Biserica în dialog (?)
Povestea era trunchiată și rușinoasă. Însă în urma studierii acestui caz, iată ce am aflat: preotul Florin Marin, care a slujit 26 de ani la Biserica Adormirea Maicii Domnului din Dereneu, trece la Mitropolia Basarabiei a Patriarhiei Române în august 2017. În 18 septembrie Mitropolia Moldovei a Patriarhiei Ruse îl dă pe acesta în judecată pentru furt și escrocare de bani. Adică 26 de ani nu au fost probleme, ci au apărut într-o lună.
Majoritatea enoriașilor au salutat decizia preotului paroh, ba mai mult, a crescut prezența la biserică. Cu toate acestea s-a format un grup, nu mai mare de 10% din numărul enoriașilor, care – în frunte cu câțiva socialiști cu cetățenie română (!!!) – fac scandal și umblă prin tribunale. Duminica trecută au apărut alături de niște preoți, pe care sătenii nici măcar nu îi cunoșteau și au împiedicat desfășurarea liturghiei. Dacă tot voiau să se dea în spectacol, fiindcă presupun că tot ei au chemat și televiziunea, pe lângă „grupul de sprijin” format din membrii altor comunități (oare care?) și din preoți ai Mitropoliei Moldovei, puteau – din august până acum – să o tot facă. Această dezbinare, în plin post, cam știm de unde vine, precum știm și cine e dezbinătorul (din punct de vedere teologic).
Dezamăgirea mea a fost cu atât mai mare cu cât Mitropolia Moldovei dădea la sfârșit de an, chiar prin ÎPS Vladimir, anunțuri publice că își dorește un dialog cu Mitropolia Basarabiei. Ori acest tip de „dialog” îmi amintește de Sinodul Tâlhăresc de la Efes (449 d.H). Mă (vă) întreb: ce înseamnă dialogul pentru o mitropolie care s-a afișat cu Dodon în toate materialele electorale? Persecutarea preoților din Mitropolia Basarabiei cu procese și dosare?
O durere mare să vedem că „dialogul” amintește de metodele sovietice, care a culminat în data de 5 martie cu spargerea ușii bisericii și ocuparea acesteia de către preoții Mitropoliei Moldovei. Iar acest lucru vine de la o mitropolie canonică spre o altă mitropolie canonică. Fiindcă Mitropolia Basarabiei nu doar că are comuniune euharistică cu Patriarhia Română și alte Biserici Ortodoxe, dar e și parte componentă a Sfântului Sinod, în egală măsură cu Mitropolia Moldovei și Bucovinei de la Iași. În timp ce Mitropolia Moldovei a Patriarhiei Ruse, de aici din Chișinău, caută să invite la Facultatea de Teologie preoții de peste Prut, egali în Sfântul Sinod cu cei din Mitropolia Basarabiei, pe aceștia de aici îi persecută.
Ipocrizia Mitropoliei Moldovei e evidentă sub mai multe aspecte. Ei spun că Mitropolia Basarabiei e schismatică, dar se împărtășesc cu membrii aceluiași Sfânt Sinod din care face parte Mitropolia Basarabiei. Ei cunosc canoanele și știu foarte bine că o biserică e organizată pe principiul etnic, ceea ce poate însemna un singur lucru: ei cred că românii și moldovenii sunt de etnie diferită. Ei știu și faptul că o Mitropolie care are comuniune euharistică nu poate fi schismatică, dar preoții lor îi mint pe oamenii de la sate ca să sporească dezbinarea.
Voi încheia cu o observație de bun simț: acest scandal de la Dereneu nu are nevoie de televiziune sau tribunal. Lucrurile se pot rezolva pe calea adevăratului dialog. Mitropolia Moldovei trebuie să declare public și să își anunțe preoții că cei din Mitropolia Basarabiei nu sunt schismatici. Iar apoi lucrurile sunt simple: enoriașii, împreună cu preotul paroh, să hotărască apartenența la o mitropolie sau alta. Fără televiziune, fără procese.
Dar dacă aceste lucruri se vor face pașnic, atunci cum să îi intimideze pe preoții care se simt atrași de Patriarhia Română? Și cum să mai facă oamenii să se bată la ușa bisericii dacă le spui oficial că Mitropolia Basarabiei e canonică? Că dacă nu îi mai sperie cu iadul și cu tribunalul, cum o să îi mai țină departe de români?