Charlie Hebdo nu moare: miercurea viitoare va ieşi într-un milion de exemplare
Este oarecum trist de constatat cǎ revista redevine una de mare succes cu preţul a 12 oameni morţi în redacţia ei. Trǎim însǎ într-o epocǎ de frison mediatic continuu, deci nu trebuie sǎ ne mire cǎ în chioşcuri nu se mai gǎseşte nici un singur exemplar din tirajul de 60 000 apǎrut chiar în ziua atentatului. Si mai uluitor este faptul cǎ unele numere din colecţia revistei Charlie Hebdo încep sǎ fie propuse la vînzare pe Internet la preţuri cuprinse între de o mie şi 60 000 de mii de euro. In context de doliu şi de reculegere maşina comercialǎ merge înainte, ea nu ştie ce înseamǎ decenţa şi nici nu are criterii morale.
Un simbol al libertǎţii de expresie şi al spiritului critic şi a devenit însǎ şi creionul. In oraşele din Franţa şi din Europa unde au avut loc manifestaţii de solidaritate cu redacţia revistei Charlie Hebdo mii de oameni agitau în aer creioane, aşa cum militanţii pentru pace agitǎ ramuri de mǎslini. Pe internet circulǎ în prezent zeci şi zeci de desene şi caricaturi în care creionul apare ca simbol. Mi-a atras atenţia unul: douǎ creioane gigantice ca douǎ turnuri, spre care se îndreaptǎ un avion (o aluzie, evident, la atentatele de pe 11 septembrie 2011 de la New York).
Un elan de solidaritate exemplar meritǎ însǎ semnalat în Canada, unde 12 importante publicaţii au ieşit joi 8 ianuarie cu o caricaturǎ a lui Mahomed pe prima paginǎ, desen preluat de la Charlie Hebdo, mai precis dintr-un numǎr apǎrut în 2006. Desenul îl reprezintǎ pe profet care îşi ascunde ochii şi spune "e greu sǎ fi iubit de proşti". Autorul acestui desen este Cabu, ucis pe 7 ianuarie. Desenul sǎu spune însǎ totul despre una din marile probleme cu care se va confrunta lumea democraţiei în urmǎtoarele decenii.
Sursa: rfi.ro