CONTROVERSE în jurul primei companii LOW-COST ce va opera din Chișinău. De ce WIZZ AIR nu achită taxele de aeroport?
Compania Wizz Air și-a anunțat în sfârșit decizia de intra pe piața aeriană din R. Moldova.
În iarna lui 2011, reprezentanții companiei low-cost Wizz Air au sosit în R. Moldova. Prețurile foarte mici la bilete de avion sunt determinate de obicei de prețul la compustibil și taxe aeroportuare reduse. Prin urmare, orice companie low-cost este în căutarea unui aeroport dispus să ofere condiții cât mai avantajoase. Potrivit Ministerului Transporturilor, negocierile urmau să se desfășoare cu reprezentanții aeroporturilor din Chișinău și Bălți. Până la urmă, compania a ales capitala. Recent, a fost anunțat că Wizz Air va opera zboruri directe din Chișinău spre Roma și Veneția. Precizăm că, de ceva timp, curse regulate spre aceste destinații sunt efectuate deja de companiile moldovenești Air Moldova și Moldavian Airlines. Însă diferența de prețuri e enormă. Un bilet Chișinău-Veneția efectuat de Moldavian Airlines în luna septembrie costă 166,7 euro (total tarif: 94 euro + total taxe: 62,7 euro + taxe de serviciu:10 euro). Dacă rezervăm un bilet pentru zborul direct Chișinău-Roma cu Air Moldova în septembrie, atunci vom trebui să plătim cel mai mic preț de 139 euro (tarif: 79 + taxe: 60 euro). În ambele cazuri, prețul este format de un adaos de circa 60 de euro, care se formează din taxe percepute de aeroporturile din Chișinău și Veneția, precum și consumul de compustibil. Pe de altă parte, Wizz Air a anunțat că va vinde bilete de avion spre Italia cu 20 de euro. Numărul acestora însă este foarte redus. Acum, pe site-ul wizzair.com, biletele spre Roma și Veneția sunt vândute cu 40 de euro (tarif: 33 euro + taxe: 7 euro).
Aceleași destinații, aeroporturi diferite
Serviciul de presă al Aeroportului Internațional Chișinău a declarat pentru TIMPUL că de fapt condițiile de activitate pentru Wizz Air au rămas aceleași ca și pentru celelalte companii moldovenești și ne-a sugerat să ne adresăm la Wizz Air pentru a afla ce modificări au făcut ei în politica de prețuri. Totuși aeroportul aplică politica de atragere a companiilor străine, care prevede reduceri substanțiale de tarife în primul an de activitate pentru companiile care introduc destinații noi. Rutele noi ale Wizz Air înseamnă de fapt Chișinău-Treviso (aflat la 46 km de Veneția) și Chișinău-Roma (Ciampino). Spre comparație, Air Moldova și Moldavian Airlines zboară la Veneția direct și Roma (Fumicino).
Politica de stimulare a companiilor străine a fost aplicată în cazul destinațiilor Milano (Aeroportul Bergamo) și Veneția (Aeroportul Marco Polo) lansate în iunie 2012 de compania Carpat Air și Bologna, lansată în iunie de 2012 de compania Meridiana Fly. Administrația aeroportului menționează că de aceleași facilități va beneificia și Wizz Air. Noua politică de stimulare presupune că în cazul unei nave Airbus 320, cu capacitatea de încărcare de 75%, companiile aeriene vor cunoaște o reducere de la 28,51 euro până la 11,48 euro per pasager pentru un zbor tur-retur.
Reducerile oferite de Aeroportul Internațional Chișinău conform programului de atragere a companiilor aeriene sunt valabile un an. Înseamnă asta oare că în toamna lui 2014, Wizz Air va veni cu noi modicări în cursele sale de la Chișinău?
Timpul.md (I.M., S.T.)