CANNES 2016: „Bacalaureat”, de Cristian Mungiu, elogiat de criticii străini
Oare va lua Mungiu Palme d’Or-ul?
Cristian Mungiu, Adrian Titieni, Maria Drăguş, Lia Bugnar, Mălina Manovici, Vlad Ivanov, Rareş Andrici au zâmbit fotografilor, joi, pe covorul roşu de la Cannes. Conferinţa de presă de după proiecţia de gală a filmului a fost transmisă live, pe pagina oficială de YouTube a Festivalului de la Cannes.
Au fost momente intense şi pline de emoţie pentru România pe covorul roşu de la Cannes, înainte de premiera oficială a filmului Bacalaureat. "Dincolo de mulţimea de fotografi şi de fani, ne-am bucurat să simţim familiaritatea şi admiraţia din comentariile în direct. Cristian Mungiu a venit însoţit de cei doi fii care, după cum remarcau gazdele, ”vor rămâne cu o amintire frumoasă” prin fotografia de grup alături de echipa de filmare. O fotografie de grup care completează inspirat relaţia atât de complicată dintre părinte şi copil descrisă în film.", scriu producătorii pe pagina de Facebook oficială a filmului "Bacalaureat".
Celebrul critic de film Peter Bradshaw, de la The Guardian, numeşte filmul lui Mungiu "un studiu de observaţie de 5 stele despre compromisul birocratic din România, realizat cu minuţiozitate şi subtilitate". Britanicul a acordat 5 stele din 5 filmului "Bacalaureat. "În film, vedem un război în subsidiar între generaţia cinică şi epuizată a oamenilor de vârstă medie şi cea a copiilor, furioşi, sălbăticiţi. Scenele dintre medicul de provincie şi fiica lui sunt extrem de tragice: nu e timp de pierdut, medicul trebuie să o insereze pe fata lui în lumea ruşinii – iată preţul supravieţuirii. Filmul regizorului român este măiestrit, complex, e un studiu psihologic ca o pildă morală, despre alegerile meschine pe care oamenii le fac pentru a-şi face drum cu coatele în viaţă. Oameni constrânşi de o loialitate pe care le-o datorează altora, care, la rândul lor, i-au ajutat în treburi josnice, se folosesc de corupţia generală pentru un alibi personal, ce-i justifică. Ce se va întâmpla cu odraslele acestor oameni, acele conştiinţe inocente pentru care toate mişmaşurile meschine s-au făcut? Trebuie ei să-şi ia examenele într-o lume infestată, lumea compromisului şi ruşinii absconse?", scrie Bradshaw.
"«Bacalaureat» este un film care reflectă conştiinţa umană labirintică, un film extrem de inteligent, un portret sumbru al stării de depresie ce se permanentizează în România, acolo unde generaţia celor născuţi în anii ’90 speră să o poată lua de la capăt. Drăguş şi Titienii joacă superb. Filmul e o bijuterie în selecţia de la Cannes.", adaugă faimosul critic de film de la The Guardian.
Întrebat la conferinţa de presă dacă filmul este un portret al societăţii româneşti, sau o pildă general- umană, Cristian Mungiu a răspuns: "Sper că, de fapt, fac filme despre natura umană."
Criticul Leslie Felperin, de la The Hollywood Reporter, scrie că "Bacalaureatul" lui Mungiu este "o radiografie a societăţii româneşti contemporane".
În Variety cronicarii scriu: "Filmul e structurat splendid şi e în totalitate autentic, credibil."
În Irish Times, criticul de film scrie: "Bacalaureat este un studiu de observaţie briliant a meschinăriei nepotismului".
Le Figaro scrie că filmul "are toate calităţile pentru a primi premiu la Cannes. Se înscrie în tematica «cannoise» a acestei ediţii: e vorba de un voinţa de nestrămutat a unui tată de a-şi «salva» fiica dintr-o lume sumbră.
Revista de cinema Première elogiază filmul: "Bacalaureat este un film excepţional, cu o mizanscenă anticlimax, care prezintă realist portretul unei Românii erodată de corupţie".
Jurnaliştii de la France 24 spun că filmul este o "pildă morală complexă, care te pune pe gânduri, te provoacă".
Scena 1. Dubla 1. Motor. Am văzut filmul "Bacalaureat" în avanpremieră. Cristian Mungiu a pus la cale o proiecţie doar pentru jurnalişti. Am scris cronică la foc automat. Iată, astăzi, republicăm un pasaj din cronica de film.
Povestea lui Mungiu despre natura umană pervertită în decorul social românesc satisface indiscreţia curioşilor: ce-i în spatele surâsului omului din poza de la sfârşitul anilor de liceu? Mungiu ne arată corupţia atavică.
Bac-ul ăsta, a spus Mungiu pentru MEDIAFAX, e, de fapt, un prag în viaţa omului. Vârsta tatălui Romeo din film e, la fel, bornă în viaţa bărbatului. "În film e vorba şi despre natura umană, şi despre societatea românească, şi despre un raport între oameni care se iubesc, e şi portretul unei vârste în care te uiţi la viaţa ta din urmă şi la ce-a mai rămas şi încerci să-i găseşti un sens. Titlul meu preferat pentru acest film, sub care am submis, de fapt, filmul la Eurimages era în engleză: "Recycling feelings". Mă amuza foarte tare ideea asta că vine un moment în viaţa ta în care toate resursele tale principale s-au consumat şi trebuie să le mai revezi o dată pe alea pe care le-ai avut, să vezi ce faci cu ele. Dar am ales acest titlul succint, uşor de ţinut minte, pentru că Bacalaureat este un examen, un prag pe care îl treci şi te gândeşti atunci ce-i cu viaţa ta.", ne-a spus Cristian Mungiu.
Filmul e în competiţia oficială la Festivalul de la Cannes şi este favorit pentru trofeul Palme d’Or.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!