurul dintre cei cu sindromul Down care merge la şcoală, dar în Moldova sunt mulţi copii cu acest sindrom care nu au acces nici la grădiniţă şi nici la şcoală. Deocamdată, societatea noastră nu este pregătită pentru acceptarea acestor copii, iar cadrele didactice nu sunt instruite pentru a lucra cu ei”, a menţionat Lucia Guştiuc, locuitoare din Cotul Morii, Hânceşti, mama unui băieţel de 11 ani, beneficiar al proiectului respectiv. Ea a subliniat că societatea ar trebui să fie mai tolerantă faţă de aceşti copii şi a încurajat părinţii acestora să lupte pentru viitorul copiilor lor.
„Un copil cu dizabilităţi nu este întotdeauna doar o povară, este o provocare, este o fiinţă umană de dragul căreia eşti gata să faci nişte lucruri pe care nici tu nu aveai idee că le poţi face”, spune Lucia Gavriliţă, director executiv al Centrului „Speranţa”, mamă a doi copii cu nevoi speciale. Ea a remarcat importanţa integrării acestor copii în instituţii generale de învăţământ, subliniind că „acumularea de cunoştinţe într-un mediu social incluziv este mult mai calitativă decât în medii segregate”.
Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb, şefa Direcţiei generale educaţie, tineret şi sport a municipiului Chişinău, prezentă la conferinţa de totalizare a proiectului implementat, a menţionat că cel mai important aspect este schimbarea mentalităţii societăţii noastre. „Mai sunt destule cazuri în care un părinte se simte frustrat pentru că are un astfel de copil, sau părinţi care nu acceptă ca, bunăoară, copilul lor sănătos să comunice cu copii care au nevoi speciale, iar pentru depăşirea acestei situaţii avem nevoie de asemenea proiecte”, a conchis Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb. Iar Nadia Cristea, directoarea Liceului Pro Succes din Chişinău, a subliniat că aceşti copii nu sunt înscrişi în şcoli doar pentru a completa listele din registru, ci pentru a fi ajutaţi şi înţeleşi. „Sunt copii care în fiecare zi ne dau câte o lecţie de viaţă. Alături de ei am crescut, am învăţat multe lucruri, alături de ei suntem un tot întreg. Numai astfel putem crea o societate armonioasă – prin diversitate, care va duce spre unitate”, a declarat Nadia Cristea.
În cadrul proiectului desfăşurat de Centrul „Speranţa”, finanţat de DFID Marea Britanie, peste 420 de copii au fost integraţi în familii, iar acum îşi fac studiile în una din cele 70 de instituţii de învăţământ din republică care au participat la proiect. În 32 dintre aceste instituţii s-a reuşit pregătirea mediului de învăţare prin instruirea pedagogilor şi adaptarea infrastructurii pentru facilitarea accesului copiilor utilizatori de scaun cu rotile.