Opinii și Editoriale

Contează cum votăm

Această dezbatere, ca majoritatea temelor discutate în Moldova, s-a lovit de superficialitatea tipică a clasei noastre politice. Până la urmă, există două tipuri mari și late de sisteme electorale – inclusive și exclusive. Sistemul inclusiv permite oricui să ajungă candidat și eventual chiar deputat. Sistemul nostru din ultimii 20 de ani a fost unul exclusiv. Pentru a fi deputat trebuia să ajungi să te înțelegi cu unul din șefii de partid, ce are dreptul absolut la întocmirea listei. E clar de ce, spre exemplu PSRM, nu vrea schimbarea actualei legi electorale. Cum, altfel, decât ascunși în spatele unei sigle roșii sau a unei poze cu Putin se poate ajunge deputat? Ce șanse ar avea doamna Hrenova sau Radvan să câștige o circumscripție electorală? Acest vot pentru imaginea unui lider și a unei sigle a generat un parlamentarism de trib, unde relația deputat-cetățean era în permanență intermediată de șeful partidului. Anume din cauza acestui sistem a reușit Voronin să aibă peste 60 de deputați. Folosindu-se de simbolica partidului comunist și de imaginea liderului său au ajuns membri ai Parlamentului persoane fără niciun fel de calitate profesională – alta decât cea de loialitate orbească față de liderul de partid.

Unicul parlament normal din istoria R. Moldova a fost chiar primul, câștigat prin vot uninominal, când 278 de aleși au votat pentru independența de URSS. Mai departe am avut ce-am avut, știți și voi ce mizerabili au ajuns deputații și s-au preocupat exclusiv de interese personale sau de trib.

N-ar fi fost nicio problemă cu această inițiativă, dacă n-ar fi venit în același timp cu o altă „modificare” – reducerea numărului de parlamentari. După cum spuneam și mai sus, există doar două sisteme electorale mari – inclusive și exclusive. Reducerea numărului de deputați închide și mai mult un sistem electoral exclusiv. Un stat, ce administrează anual un buget de peste un miliard de euro, n-ar trebui să aibă probleme în a suporta costurile pentru 200 sau chiar 300 de deputați. Anume această „inițiativă” trezește suspiciuni că sistemul electoral va deveni și mai exclusiv după o eventuală „reformă”. Dincolo de formă – uninominal sau pe liste – există și alte detalii care pot schimba fundamental procesul electoral. Câte semnături trebuie să acumuleze un independent pentru a candida în circumscripție? Cine câștigă o circumscripție – cel care a acumulat cele mai multe voturi – sau are nevoie de minimum 51 la sută din voturi, eventual o alegere în două tururi?

Dacă tot s-a ajuns la modificarea sistemului electoral și ținem cont de umilința prin care au trecut cei din diasporă, care au stat ore în șir la cozi, de ce nu se introduce, în paralel cu votul clasic, și votul online? Ce câștigăm dacă jumătate din Parlament poate fi ales în afara listei, dar jumătate din cetățenii activi nu pot vota pentru că sunt forțați de „managementul” politic să fugă din țară și n-au acces la secția de vot?
Unica speranță de a ieși cu ceva pozitiv din toată această telenovelă este că fie PSRM, fie PCRM să eșueze în acumularea tuturor voturilor proruse prin impunerea unor candidați vedetă în teritoriu în regiunile unde tradițional aceste partide acumulau multe voturi.

Mafia partinică, unde liderul, ce are ștampila, este un mini rege poate slăbi odată cu această modificare, dar esența sistemului se va schimba doar dacă legea electorală va fi una inclusivă, ce va permite oricui, fără restricții, să ajungă să candideze și eventual să fie votat online de către susținătorii săi din afara țării. Opoziția PPDA-PAS reacționează virulent împotriva schimbărilor. Sunt ei oare îngrijorați doar de o eventuală tactică a PDM sau pur și simplu le convine practica veche de vânzare/tranzacționare a locurilor eligibile pe listă? Nefiind la putere, unica lor potențială contribuție este să pună presiune pe actualul Parlament pentru a impune un sistem electoral inclusiv, ce ar garanta tuturor aceleași șanse și același condiții pentru a ajunge deputat. Personal, aș insista pe mărirea numărului de deputați, pentru că astfel un număr mai mare de persoane ar putea ajunge în Parlament, având nevoie în același timp de un număr mai mic de voturi și ar genera, așadar, un sistem electoral inclusiv. Dacă se va merge pe votul uninominal mixt, de ce să nu se reducă drastic și pragul electoral? De ce un deputat poate fi ales într-o oarecare circumscripție, dar nu poate intra în Parlament pe listele unui partid ce acumulează doi la sută? Un lucru este evident – fiecare partid încearcă să promoveze acea formă a sistemului electoral care i-ar avantaja. Nimănui nu-i pasă dacă sistemul este inclusiv (deschis) sau exclusiv (închis). 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *