Actualitate

De ce Chișinăul are nevoie de un nou statut în pragul alegerilor locale?

Respectivul act legislativ nu mai funcționează în deplină măsură și necesită să fie reformat, de aproximativ zece ani. Totuși, abia acum, în anul alegerilor locale, parlamentul și-a propus să modifice legea pentru a atribui orașului un nou statut ce ar permite rezolvarea neînțelegerii de atribuții în cadrul primăriei, ceea ce ar putea amâna scrutinul cu aproximativ un an.

Astfel, la începutul lunii martie, legislativul a constituit un grup de lucru care urmează să elaboreze proiectul de lege cu privire la statutul municipiului Chișinău. Inițiativa a fost înaintată de liderul liberal-democraților, Vlad Filat. Din cadrul grupului de lucru fac parte deputați din fiecare fracțiune a parlamentului.

Pentru elaborarea proiectului privind statutul municipiului Chişinău au fost desemnaţi socialiştii Vlad Batrâncea şi Vasile Bolea; democratele Valentina Buliga şi Efrosinia Greţu; comuniştii Boris Golovin şi Alexandru Banicov; liberal-democraţii Vlad Filat, Iurie Ţap şi liberalul Ion Casian.

Inițial se anunțase că este nevoie de 60 de zile pentru ca noul statut să fie gata. Dar, în scurt timp, inițiatorul proiectului, liderul PLDM, a declarat că ar fi mai bine să se amâne alegerile locale pentru ca să se reușească reforma administrativ-teritorială. „Dacă începem procedura acum, avem nevoie de timp până în primăvara anului viitor. Ar fi o prelungire de mandat cu jumătate de an ca să modificăm legislația și să pregătim țara pentru alegeri”, a precizat Filat la începutul lunii curente.

Tergiversarea alegerilor locale

Experții Asociației Promo-LEX au precizat că, potrivit legii în vigoare, nu sunt motive de a amâna alegerile locale. Aceștia insistă ca alegerile locale generale să fie organizate în perioada 5 iunie – 4 septembrie curent, așa cum prevede art. 76 din Codul Electoral. Mai mult, conform experților, asupra aleșilor locali care depășesc termenul de exercitare a funcției pot apărea suspiciuni de uzurpare a puterii la adoptarea anumitor decizii.

Juristul Viorel Furdui a declarat că „este semn de naivitate din partea deputaților care cred că timp de 60 de zile poate fi creată noua lege. Chișinăul este capitala țării, urmează să fie reglementate foarte multe aspecte de nivel organizatoric, structural, de competențele din cadrul primăriei, finanțe, patrimoniu, probleme în care trebuie să fie implicați experții și nu doar. Nu este suficient de a reglementa și adopta legea. Ea trebuie să fie aplicată și să dea rezultatele așteptate”, a enunțat acesta. Juristul a mai explicat că este nevoie mai întâi de elaborarea reformei municipiului, după care – desfășurarea alegerilor locale. „Acum se dorește adoptarea unei legi la repezeală, ceea ce este foarte suspicios și deloc transparent. Această reformă putea fi începută cu mult timp în urmă, ca să fie gata până la alegerile ce urmează”, a precizat acesta.

Liberal-democratul Iurie Țap, unul dintre formatorii grupului, a confirmat că procesul reformării municipiului Chișinău va dura. „O lege bună necesită mai mult timp, iar termenul de două luni, anunțat anterior, nu este suficient” a declarat parlamentarul.

„…lucrurile se fac în grabă…”

„Părerea mea este că lucrurile se fac în grabă și ar fi o greșeală să tergiversăm alegerile locale, noi trebuie să urmăm termenii legii. Mi-i greu să mă pronunț când va fi gata această lege sau când va fi adoptată. Cunoaștem cu toții care este majoritatea parlamentară”, a declarat un alt membru al grupului de lucru, liberalul Ion Casian.

Deputații grupului de lucru asupra noului statut urmează să se întrunească și să discute despre modificările care necesită să fie efectuate în lege. Pentru ca noul statut să fie pe măsura așteptărilor, la aceste discuții trebuie să participe experți, practicieni, membri ai Consiliului Municipal, primarul, chiar și cetățenii, toți cei care cunosc starea lucrurilor în Chișinău.

Liberal-reformatorul Veaceslav Bulat, consilier în cadrul CMC, speră ca „procesul de elaborare a noului statut al mun. Chișinău nu va fi unul închis, dosit ca și negocierile pentru constituirea noii alianțe de guvernare. Dacă acest document va fi elaborat pe sub masă, fără implicarea specialiștilor în domeniu, a factorilor de interes și a autorităților municipale, posibil să rezulte o structură de genul alianței de la guvernare, iar documentul va fi în interesul unei părți minoritare”, declară Bulat.

Ce urmează să se modifice în lege?

Legea nr. 431 din 1995, prin care s-a acordat statutul de Municipiu orașului Chișinău, nu mai funcționează. Potrivit consilierilor, multe prevederi referitoare la atribuțiile primarului, atribuțiile Consiliului Municipal (CMC), numirea și eliberarea din funcție a șefilor de direcții, statutul primăriei, administrarea patrimoniului public – sunt învechite. Respectivele vin și în contradicție cu prevederile legale care au fost aprobate ulterior. Acest fapt generează conflicte între executiv și deliberativ, soldate în mare parte cu pierderi de resurse financiare și funciare.

Grupul de lucru asupra noului statut, urmează să definească principiile de organizare şi funcţionare ale municipiului Chişinău şi ale unităţilor administrativ-teritoriale din componenţa acestuia. Totodată vor fi modificate competenţele consiliului municipal, atribuţiile primarului, viceprimarilor, ale secretarului consiliului municipal, pretorilor şi vicepretorilor. De asemenea, va fi stabilită modalitatea de formare şi gestionare a patrimoniului municipal.

Veaceslav Bulat, consilier în cadrul CMC, afirmă că este necesar un nou statut al municipiului. „Chișinăul are nevoie urgent de o nouă lege. Actualul act normativ trebuie să uniformizeze prevederile legale ca să nu apară conflicte în cadrul deciziilor CMC”, a declarat consilierul. Conform acestuia, cea mai mare dilemă va consta în delimitarea competențelor dintre primarul general și Consiliul Municipal. „În legea curentă, punctul 13 se stipulează că primarul municipiului este o autoritate executivă, iar Consiliul Municipal – autoritate reprezentativă, ceea ce nu corespunde realității. În timpul ședințelor, atât primarul, cât și Consiliul lucrează la egalitate”, a subliniat consilierul. El este încrezut că noua lege va oferi greutate fie Consiliului, fie primarului. Iar acest fapt va permite o claritate în luarea deciziilor din cadrul primăriei.

Și Legea bugetului va fi modificată

Printre alte puncte care urmează să fie schimbate, este și punctul care stabilește numirea șefului Poliției municipale de către CMC, atribuție care, conform legii modificate, ține de Ministerul de Interne.

De altfel, pct. 59 ce vizează legea patrimoniului, ar veni în contradicție cu legea proprietății unității administrativ-teritoriale și urmează să fie modificat.
Legea bugetului, stipulată în pct. 69, prevede că bugetul municipal este compus din bugetul orașului, satelor și comunelor din componenţa municipiului, ceea ce, iarăși, nu corespunde realității, în bugetul municipiului nefiind incluse cele ale comunelor sau ale satelor.

București – exemplu

La elaborarea noului statut, pe lângă grupul de lucru, vor fi implicați experți, practicieni, consilierii din municipiu și chiar primarul. „Vom ține cont de practica internațională. Ne-am orientat viziunile asupra administrației orașului București și vom stabili acele reglementări care ar înlătura insuficiența deciziilor din cadrul instituției locale”, a subliniat deputatul parlamentului. „Scopul legii va fi în baza a două studii realizate în 2008 și 2014 de experți diferiți, care vorbesc același lucru, despre prestarea bună în Chișinău”, a adăugat Iurie Țap.

În cadrul grupului de lucru au fost solicitate deja opiniile mai multor instituții competente. Astfel, Ion Dulschi, şeful Catedrei știinţe administrative din cadrul Academiei de Administrare Publică, a primit o solicitare să intervină cu anumite sugestii. El este de părere că în cadrul Consiliului Municipal ar trebui să se țină cont de circumscripțiile electorale, mai puțin de listele de partid, astfel, va fi o mai mare selecție și participare din partea cetățenilor. „Prin vot nu alegem persoanele, ci alegem formațiunile politice, care apoi reprezintă interese în cadrul primăriei”, a enunțat șeful catedrei. Aceasta sugerează, ca în proiectul ce urmează să fie elaborat, să se evitate primăriile de sector, care anterior au fost propuse, fiindcă orașul Chișinău este prea mic pentru a mai fi divizat.

În contextul reformării statutului de municipiu, va fi supus și orașul Bălți. În mare parte în capitala de nord a țării vor fi reglementate aceleași prevederi ca și în cazul municipiului Chișinău.  

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *