Calea ferată construită de Voronin pe un teren mlăştinos a cedat
Tronsonul de cale ferată Cahul-Giurgiuleşti, construit pe timpul comuniştilor cu mari derogări de la lege şi pentru care s-a cheltuit peste un miliard de lei, a cedat. Traficul trenurilor de mărfuri şi pasageri pe această porţiune va fi temporar sistat, din cauza ploilor care au cauzat o alunecare a terasamentului la kilometrul 93. Decizia a fost luată, ieri, de Calea Ferată din Moldova (CFM).
Specialiştii CFM au depistat alunecări de terasament pe o porţiune de 12 metri, la o distanţă de 1,80 m dintre traversă şi râul Prut, adâncimea surpării fiind de şase metri. „Este cea mai mică distanţă dintre linia de cale ferată şi râul Prut. Există riscul ca traversele căii ferate să cadă la propriu în apă", a declarat Vitalie Struna, director general al CFM.
Pentru a repara porţiunea defectată sunt necesare încă alte circa 350 milioane de lei. CFM susţine că deja a informat Guvernul despre aceasta şi aşteaptă o decizie în acest sens.
Tronsonul de cale ferată Cahul-Giurgiuleşti cu o lungime de 50 km a fost construit în anii 2007-2008. Aflaţi la guvernare, comuniştii l-au declarat atunci un proiect strategic, fiindcă va lega portul Giurgiuleşti de reţeaua de căi ferate din ţară. În acest scop, din bugetul de stat au fost alocaţi peste un miliard de lei. Banii însă nu au fost destinaţi pentru asigurarea calităţii lucrărilor. Proiectul construcţiei tronsonului a fost elaborat în doar trei luni. În 2010, TIMPUL a scris că la construcţia căii ferate a fost încălcată Legea cu privire la expertiza ecologică şi de protecţie a apelor. Autorităţile au trecut cu vederea şi convenţiile europene Ramsar şi Espoo care protejează parcul natural Lunca Prutului Inferior. Mai mult decât atât, terenul pe care s-a construit calea ferată este unul mlăştinos, din care cauză, în fiecare an, au fost efectuate frecvent reparaţii. În 2010, majoritatea încărcăturilor (petrol, cereale) se transportau de camioane, iar în perioada inundaţiilor din Lunca Prutului TIR-urile au devenit singurul mijloc de transport al mărfii, în pofida existenţei tronsonului construit de comunişti.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!