Eveniment

21 februarie – Ziua Internațională a Limbii Materne

„Limbile materne într-o abordare multilingvistică sunt componente esențiale ale educației de calitate, care este însăși fundamentul pentru emanciparea atât a femeilor, cât și a bărbaților în cadrul societăților lor”, precizează Audrey Azoulay, directorul general al UNESCO.

„Educația de calitate, limbaje de instruire și rezultatele învățării” este tema din 2023, care în conformitate cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă 4 privind educația din Agenda 2030, subliniază importanța limbilor adecvate de instruire, respectiv folosirea limbilor materne în primii ani de școală. Acest fapt facilitează accesul la educație și promovează în același timp, echitatea, pentru grupurile de populație care vorbesc limbi minoritare și indigene, în special a fetelor și femeilor, și totodată, ridică calitatea educației și procesul de învățare prin înțelegere și creativitate, și nu prin memorare.

În Conferința Generală UNESCO din 17 noiembrie 1999, ziua de 21 februarie a fost proclamată Ziua internațională a limbii materne. Cu acest prilej, statele membre UNESCO s-au angajat să contribuie la protecția și revigorarea bogatei diversități culturale prin promovarea limbilor ca formă de comunicare, interacțiune și înțelegere între diferite popoare. Potrivit www.un.org, la 21 februarie 1952, studenții ce demonstrau pentru recunoașterea limbii lor materne ”bangla”, drept una din cele două limbi ale Pakistanului de atunci, au fost împușcați de forțele de poliție din Dhaka, capitala actualului stat Bangladesh.

Limba maternă și cultura sunt componente esențiale în procesul de definire a unei minorități naționale. Însușirea limbii materne, precum și utilizarea ei ca mijloc de comunicare contribuie la conservarea și perpetuarea identității fiecărei minorități. Există obiceiuri, există tradiții care se păstrează și se transmit mai departe, dar limba maternă se poate pierde foarte ușor, dacă nu este învățată și vorbită în familie ori dacă nu este studiată și exersată în școală.

Potrivit datelor ONU, 40% din populația lumii nu primesc educație în limba pe care o vorbesc sau o înțeleg.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *