Business de familie: Ce este cel mai greu într-o afacere?
Corneliu Calmîş este un tânăr croitor care a moştenit tainele meseriei încă de la străbunica sa şi care, ulterior, şi-a transformat îndeletnicirea într-un business de familie. La şase ani de când şi-a deschis primul atelier, meşterul-croitor spune că, de fapt, este mai greu să iei decizia de a investi, decât să îţi ridici pe picioare propria afacere.
Începând cu anul acesta, în 15 şcoli profesionale din republică va fi pilotat curriculumul modular Bazele Antreprenoriatului, unde tinerii vor învăţa să planifice o afacere, să utilizeze metode şi tehnici moderne de analiză financiară, să elaboreze raporturi financiare şi bilanţuri contabile. Aceasta nu este o premieră pentru sistemul educațional din R. Moldova, iar experiența anilor trecuți ne demonstrează faptul că asemenea instituții pot fi adevărate pepiniere pentru dezvoltarea micilor antreprenori. Iar Corneliu este un exemplu elocvent în acest sens.
Patru generații de croitori
Corneliu Calmîș este un tânăr croitor din capitală, care și-a ales meseria la insistențele mamei sale, cusătoreasă, la fel ca bunica și străbunica lui. „Eram tineri și cu minte puțină”, spune zâmbind Corneliu, subliniind că, poate dacă ar fi cântărit mai mult situația, ar fi ales să studieze calculatoarele. După patru ani de școală profesională, tânărul a studiat la Facultatea de Industrie Ușoară. „Universitatea este bună, dar pentru cei care urmează să muncească la fabrici. Pentru sfera noastră de activitate mi s-a părut prea teoretizată. În domeniul nostru nu contează atât diploma pe care o ai, cât ceea ce poți face dintr-o bucată de stofă”, consideră Corneliu.
Maestru la școală cu un salariu de 108 lei
Chiar dacă avea de mult timp ideea de a-și deschide un atelier propriu, aceasta a prins viață abia cu șase ani în urmă, după câțiva ani de zbucium și muncă peste hotarele țării. Inițial, Corneliu a muncit la o minifabrică din Turcia, apoi a făcut comerț în Polonia, după care a muncit ca șofer pe cursa Moldova-Italia. „Am lucrat și ca maestru la o școală, dar am plecat la scurt timp. Nu atât mă deranja salariul, care în 1996 era de 108 lei, cât faptul că trebuia să îmi petrec toată ziua acolo”, își amintește tânărul antreprenor.
Antreprenoriat „la gheretă”
În acești ani, Corneliu împreună cu soția – și ea croitoreasă – nu au încetat să practice meseria de croitor, iar în anul 2006 au decis să-și pună pe picioare propria afacere. „Le-am propus unor colegi să facem o afacere împreună, dar le-a fost frică. Chiar dacă ar fi trebuit să facă împrumuturi, dar, cel puțin pe urmă, lucrau pentru ei”, povestește tânărul croitor. Astfel au pornit afacerea pe cont propriu. Pentru că procurarea sau chiria unei încăperi presupunea cheltuieli prea mari, soții Calmîș au decis să-și deschidă atelierul de confecții într-o gheretă. În timpul de față au două ateliere-gherete – în unul muncește soția, în celălalt Corneliu. „Soția și soțul trebuie să lucreze separat, chiar dacă sunt în același domeniu”, glumește antreprenorul, deși recunoaște că nu de puține ori s-a întâmplat să muncească acasă, cot la cot cu soția, la comenzi mai voluminoase.
Dacă ai intrat în horă, trebuie să joci
Întrebat fiind cât de complicat este să-ți deschizi o mică afacere la Chișinău, tânărul îmi spune: „Este mai greu până te apuci s-o faci, dar, vorba populară – dacă ai intrat în horă, trebuie să joci. Eu lucrez pe bază de patent. Asta presupune cheltuieli pe care trebuie să le facem, dar ne descurcăm. Noi avem comenzi pentru că coasem orice tip de haină din diverse stofe, piele sau blănuri”, spune proprietarul atelierului de confecții. Cât privește utilitatea cursurilor de antreprenoriat predate în școală, Corneliu consideră că aceasta depinde de fiecare elev în parte. „Atunci când vrei să deschizi o afacere, îți dai interesul pentru a reține ceea ce se spune, dar dacă este un obiect obligatoriu la școală atunci rezultatul depinde de fiecare elev. Dacă va învăța ca la celelalte discipline, astfel că a doua zi nu mai ține minte nimic, nu va mai putea pune teoria în practică”, consideră tânărul croitor, care în prezent are planuri de extindere.
Curriculumul modular „Bazele antreprenoriatului” a fost elaborat în cadrul Proiectului Activitatea de instruire în Antreprenoriat şi angajare în câmpul muncii. În cadrul proiectului, în anul 2010 au fost lansate de către elevii absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ secundar profesional 61 de întreprinderi mici unde au fost create 178 de locuri de muncă, iar în 2011 au fost lansate 36 de afaceri şi create 91 locuri de muncă.