Cazul „Ignatenco”: Consecinţele unui conflict intern. Vezi rezultatele anchetei
Astfel, potrivit datelor oficiale, din 4 miliarde 762 milioane de lei alocate în anul 2012 instituţiilor medico-sanitare publice din bugetul public naţional, 263 milioane au fost destinate proiectelor investiţionale pentru fortificarea bazei tehnico-materiale. Suplimentar, începând cu anul 2010 a fost constituit Fondul de dezvoltare şi modernizare a prestatorilor publici de servicii medicale, care este direcţionat spre implementarea noilor tehnologii şi sporirea calităţii serviciilor medicale. Acest fond s-a majorat de la 14,1 milioane de lei în anul 2010 până la 131,6 milioane de lei în anul 2013.
Spitalul Clinic Municipal pentru Copii „Valentin Ignatenco”, care în ultimele zile a constituit subiect de interes public, a beneficiatdin acest fond în anul 2012 de mijloace financiare în valoare de 1milion 50 mii de lei, iar în anul 2013 de 5,9 milioane de lei. Concomitent, pentru modernizarea tehnologică a acestui spital, au fost atrase surse externe de finanţare. În anul 2011, din cadrul proiectului moldo-elveţian ”Regionalizarea serviciilor pediatrice de urgenţă şi terapie intensivă” instituţia a beneficiat de echipamente medicale în sumă de 150 mii franci elveţieni. Cu eforturi comune, în cadrul Spitalului Clinic Municipal pentru Copii „Valentin Ignatenco” a fost creată cea mai modernă Unitate Primiri Urgenţe din ţară, unde pacienţilor în stări critice li se acordă asistenţă medicală urgentă, conform celor mai înalte standarde de calitate.
În acest context, Ministerul Sănătăţii consideră regretabilă situaţia constatată în cadrul Spitalului Clinic Municipal pentru Copii „Valentin Ignatenco”, fondatorul căreia este Consiliul Municipal Chişinău. Dorim să aducem la cunoştinţa opiniei publice că Autorităţile Publice Locale numesc şi încheie contracte de muncă cu conducătorii instituţiilor medicale, aplică sancţiuni disciplinare, inclusiv şi concedierea conducătorilor instituţiilor din subordine. Conform art.6 al Legii ocrotirii sănătăţii nr. 411 din 28 martie 1995, autorităţile publice locale aprobă şi asigură implementarea planurilor strategice locale de dezvoltare a serviciilor de sănătate, a programelor locale de sănătate, participă la consolidarea bazei tehnico-materiale a instituţiilor medicale. Aceste prevederi sunt stipulate şi în Legea privind descentralizarea administrativă nr.435 din 28.12.2006.
Ministerul Sănătăţii susţine că nu este în drept să aplice sancţiuni disciplinare angajaţilor din instituţiile medicale, unde fondatori sunt Autorităţile Publice Locale, dar are dreptul să notifice autorităţile despre abaterile de la normele în vigoare, fapt realizat în ziua în care a fost facută publică informaţia referitoare la utilizarea dispozitivelor neconforme în Spitalul Clinic Municipal pentru Copii „Valentin Ignatenco”.
În scopul evaluării situaţiei privind dotarea Spitalului Clinic Municipal pentru Copii „Valentin Ignatenco” cu dispozitive medicale, Direcţia Sănătăţii a Consiliului Municipal Chişinău, în conformitate cu responsabilităţile care îi revin, a creat o Comisie pentru investigarea cazului de folosire a instrumentelor neautorizate pentru efectuarea intervenţiilor chirurgicale în sălile de operaţii din Spitalul Clinic Municipal pentru Copii „Valentin Ignatenco”. Rezultatele investigaţiei demonstrează că faptele relatate în reportajele mass-media reprezintă consecinţele unui conflict intern pe care administraţia spitalului nu a fost capabilă să-l soluţioneze. Concomitent, comisia a constatat că serviciile traumatologice în cadrul spitalului se asigură în conformitate cu cerinţele Programului Unic al Asigurării Obligatorii de Asistenţă Medicală, cele două secţii sunt dotate cu echipament necesar pentru efectuarea operaţiilor, intervenţia chirurgicală putea fi executată cu acelaşi succes utilizându-se unul din cele trei dispozitive conforme care la moment erau în dotarea blocului operator, iar utilizarea dispozitivului neconform nu a fost indicată. De asemenea, s-a stabilit că medicii au admis abateri de la protocoalele de tratament prin implicarea infirmierii în procedura intervenţiei. Totodată, medicii nu au avut acordul rudelorîn formă scrisă pentru filmarea şi plasarea pe reţelele de socializare a materialelor video, iar complicaţia intraoperatorie privind perforarea cutiei toracice nu s-a confirmat. În opinia membrilor Comisiei de profil Traumatologie şi Ortopedie a Ministerului Sănătăţii implicarea în procedura intervenţiei chirurgicale a personalului nemedical şi utilizarea dispozitivelor medicale nesterile sau fără respectarea regulilor de aseptică reprezintă cele mai grave abateri, responsabil de incident fiind, în primul rând, administraţia spitalului şi medicii chirurgi.
