(ANALIZĂ) De ce nu funcționează sistemul all-inclusive pe litoralul românesc?
Turiștii vor all-inclusive pentru că pot controla mai bine costurile vacanței. Germanii, de exemplu, își fac un buget pe care nu doresc să îl depășească, iar acest sistem îi ajută, pentru că, practic, nu mai cheltuie mult peste serviciile de cazare și masă. În ciuda cererii mari, hotelierii români nu vor sau nu pot să ofere all-inclusive. De vină este, în primul rând, infrastructura deficitară. Puține hoteluri au tot ce le trebuie. ”Lipsește parcarea, lipsește piscina, lipsește spațiul verde sau un teren pentru locuri de joacă”, spune Nicolae Bucovală, președintele Asociației Patronale Mamaia, care deține hoteluri atât în Mamaia, cât și în sudul litoralului.
Creștere față de anii trecuți
Cu toate acestea, numărul este relativ în creștere. Astfel, dacă acum 2 ani erau disponibile aproximativ 1.500 de locuri în hotelurile all-inclusive de 3 şi 4 stele de pe litoralul românesc, anul acesta numărul s-a triplat. “Din ce în ce mai mulţi turişti realizează că serviciile all-inclusive au și marea calitate de a securiza bugetele alocate vacanțelor”, spune Marius Usturoiu, directorul unei agenții de turism care oferă astfel de servicii pe litoralul românesc. Datele statistice furnizate de touroperatorii de pe litoral arată profilul consumatorilor de servicii all-inclusive, reprezentat în proporție de peste 90% de familiile cucopiipână în 12 sau 14 ani.
Trei kilograme de mâncare pe zi
Românii care merg la hotelurile all-inclusive pe litoral au la dispoziţie, în medie, 2 kilograme de mâncare pe zi, iar felurile preferate de aceștia sunt sarmalele, frigăruile și plăcintele. potrivit unui studiu al Mareea, turoperatorul principal pentru litoralul românesc, cu un număr de peste 100.000 de turişti pe an. ”Dacă luăm în considerare cantitățile de mâncare, avem peste două kilograme alocate de persoană pentru fiecare masă. Sunt unii români care depășesc această cantitate, iar dacă adăugăm și farfuriile pline care rămân în urma acestora putem spune că sunt persoane care consumă, în medie, 3 kilograme de mâncare pe zi”, spune George Bari, directorul unui complex all-inclusive din Mamaia. La acestea se adaugă trei litri de bere, suc și apă minerală de persoană pe zi.
Cheltuieli mari
Chiar dacă nu o vor recunoaște public, există hotelieri care spun că nu aplică acest sistem din cauza risipei extraordinare de mâncare. „Unii turiști își încarcă farfuriile de parcă nu au mai văzut mâncare niciodată. Aruncăm o mare parte din ea. Nici măcar nu o mănâncă. Pur și simplu nu ne permitem să cheltuim atât pe mâncare și băutură”, spune unul dintre hotelierii care a încercat această metodă în anii trecuți, dar a renunțat.
De ce e mai ieftin la bulgari
Vecinii bulgari au avantaj din acest punct de vedere. Acolo, serviciile turistice beneficiază de TVA redusă, inclusiv cele de masă. În România, se aplică TVA redusă la jumătate numai la cazare, pentru masă se menține TVA standardă. Asociațiile de promovare a turismului cer de mult modificarea acesteia și au început o campanie de conștientiezare a autorităților centrale. În plus, la bulgari locurile sunt vândute către germani, care vin în număr mare, deci hotelierii pot lucra cu marje mai mici de profit, și care au obiceiuri alimentare mai cumpătate.
Bani în plus pentru excursii opționale
În afară de banii pe sejur, românii care apelează la all-inclusive nu cheltuie prea mult. Numai o treime dintre familii apelează, potrivit datelor furnizare de turoperator, la excursii opționale, al căror preț începe de la 60 lei/persoană şi ajunge până la 250 lei pentru o mini-croazieră în Delta Dunării şi un prânz pescăresc. “Practic, în plus faţă de serviciile turistice caracteristice sistemului all-inclusive, turiştii din această categorie alocă în medie o zi din sejur pentru vizitarea unor frumoase locuri precum: Herghelia de la Mangalia și călărie, excursie la cetatea Histria sau Adamclisi”, spune reprezentantul turoperatorului.
Numai zece hoteluri de pe litoral oferă servicii all-inclusive
sursa: romanialibera.ro