Atacul asupra Podului Kerci este devastator pentru Putin
„Este greu de exagerat impactul bombardamentelor asupra podului Kerci. Deschis în urmă cu patru ani, podul lung de 12 mile a ajuns să întruchipeze pretenția lui Vladimir Putin asupra Crimeei cucerite. Simboliza capacitatea sa de a proteja și aproviziona zona și de a reuni „lumea rusă” (Russkiy mir)”, scriu Lisa Haseldine și Svitlana Morenets în The Spectator.
<< În jurul orei 6 dimineața, ora locală, imediat după ce Putin și-a sărbătorit cea de-a 70-a aniversare, imaginile CCTV au aratat o explozie uriașă străbătând atât podul feroviar, cât și cel rutier. Părți ale podului rutier s-au prăbușit în mare, distrugând două dintre cele patru benzi ale sale. De atunci, s-a redeschis pentru un anumit trafic de pasageri și intenționează să se redeschidă trenurilor, dar nu și camioanelor, ceea ce sugerează că substructura sa a fost avariată prea mult pentru a permite utilizarea militară.
Presa de stat rusă relatează că un presupus camion plin de explozivi filmat în direcția exploziei cu CCTV este responsabil – agenția de presă TASS a spus că proprietarul camionului a fost găsit în regiunea rusă Kuban. Sursa a adăugat că explozia a fost cu atât mai gravă, cu cât camionul „a dat foc la șapte rezervoare de combustibil care se aflau pe partea feroviară a trenului”. Unii analiști occidentali au sugerat totuși că forța exploziei indică faptul că a fost folosit ceva mai puternic.
Ucraina încă nu a ieșit să-l revendice – serviciul său secret a publicat un Tweet batjocoritor, dar până acum nu a venit nimic de la Zelenski. Acest lucru lasă deschisă posibilitatea ca aceasta să fi fost o lovitură auto-provocată a Rusiei, un așa-numit atac sub „steag fals” pentru a facilita o escaladare a conflictului. În mod surprinzător, Kremlinul și mass-media de stat ruse s-au abținut până acum să dea vina pe Kiev, numind pur și simplu incidentul „un act de terorism”. Acest lucru este contrar aproape oricărui incident din război de până acum, Kremlinul folosind orice ocazie pentru a deforma narațiunea, mutând atenția despre statutul ei de agresor.
Dar, din nou, Ucraina își întârzie de obicei anunțurile – și-a revendicat responsabilitatea pentru exploziile majore din bazele militare rusești din Crimeea la câteva săptămâni după ce au avut loc. Același lucru a fost valabil și cu distrugerea Moscovei, nava de război rusească bombardată la începutul acestui an.
Faptul că mass-media de stat rusă a ales să relateze despre acest incident demonstrează cât de semnificativ este. În ultimele săptămâni, mass-media a raportat și a comentat mai deschis pierderile din războiul Rusiei, sugerând frustrarea resimțită la nivel intern de cursul dezastruos al războiului lui Putin. Aceasta sugerează că ignorarea exploziei podului Kerci ar fi cauzat daune suplimentare. Cu toate acestea, site-ul independent de știri rus Meduza a susținut că Kremlinul a dat instrucțiuni către instituțiile de stat pentru a minimiza incidentul: podul a fost „deteriorat” nu „distrus”.
Efortul de război al Rusiei a fost grav afectat de pierderea podului Kerci. Devenise una dintre cele două căi ferate care transportau provizii și trupe pe frontul ucrainean. Cu acesta distrus acum și pe fondul unui număr tot mai mare de pierderi teritoriale ale Rusiei, presiunea se exercită asupra armatei lui Putin pentru a păstra controlul asupra Melitopolului și asupra căii ferate care îl traversează pentru a menține deschise rutele de aprovizionare către Front.
De-a lungul acestei căi ferate, logistica întregului grup sudic al armatei ruse depinde de păstrarea controlului asupra drumului M14 care merge de la Mariupol la granița cu Rusia, prin Melitopol, până la Herson. Nu mai sunt alte trasee deschise pentru ei. Elementul decisiv, desigur, este că Melitopolul însuși se află deja în raza de acțiune a atacurilor ucrainene.
În ultimele luni, Ucraina și-a exprimat clar intenția de a lovi podul dacă i se va da ocazia. Rusia a presupus că podul Kerci nu era la îndemâna lor, dar a amenințat cu represalii dacă va fi lovit.
Acest atac ridică acum întrebarea evidentă despre cum va răspunde Putin și dacă acesta este evenimentul care ar putea declanșa desfășurarea arsenalului său nuclear. Duma de Stat tocmai a declarat atacul drept „declarația unui război fără reguli”, în timp ce politicienii și comentatorii militari cer deja un răspuns solid de la Kremlin – dacă nu face acest lucru, „ar dovedi în mod concludent că suntem slabi”. Politicianul Serghei Mironov din Duma de Stat a cerut încetarea „operațiunii militare speciale”: „Este timpul să LUPTĂM!”
Într-o declarație, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat că în prezent nu există o perioadă de timp pentru momentul în care podul va fi restaurat și redeschis complet. În timp ce podul rutier s-a redeschis parțial (o bandă a fost neavariată), toate trenurile către Crimeea sunt în prezent suspendate și în schimb este înființat un serviciu de feriboturi între Rusia și Crimeea. Absența unei declarații stahanoviste de a reconstrui podul cât mai curând posibil nu a trecut neobservată. Oficialii din Crimeea au confirmat, de asemenea, că lucrează la deschiderea unui coridor terestru către teritoriu prin „noua regiune” Herson, anexată ilegal Rusiei chiar săptămâna trecută.
Putin ar fi înființat o comisie de anchetă pentru a afla ce s-a întâmplat și a fost declanșată o anchetă penală. După ce inițial a negat că ar fi fost victime în explozie, comisia de anchetă a anunțat acum că au fost găsite trei cadavre, probabil, spun ei, pasageri care călătoreau pe pod când a avut loc explozia.
Răspunsul Kremlinului de până acum a fost surprinzător de mut: Putin însuși nu a făcut încă o declarație; a existat puțină retorică din partea oficialilor care pledează pentru sânge ucrainean ca răzbunare. Prin contrast, se pare că starea de spirit din Crimeea este una de panică. Autoritățile din Crimeea au luat măsuri pentru a-i asigura pe locuitori că peninsula are provizii pentru 55 de zile (podul Kerci a adus și rezerve alimentare comerciale). De asemenea, au fost nevoiți să înlăture zvonurile excitante că ar putea fi introdusă raționalizarea în supermarketuri. Turiștilor care doresc să plece li s-a promis că vor fi transportați înapoi în Rusia cu barca, iar cozi lungi de câțiva kilometri au început să se formeze la pompele de benzină.