Cultură

Ce ne dorim să obținem prin educație?

Omul este unica ființă dotată cu capacitatea de a face opțiune, fapt care îl determină să formuleze pentru fiecare acțiune unul sau câteva obiective. Idealul, scopul și obiectivele educaționale predetermină valoarea și calitatea educației.Deoarece educația este realizată prin acțiunea concertantă a patru factori – familia, societatea, școala (învățământul) și însuși educatul, și formularea scopului și obiectivelor educației ar trebui să reprezinte demersurile pentru finalitățile educației ale celor patru factori educaționali.
Formularea scopului și obiectivelor educației ar trebui, de asemenea, să ia în considerare unitatea triadică a ființei umane de ființă biologică, ființă intelectuală și ființă spirituală.
Un al treilea temei pentru teleologia educației sunt raporturile fundamentale ale omului care-l definesc anume ca ființă umană: om-natură, om-societate, om-cultură.
Deoarece educația nu proiectează doar, prin educați, o nouă lume, mai bună, ci și depășește/elimină relele prezentei lumi, un temei pentru formularea scopului, obiectivelor și finalităților educației este soluționarea crizelor care definesc omul și societatea moldovenească de azi.
Idealul uman al contemporaneității este libertatea umană, înțeleasă nu doar ca libertate socială, ci și ca libertatea de a deveni și a fi în propria ființă.
Idealul educațional al contemporaneității se definește ca libertate a celui educat de a deveni în propria ființă.
Idealul educațional al moldovenilor poate fi definit drept libertatea de a redeveni în propria lor ființă națională, socială și moral-spirituală.
În acest temei, capitolul din Codul educației cu privire la teleologia și finalitățile educației ar putea să aibă următorul conținut:

Capitolul … TELEOLOGIA ȘI FINALITĂŢILE EDUCAŢIEI
Articolul … Scopul educațional
(1) Scopul educației în Republica Moldova este formarea personalității libere – idealul uman al contemporaneității.
(2) Omul liber al contemporaneității integrează libertatea formării sale ca ființă național-universală irepetabilă cu demersul și activitatea pentru libertatea tuturor membrilor comunității locale-naționale-regionale (europene) și mondiale, în raport cu sine, cu natura și cu societatea, și democratizarea societății moderne.

Articolul … Obiectivele generale ale educației în Republica Moldova:
(1) Valorificarea, păstrarea și dezvoltarea tezaurului cultural-spiritual național autohton.
(2) Familiarizarea cu valorile științifice, artistice și religioase fundamentale ale omenirii.
(3) Diminuarea/eliminarea crizelor de identitate și de proprietate ale populației.
(4) Formarea la educați a viziunii național-europene asupra omului, culturii, societății și statului democratic.
(5) Formarea-dezvoltarea unui sistem de trebuințe și competențe:
a) de comunicare eficientă în limba română și/sau în limba maternă;
b) de cultivare continuă a limbii române vorbite și scrise;
c) de comunicare uzuală/profesională în limba engleză și în o doua limbă străină de circulaţie internaţională, la alegere;
d) intelectuale și de activitate științifică;
e) de lectură uzuală și literar-artistică;
f) de receptare adecvată a operelor muzicale, de artă plastică, dramatice și cinematografice;
g) de dezvoltare fizică și igieno-sanitară;
h) digitale și tehnologice;
i) de învăţare pe parcursul întregii vieţi.
(6) Formarea-dezvoltarea unor trăsături, comportamente, aptitudini și viziuni asupra omului, a lumii și a propriei ființe în domeniile:
a) comunicativ-lingvistic;
b) psihofiziologic și sano-igienic;
c) intelectual-științific;
d) ecologic;
e) artistic-estetic;
f) moral-spiritual (religios);
g) digital-tehnologic.
(7) Dezvoltarea fizică a educaților, formarea la educați a culturii fizice și a culturii sănătății.
(8) Dezvoltarea intelectuală și formarea culturii intelectuale.
(9) Informarea asupra istoriei naționale și celei universale și formarea gândirii istorice și a viziunii istorice asupra societății umane.
(10) Formarea unei culturi artistic-estetice suficiente dezvoltării ulterioare în mod individual a acesteia: a cititorului cult de literatură, a receptorului de opere muzicale autentice, a contemplatorului de opere de artă plastică, a spectatorului de teatru și cinema.
(11) Formarea-dezvoltarea culturii ecologice.
(12) Formarea culturii digital-tehnologice.
(13) Inițierea, la alegere, în principiile fundamentale ale dogmei religioase confesate.
(14) Obiectivele generale ale formării inițiale într-o meserie în învățământul profesional secundar sunt stabilite de Ministerul Educației și Cercetării.
(15) Obiectivele generale ale formării inițiale într-o profesie în învățământul universitar sunt stabilite de către universități, în baza Cadrului Național al Calificărilor.

Articolul … Finalităţile educaţiei
(1) Educația în învățământul formal-informal se va finaliza cu o personalitate liberă, dezvoltată fizic, intelectual și spiritual, în conformitate cu demersurile familiei, societății, educației propriu-zise și cu cel individual.
(2) În domeniul culturii fizice educatul va poseda competențe, trăsături, aptitudini, comportamente și viziune pragmatic-științifică de dezvoltare a corpului și de îngrijire a acestuia.
(3) În domeniul intelectual educatul va poseda competențe, trăsături, aptitudini și comportamente de activitate intelectuală și științifică; viziuni științifice asupra omului, naturii, societății și culturii și asupra propriei ființe.
(4) În domeniul spiritual educatul va poseda competențe, trăsături, aptitudini și comportamente de activitate artistic-estetică și moral-spirituală; viziuni artistic-estetice și moral-spirituale (religioase) asupra omului, naturii, societății și culturii și asupra propriei ființe.
(5) În domeniul social educatul va poseda identitate națională și social-politică distinctă.
(6) Educatul va poseda sisteme de trebuințe-competențe-trăsături-comportamente și viziuni generale și profesionale în domeniile:
a) comunicativ-lingvistic;
b) psihofiziologic și sano-igienic;
c) intelectual-științific, social-politic și de drept;
d) ecologic;
e) artistic-estetic;
f) moral-spiritual (religios);
g) digital-tehnologic.
(7) Educaţii vor demonstra atitudini față de:
a) valorile național-universale însușite;
b) comunitatea locală și cea națională, față de societatea moldovenească, democrație și statul Republica Moldova;
c) vectorul european de dezvoltare a societății moldovenești și a țării;
d) natura și problemele ecologice ale țării și ale lumii;
e) propria ființă fizică-intelectuală-spirituală.
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *