Externe

1 ianuarie, prima zi în care se experimentează circulația alternativă în New Delhi

Această măsură radicală, anunțată la începutul lunii decembrie, ar putea întârzia să își arate rezultatele în cazul în care ar fi respectată, cu atât mai mult cu cât mașinile nu sunt singurele responsabile de smogul care sufocă orașul. Indicele calității aerului în capitala indiană publicat de ambasada americană din New Delhi afișa vineri valoarea îngrijorătoare de 429, nivel considerat "periculos" ce presupune că persoanele cu risc și copiii să rămână acasă.

Sute de polițiști și voluntari au fost mobilizați pentru a controla respectarea măsurii în oraș. Până în 15 ianuarie, mașinile cu numere de înmatriculare impare vor circula în zilele impare, iar cele cu numere pare, în zilele pare.

Restricțiile vizează circulația între orele 08:00 și 20:00, cu excepția duminicilor, dar nu se aplică și VIP-urilor, femeilor singure și vehiculelor pe două roți, care contribuie și ele la poluarea orașului.

"Circulația est vizibil mai puțin intensă astăzi", spune un voluntar de 58 de ani instalat într-una dintre cele mai aglomerate intersecții din New Delhi. "Eram sigur că voi sesiza zeci de mașini care ar fi încălcat măsura în prima jumătate de oră. Dar, în mod curios, oamenii respectă interdicția. Vom vedea luni", a afirmat un polițist. În intersecție au fost date totuși câteva amenzi de 2.000 de rupii (28 de euro), sumă însemnată pentru mulți locuitori ai capitalei indiene.

Măsura se aplică pentru a răspunde îngrijorării tot mai mari în privința nivelurilor de poluare, de 10 ori mai mari decât normele stabilite de Organizația Mondială a Sănătății (OMS). Un studiu desfășurat în 2014 de OMS în 1.600 de orașe ale lumii a arătat că New Delhi are cea mai ridicată concentrație anuală de particule fine cu diametrul de 2,5 microni. Aceste particule, care intră adânc în plămâni și pot trece în sistemul sanguin, provoacă un număr suplimentar de bronșite cronice, cancer pulmonar și boli cardiace.

În sistemul rutier din capitala indiană circulă peste 8,5 milioane de vehicule, la care se adaugă 1.400 de noi mașini zilnic. Nivelurile de poluare cresc în timpul iernii, când mulți indieni aprind focuri să se încălzească.

Mai puțin de 3 milioane de vehicule sunt private, fiind vizate de circulația alternativă. Scepticii sunt de părere că mulți indieni vor recurge la "jugaad", metodă ce constă în găsirea unei soluții alternative — procurarea de plăci de înmatriculare false sau cumpărarea unei a doua mașini, ieftine.

În timpul celor 15 zile cât va dura experimentul, școlile vor fi închise, autobuzele școlare fiind mobilizate pentru a se alătura mijloacelor de transport în comun, încheie AFP.

Sursa: Agerpres

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *