Anatol Stati sparge tăcerea
Despre acest caz TIMPUL a scris încă la 13 martie 2009 („Cine şi ce are cu ASCOM? Sau cum Voronin & Co. încearcă să pună mâna pe afacerea lui Anatol Stati din Kazahstan). Vă amintim că, în articolul cu pricina, se relata cu lux de amănunte cum – pornind de la o scrisoare pe care, la 6 octombrie 2008, (deja) ex-preşedintele moldovean Vladimir Nikolaevici Voronin a adresat-o omologului său kazah, Nursultan Abişevici Nazarbaiev – clanul Voronin a încercat să pună mâna pe afacerea lui Anatol Stati din Republica Kazahstan.
Puţină istorie…
Iată câteva fragmente din „donosul” semnat de fostul preşedinte moldovean.
„…Cu regret, au loc cazuri de folosire în scopuri meschine a relaţiilor dintre ţările noastre. Drept un astfel de exemplu negativ poate servi aşa-numitul om de afaceri „moldovean” Anatol Stati, care se ocupă cu extragerea petrolului şi gazelor pe pământul Kazahstanului. În realitate, în acest business nu există nimic moldovenesc, decât locul de naştere al businessmanului. (…) După ce şi-a ascuns veniturile de pe urma activităţilor anterioare din România şi Turkmenia în zone internaţionale off-shore, el se prezintă acum în Kazahstan ca un investitor străin. (…) În ultimul timp, pentru a asigura businessului său o acoperire politică, Anatol Stati a început să se amestece în formarea politicii de cadre şi politicii externe a Moldovei. El pune la cale şi finanţează acţiuni propagandistice, finanţează într-o formă netransparentă formaţiuni politice aflate în opoziţie faţă de Puterea actuală. (…) Având în vedere relaţiile de prietenie dintre ţările noastre şi dintre mine şi Dvs. personal, vreau să cred că informaţiile pe care vi le-am adus la cunoştinţă vor contribui la întărirea încrederii între noi şi popoarele noastre, la dezvoltarea unor relaţii libere de afacerişti dubioşi”.
Învinuiri extrem de grave
Aşadar, fostul preşedinte comunist al RM venea cu o învinuire extrem de gravă la adresa lui Anatol Stati şi a Grupului Industrial-Financiar ASCOM SA, condus de acesta – tăinuirea veniturilor şi spălarea banilor prin zone off-shore. Ceea ce a urmat ar putea fi catalogat ca fiind absurd şi lipsit de orice logică, dacă nu s-ar fi întâmplat în spaţiul ex-sovietic – un spaţiu deja marcat de capitalism, dar în care businessul continuă să fie perceput ca ceva mai puţin onest, iar Puterea consideră o chestie de onoare să şi-l subordoneze…
Precum era şi firesc, preşedintele kazah nu putea să nu reacţioneze la sesizarea sinceră şi îngrijorată a unui şef de stat, pretins şi prieten, şi a ordonat efectuarea unor controale severe la cele două SRL-uri kazahe cu participarea ASCOM Group – „Kazpolmunai” (KPM) şi „Tolkânneftegaz” (TNG). Deşi, iniţial, comisiile de experţi trimise în teren pentru verificări au constatat că ASCOM este un investitor corect, care îşi onorează cu bună-credinţă obligaţiunile faţă de statul kazah, plătind conştiincios impozitele şi respectând legile ţării, ulterior controalele s-au înteţit, iar unii funcţionari din organele de stat ale Kazahstanului continuau să inventeze tot felul de probleme artificiale, ţinând companiile afiliate ASCOM din teritoriu sub presiuni permanente şi împiedicându-le să-şi desfăşoare normal activitatea…
De ce, şi în 2010, gazele vin doar de la ruşi…
Toate acestea se întâmplau în toiul legiferării descoperirilor comerciale de hidrocarburi şi pregătirii tuturor documentelor necesare pentru exportul în RM a gazelor din Kazahstan. Vorba e că, pornind de la realitatea că cel mai vulnerabilă RM este la capitolul „securitatea energetică”, Anatol Stati şi-a propus soluţionarea acestei probleme încă de la crearea ASCOM, în 1995. De-a lungul anilor, necesitatea diversificării surselor şi pieţelor de gaze naturale şi energie electrică pentru RM, respectiv diminuarea şi excluderea treptată a riscurilor politice şi economice pentru securitatea naţională în domeniul energetic, a devenit tot mai evidentă. În 2006, după primul „război al preţurilor” la gaze între Rusia şi Ucraina, guvernanţii noştri au înţeles, în sfârşit, ce înseamnă dependenţa de o singură sursă de aprovizionare cu gaze naturale. Şi au invitat conducerea ASCOM la o discuţie privind posibilităţile de asigurare a RM cu gaze naturale de pe zăcămintele ASCOM din Kazahstan. ASCOM a salutat iniţiativa autorităţilor şi s-a apucat de lucru.
„În speţă, am iniţiat şi am realizat un şir de acţiuni concrete la nivelul autorităţilor moldoveneşti, ale Federaţiei Ruse şi ale Republicii Kazahstan, menite să asigure pe termen lung aprovizionarea RM cu gaze naturale de origine kazahă”, susţine Anatol Stati. În martie 2006, iau naştere un Memorandum cu Ministerul Energeticii al RM şi un Protocol de Intenţii între Guvern şi ASCOM. Protocolul prevedea livrarea a 2,5-3.0 mlrd. m3 de gaze naturale anual, până în 2016-2018, pentru satisfacerea necesităţilor energetice ale RM, la un preţ de 76 USD pentru 1000 m3 (50 USD la gura sondei plus 26 USD transportul din Kazahstan până în RM). Volumele de gaze stipulate în Protocol urmau să fie folosite nu doar pentru asigurarea propriu-zisă a consumatorilor, ci şi pentru producerea energiei electrice la o centrală care urma să fie construită de ASCOM lângă Bălţi, cu o capacitate de 450 MW, pentru modernizarea CET-1 şi CET-2 din Chişinău şi mărirea capacităţilor acestora cu 200 MW şi, respectiv, 450 MW. În plus, în Protocol se preconiza construirea unui depozit subteran de gaze la Mărgineni, lângă Piatra-Neamţ, cu conducte de revers racordate la sistemul de distribuire a gazelor naturale în RM, pentru înmagazinarea unor volume de gaze ca rezervă strategică a statului în caz de calamităţi naturale sau alte evenimente neprevăzute ce ar putea provoca o criză energetică în RM. În Memorandum se stipula, de asemenea, că ASCOM transmite dreptul de proprietate asupra gazelor extrase de pe zăcămintele din Kazahstan către Compania de Stat „Moldova Resurse” care, în baza Acordului special din 1995 dintre statele CSI privind libera tranzitare a gazelor pe teritoriile lor, avea dreptul de a aduce gaze în ţară, doar informând „Gazprom”-ul că predă gazele în magistralele SAŢ (Asia Mijlocie – Centru) în punctul cutare şi le preia în RM în punctul cutare, achitând tranzitul. Pentru aceasta, prin canale guvernamentale, s-a stabilit o întâlnire la „Gazprom” între conducerea concernului şi delegaţia moldoveană, formată din reprezentanţii ASCOM şi cei ai Guvernului, în frunte cu premierul Vasile Tarlev, pentru discutarea problemelor legate de tranzitarea gazelor din Kazahstan până în RM. Dar, în ultimul moment, Vasile Tarlev a dat inexplicabil înapoi şi l-a trimis la întâlnire, din partea Guvernului RM, doar pe fostul nostru ambasador la Moscova, Vasile Sturza. Astfel, de fapt, ASCOM a fost lăsat de unul singur în faţa „Gazprom”-ului. Negocierile, care urmau să continue, nu au avut o finalitate, iar „conducerea de vârf” a tăcut chitic, fără să mai pară interesată de proiectele iniţiate cu ASCOM. După care a apărut scrisoarea lui Voronin.
La rugămintea părţii moldoveneşti…
„Nu există niciun dubiu – scrisoarea defăimătoare privind persoana mea şi activitatea companiei pe care o conduc a urmărit scopul discreditării noastre şi eliminării de pe piaţa kazahă. Este o acţiune săvârşită cu exces de putere şi în niciun caz nu reprezintă un act de drept juridic”, este convins Anatol Stati. Tocmai de aceea, la 17 martie 2010, preşedintele ASCOM Group a adresat deja noului procuror general al RM, Valeriu Zubco, un demers prin care cere tragerea la răspundere a celor care au încercat să-i preia afacerea din Kazahstan, dar, mai ales, se fac vinovaţi de faptul că, şi în 2010, „sabia lui Damocles” care atârnă permanent şi ameninţător deasupra capului RM se numeşte ca şi acum 15 ani – „dependenţa totală de gazele naturale ruseşti”.
„Acum nu am niciun dubiu că scrisoarea din 6 octombrie 2008 a avut drept scop (i) influenţarea preşedintelui kazah de a-mi distruge activitatea legală în Kazahstan, (ii) propunerea anihilării mele ca persoană (sintagma informaţiile pe care vi le-am adus la cunoştinţă vor contribui la dezvoltarea unor relaţii libere de afacerişti dubioşi” anume despre aceasta vorbeşte) şi (iii) de a-mi crea în faţa terţilor o imagine şi o reputaţie proaste. Prin această scrisoare, Vladimir Voronin şi-a realizat şi un alt scop, de interes public, de această dată – curmarea tuturor eforturilor de aprovizionare a RM cu gaze naturale din surse alternative”, îşi argumentează Stati cererea la Procuratură. Iar dovezile sunt la suprafaţă, şi anume, controalele celor două SRL-uri din Kazahstan, dispuse „la rugămintea părţii moldoveneşti” de către liderul kazah. „Preşedintele Nazarbaiev a ordonat, iar organele din subordine au inventat şi transpus în practică un scenariu bine chibzuit privind nimicirea activităţii noastre legale în Kazahstan. Controalele, precum putem constata acum, au avut drept scop găsirea sau fabricarea diverselor motive pentru intentarea unor anumite dosare penale, de contravenţii administrative, de răspundere fiscală şi vamală etc. pentru a determina KPM şi TNG, dar şi participanţii săi, să cedeze rezultatele activităţii lor. În caz contrar, aceste rezultate şi investiţii urmau să fie preluate cu forţa”, susţine Anatol Stati.
Urmările unui act privat şi abuziv
Rezultatele controalelor şi, în special, consecinţele acestora au afectat serios activitatea ASCOM în Kazahstan. Doar câteva exemple, drept dovadă:
– conductele de infrastructură ale KPM şi TNG au fost recalificate de Poliţia financiară în mod arbitrar în „conducte magistrale” şi pe acest motiv pe parcursul anilor 2008-2009 au fost intentate un şir de dosare penale şi de contravenţii administrative contra KPM, TNG şi conducătorilor acestora, incriminându-le activitate de antreprenoriat ilegală, fără licenţă;
– cheltuielile (investiţiile) KPM şi TNG în cadrul perioadei de explorare (anterioare perioadei de exploatare industrială) au fost recapitulate şi regrupate de organele fiscale contrar legislaţiei kazahe şi contractelor cu Ministerul Energetic, astfel încât KPM şi TNG să fie impuse cu sarcini fiscale suplimentare şi penalităţi/amenzi adiţionale; KPM şi TNG au fost impuse ilegal şi contrar prevederilor contractului cu Ministerul Energetic de către organele vamale ale Kazahstanului cu Taxa la Export Ţiţei;
– autorităţile kazahe nu au aprobat lui TNG în termenul legal începerea exploatării industriale a zăcământului – pe un contract (Tolkân), şi nu au prelungit perioada de explorare pentru evaluarea importanţei comerciale a descoperirii geologice de hidrocarburi – pe alt contract (Tabâl).
„Urmare a acestor acţiuni/inacţiuni, în prezent s-a ajuns la o fază finală a deposedării companiilor menţionate, iar conducătorii KPM şi TNG (cetăţeni ai RM) sunt privaţi de libertate. Cauza penală împotriva lui Sergiu Cornegruţa, director general al KPM în perioada 2007-2009, a finalizat prin condamnarea lui la patru ani privaţiune de libertate şi confiscarea averii, dispunându-se concomitent încasarea de la KPM, în favoarea statului kazah, a circa 146 mln. USD, în timp ce KPM nici n-a fost antrenată la examinarea dosarului penal în judecată în orice calitate procesuală. Celelalte trei dosare penale (câte unul privind fiecare director general anterior al KPM şi TNG), deşi suspendate, rămân pe rol şi nu avem dubii că şi acestea vor urmări condamnarea persoanelor nevinovate cu atragerea răspunderii financiare a KPM şi TNG. În cazul în care KPM şi TNG nu vor dispune de mijloace băneşti pentru stingerea a circa un miliard USD – sumă declarată de Poliţia financiară kazahă ca venit ilegal în urma activităţii ilegale de antreprenoriat, fără licenţă, de exploatare a „conductelor magistrale” – încasarea acesteia se va efectua pe cale silită prin comercializarea de către organele de executare judiciare a tuturor bunurilor şi drepturilor de care dispun KPM, TNG şi participanţii săi”, ne-au comunicat juriştii din cadrul ASCOM Group.
O singură origine – Vladimir Voronin
„Toate acestea au o singură origine – fostul preşedinte al RM, Vladimir Voronin, şi actul său privat din 6 octombrie 2008, săvârşit cu exces de putere de la nivelul funcţiei pe care a deţinut-o”, menţionează Anatol Stati în finalul demersului său din 17 martie către procurorul general Valeriu Zubco. Prin respectivul demers Stati solicită, totodată, Procuraturii Generale „să se autosesizeze pe marginea faptelor scoase în evidenţă şi să pornească urmărire penală pe fapta săvârşită de Vladimir Voronin, cu atragerea la răspunderea stabilită, inclusiv conform normelor Codului Penal…”. Iar în susţinerea sa Anatol Stati invocă nu una, ci chiar două Constituţii: „Ca şi în alte ţări, în Republica Moldova şi Republica Kazahstan, prin Constituţie, sunt recunoscute şi în mod egal protejate proprietatea publică şi cea privată. Mai mult decât atât, conform articolului 18 din Constituţia RM „Cetăţenii RM beneficiază de protecţia statului atât în ţară, cât şi în străinătate”…
La 23 aprilie 2010, procurorul cu misiuni speciale din cadrul Procuraturii Generale a remis în adresa lui Anatol Stati o scrisoare prin care îl informează că sesizarea lui a fost „examinată şi admisă” şi că „pe faptul săvârşirii de către foştii factori de decizie şi de conducere ai RM a acţiunilor care depăşesc în mod vădit limitele drepturilor şi atribuţiilor acordate prin lege a fost pornită o cauză penală. Efectuarea urmăririi penale a fost dispusă Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC)”.
Foto: AP PHOTO
Ce a constatat Procuratura?
Printre constatările ce au servit drept motiv pentru începerea urmăririi penale figurează şi scrisoarea „fără suport probatoriu, prin care autorităţile kazahe au fost eronat atenţionate despre eventualele pericole pe care, ipotetic, le poate crea statului kazah omul de afaceri Anatol Stati”. Se mai menţionează că prin sistarea Memorandumului şi a Protocolului de intenţii din 2006 „a fost împiedicată intenţia şi posibilitatea reală de asigurare a RM cu gaze naturale la preţul de 50 USD (76 USD inclusiv TVA şi alte taxe) pentru 1000 m3”. În consecinţă, „cetăţeanului Anatol Stati şi firmelor acestuia din Kazahstan i-a fost cauzat un prejudiciu material în sumă de 752 mln. USD”.
Şi dacă, la o primă vedere, s-ar părea că cele enumerate mai sus îi vizează exclusiv sau preponderent pe Anatol Stati şi compania lui, concluzia de mai jos ne vizează, la modul cel mai direct, pe noi toţi: „Prin zădărnicirea intenţiilor comune ale ASCOM Group SA şi Guvernului RM de aprovizionare a ţării cu gaze naturale din surse alternative (Kazahstan) a fost subminată securitatea naţională în domeniul economic şi energetic, urmare a cărui fapt RM e obligată să contracteze furnizarea de gaze naturale de la Concernul rus „Gazprom” la preţuri exagerate. Prin urmare, intereselor economice ale statului RM şi cetăţenilor ei le-au fost cauzate daune considerabile şi prejudiciu material în proporţii deosebit de mari, estimat la 1.657 mlrd. USD”. Motiv din care Procuratura a dispus „începerea urmăririi penale pe faptul depăşirii atribuţiilor de serviciu a foştilor factori de decizie şi de conducere ai RM”. Să însemne oare aceasta că se va face, în sfârşit, dreptate? Nu ne aventurăm cu supoziţii – ceea ce ştim e că, la 30 aprilie 2010, cauza penală 2010038037 a fost transmisă la Procuratura Anticorupţie.
Până la această etapă, în dosarul cu pricina au fost audiaţi, în calitate de martori, Anatol Stati, fostul premier Vasile Tarlev, fostul ambasador al RM la Moscova, Vasile Sturza, şi fostul consilier prezidenţial Oleg Reidman. Potrivit procurorului care instrumentează cazul, printre cei care mai urmează să fie audiaţi se numără Vladimir Antosii, ex-ministru al Industriei şi Infrastructurii, şi Ghennadi Abaşkin, fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie al „Moldova-Gaz” SA. Totodată, în prezent se întocmeşte proiectul cererii de asistenţă juridică internaţională în Kazahstan pentru ridicarea documentelor legate de controalele efectuate la KPM şi TNG în baza scrisorii fostului preşedinte al RM. Să însemne oare aceasta că Anatol Stati îşi va recăpăta proprietăţile din Kazahstan? Din păcate, acest lucru pare cam imposibil, dacă e să ne amintim de un alt articol, „Nazarbaiev s-a lăsat convins de Voronin?”, publicat de TIMPUL la 26 mai 2009.
Încă puţină istorie…
Iată despre ce se vorbea în acel articol… „Situaţia ASCOM stă la baza unui articol despre noile metode de expropriere din Kazahstan. Săptămânalul social-politic „Sunkar” din regiunea Atirau scrie că „lipsa unor reguli clare de joc pe piaţa petrolieră kazahă a adus cea mai importantă ramură a economiei ţării la o etapă de continuă re-distribuire a proprietăţilor”. Drept dovadă, autorii vorbesc despre Compania canadiană „PetroKazahstan”, „aruncată de pe piaţă la „comanda” chinezilor”. „Orice companie – naţională sau internaţională – poate deveni victima unor dosare fabricate, diferă doar metodele de expropriere”, menţionează „Sunkar”.
În cazul ASCOM, a fost invocat „procentajul forţei kazahe de muncă”. Astfel, în urma verificărilor, Poliţia financiară a constatat prezenţa la cele două companii a mai mulţi angajaţi provenind din RM, Rusia şi Turkmenistan. „Numărul acestora nu se precizează, dar potrivit surselor „Sunkar” el abia depăşeşte 10% din numărul total de angajaţi. Deşi, remarcă săptămânalul, alte companii petroliere din Kazahstan au un număr mult mai mare de forţă de muncă din alte ţări, acestea nu sunt hărţuite de autorităţi. Dovadă că faţă de ASCOM (iarăşi) exista un interes aparte. Mai ales că Anatol Stati, „apărut in Kazahstan în 1997 şi care a primit licenţa pentru explorarea a două sonde considerate neimportante şi deficitare chiar, a depăşit cele mai bune aşteptări în calitatea sa de investitor străin – cantităţile de petrol extras au crescut considerabil şi nici măcar ecologiştii nu au avut vreo obiecţie vizavi de activitatea sondelor ASCOM. (…) Din păcate, indiciile că Nazarbaev s-a lăsat, în cele din urmă, „convins” de Voronin sunt tot mai multe. Că s-a întâmplat printr-o nouă „scrisoare de dor” ori în urma unui telefon venit de la Kremlin – care, cu certitudine, ştie că Anatol Stati se gândea să aducă gaze mai ieftine în RM – nu mai contează. Mecanismul anti-ASCOM a demarat şi în Kazahstan”.
Ce va hotărî judecata?
Şi totuşi, la această etapă, s-ar părea că Anatol Stati are şanse să-şi găsească dreptatea cel puţin acasă. Important e ca ancheta să fie dusă până la capăt, martorii necesari – să fie găsiţi (e puţin probabil că un om ca Ghennadi Abaşkin poate să se ascundă…), iar justiţia să vrea să-şi spună cuvântul. Ca şi în multe alte cazuri care vizează „foştii factori de decizie şi de conducere ai RM”, probele sunt la suprafaţă. Contează doar să vrei să le vezi.
„Avem altceva de făcut”, răspundea Anatol Stati în august 2008, printr-un comunicat de presă, la acuzaţiile autorităţilor comuniste precum că ASCOM Group ar putea finanţa campania electorală a unor partide de opoziţie. Era comunicatul prin care preşedintele ASCOM anunţa că îşi retrage parţial stafful de bază din RM, din cauza presiunilor la care este supus, fără să precizeze însă de ce natură sunt acestea şi de unde vin. Apoi a pornit tăvălugul ce riscă să nimicească tot ce a construit şi investit în Kazahstan, dar şi 7 aprilie 2009, şi declaraţia despre faptul că ASCOM îşi sistează total activitatea în RM până la instaurarea unui regim democratic, stabilindu-şi sediul în străinătate” (ca reacţie la acuzaţiile lansate de Voronin la adresa familiei Stati, precum că aceasta ar fi finanţat o lovitură de stat în RM)…
La 29 iulie se împlineşte un an de la instaurarea regimului democratic de care vorbea Anatol Stati şi el se simte în drept să ceară, cel puţin, satisfacţie morală. „Nu pretind niciun ban, nu vreau despăgubiri. Vreau ca cei care se fac vinovaţi de denigrarea imaginii mele, de distrugerea afacerii mele, dar mai ales de faptul că cetăţenii RM sunt în continuare aduşi la limita sărăciei prin aceste preţuri exorbitante la gazele naturale, să fie pedepsiţi”, spune preşedintele ASCOM Group. Şi adaugă: „Înainte de toate, Voronin”.
P.S. Nu am pomenit, în acest articol, nimic despre tragedia prin care a trecut familia Stati în primăvara lui 2009 când, după evenimentele din 7 aprilie, fiul lor, Gabriel, a fost arestat de regimul Voronin şi acuzat de tentativă de lovitură de stat. Pentru aceasta „foştii factori de decizie şi de conducere ai RM” vor răspunde în faţa altui tribunal.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!