Bunele maniere la telefon
Fie că sunteţi supărat(ă), indignat(ă), grăbit(ă) sau, dimportivă, sunteţi binevoitor(oare) şi aveţi dispoziţie pentru a avea o discuţie.
În acest caz, un om civilizat va respecta anumite reguli, pentru ca persoana care a telefonat să nu se simtă vinovată. Deşi nu vedeţi interlocutorul, bunele maniere vă obligă să răspundeţi/să vorbiţi la telefon cu bunătate, cu amabilitate, schiţând şi un zâmbet.
● Când sunteţi ocupaţi, când în casă este gălăgie sau sunteți la bucătărie, nu răspundeţi de la primul semnal, ci ar fi bine să opriţi totul şi să răspundeţi cu calm, fără a reproşa că din cauza lui era să se întâmple ceva. Or, când unele activităţi nu pot fi întrerupte este de preferat să nu ridicaţi receptorul.
● Dacă o convorbire telefonică este întreruptă, nu veți suna dvs., ci interlocutorul, pentru că este posibil să vă căutaţi reciproc, iar telefonul va suna ocupat mereu.
● Este bine să ţineți cont de programul colegilor și al prietenilor. Să nu deranjați mai devreme de ora 8:00 sau mai târziu de ora 20:00.
● În cazul în care ați format greşit numărul, vă cereți scuze respectuos, iar în situația în care vi se răspunde cu injurii, vă păstrați calmul, demonstrând că sunteți un om educat.
● Nu vorbiţi la telefon în timp ce alergaţi.
Cum procedaţi când aveţi pe cineva în vizită şi sună telefonul?
Dacă este o scurtă conversaţie, vorbiţi, după care vă cereţi scuze, însă este inadmisibil să purtaţi o lungă conversaţie telefonică de faţă cu musafirii.
Situaţii în care nu se recomandă să folosiţi telefonul
● La restaurant, la recepţie, în vizită, la teatru, la concert, la expoziţii, în muzeu, la biserică, la interviul de angajare.
● Nu se face prin telefon o invitaţie la o masă festivă (recepţie, logodnă, nuntă, botez).
● Nu se transmit prin telefon condoleanţe, ci personal sau în scris.
Cu certitudine, bunele maniere sunt necesare chiar şi atunci când vorbiţi la telefon. De aceea, vă îndemn să fiţi atenţi la modalitatea, dar în special, la tonalitatea vocii în timpul unei conversaţii la telefon.
În materialul următor veţi afla importanţa şi necesitatea bunelor maniere în viaţa de zi cu zi.
Dorina Arsene, lector de bune maniere
Cursurile predate la şcoala „ABeZe”: administrarea afacerilor, curs de bune maniere, ore de dicţie (eliminarea accentului rusesc, modelarea vocii, pronunţarea corectă în limba română), curs de psihologie motivaţională (individual).
Tel. 0 (22)22-69-83;
mob. 068.21.00.06,
e-mail: sme.abeze@gmail.com,
web: abeze.md.