În baza materialelor prezentate directorul Spitalului Clinic Municipal pentru Copii „Valentin Ignatenco” a fost sancţionat cu mustrare aspră.
Concomitent, Ministerul Sănătăţii a emis un ordin, prin care a solicitat de la fondatorii tuturor instituţiilor medicale spitaliceşti din ţară evaluarea situaţiei privind dotarea curentă şi necesitatea reală în dispozitive medicale la nivel de sistem. Prin acelaşi ordin a fost creat Grupul de lucru cu participarea reprezentanţilor Ministerului Sănătăţii, Agenţiei Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale, Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare, membrilor Comisiilor de specialitate a Ministerului Sănătăţii, care a avut drept scop analiza informaţiilor actualizate despre gradul de asigurare a instituţiilor sanitare cu dispozitive medicale. Suplimentar, prin Dispoziţia Ministerului Sănătăţii din 26.07.2013 au fost transmise instituţiilor medicale cerinţele de prezentare a informaţiei privind rezultatele inventarierii şi necesităţile de dotare cu dispozitive medicale a instituţiilor medicale republicane, municipale, raionale.Prin scrisoarea nr.01-1/1125 din 31.07.2013 s-a solicitat în mod de urgenţă Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Medicină efectuarea unei reevaluări a activităţii instituţiei, inclusiv profilului chirurgical din cadrul Spitalului Clinic Municipal pentru Copii „Valentin Ignatenco”. Totodată, prin Dispoziţia nr.256-d din 31.07.2013 a fost interzisă aplicarea dispozitivelor nemedicale în instituţiile medico-sanitare.
La data de 29.07.2013, a fost convocat grupul de lucru. În cadrul şedinţei s-a decis evaluarea, conform competenţelor, a gradului de dotare cu dispozitive medicale a instituţiilor medico-sanitare, cu identificarea necesităţilor în funcţie de nivelul instituţiei (raional, municipal, republican). În acelaşi context, Agenţiei Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale i s-a atribuit sarcina elaborării specificaţiilor tehnice pentru achiziţionarea centralizată a dispozitivelor medicale (bormaşini medicale), utilizate în serviciul traumatologic. În şedinţa Grupului de lucru din 05.08.2013 au fost prezentate rezultatele prelimenare a inventarierii dispozitivelor medicale din ţară. Având în vedere volumul mare de informaţii care urmeză să fie analizat, s-a decis ca la prima etapă să se purceadă la dotarea cu dispozitive medicale conforme a serviciului de traumatologie şi ortopedie. S-a constatat numărul seturilor de instrumentar medical şi de motoare electrice oscilante performante necesare serviciului de traumatologie şi ortopedie din ţară. Concomitent, cu participarea membrilor Comisiilor de specialitate, au fost elaborate specificaţiile tehnice pentru seturile de instrumentar şi dispozitive medicale. În timpul cel mai apropiat va fi lansată procedura de achiziţii publice pentru procurarea centralizată a dispozitivelor medicale destinate serviciului de traumatologie şi ortopedie.
Totodată, Ministerul Sănătăţii în comun cu partenerii de dezvoltare, va stabili priorităţile şi va identifica sursele de finanţare pentru programe similare de dotare cu dispozitive medicale moderne a celorlalte servicii chirurgicale.
Sursa: politik.md