De ce există COMISION la terminalele de plată
Consumatorii se arată nedumeriți și spun că vor să renunțe la această metodă de plată. Totodată, deși reprezentanții companiilor beneficiare spun că doar operatorii terminalelor stabilesc care e dobânda, administratorii acestora menționează că sunt impuși, practic, de companiile beneficiare să stabilească un comision, deoarece unele dintre ele nu mai vor să plătească pentru serviciile acordate.
„Terminalele noastre sunt situate în centre comerciale, magazine alimentare, instituții de învățământ – aproape oriunde. Uitați adresele caselor pentru plata serviciilor – cu siguranță veți găsi un terminal amplasat în apropiere de dvs.”, acesta este un text prin care o companie deținătoare de terminale își promovează produsul. În anunț nu se menționează că aceste aparate percep vreun comision pentru serviciile lor.
Cine stabilește mărimea comisionului și în funcție de ce?
Pe data de 1 mai 2013, Compania de telefonie mobilă „Moldcell” recomanda abonaților să-și încarce conturile prin intermediul cartelelor de reîncărcare. Operatorul ar fi motivat acest lucru prin efectuarea lucrărilor tehnice la rețeaua de terminale. Tot atunci, Moldcell solicita administratorilor acestora să nu perceapă taxă adițională în mărime de 4% la suplinirea conturilor.
Ulterior, pe site-ul unei companii deținătoare de terminale a apărut un anunț potrivit căruia: „În conformitate cu modificările condițiilor de primire a plaților în favoarea operatorului Moldcell, începând cu 15 mai 2013, la suplinirea contului prin terminalele companiei noastre se va percepe un comision în mărime de 4% din suma plății”.
În acest context, reprezentantul altei companii deținătoare de terminale povestește că dacă prestatorul de servicii este mare, atunci el stabilește condițiile sale. „Atunci când compania plătește o sumă adecvată, noi nu impunem clienților niciun fel de comision. În cazul când furnizorii nu achită suficient, noi trebuie să stabilim o dobândă. Pentru noi nu este avantajos să luăm comision de la plătitori pentru că ulterior aceștia vor merge să achite serviciile la bancă, poștă sau pe internet. În primăvara anului 2013, compania de telefonie a renunțat să mai achite comisionul pentru prestarea serviciilor și ne-a spus că putem solicita de la clienți până la 4% dobândă pentru o tranzacție, și noi asta am și făcut”, subliniază sursa.
Clienții sunt dezamăgiți și frustrați
TIMPUL a realizat un sondaj în rândul persoanelor care se folosesc de serviciile terminalelor din capitală. Din 20 de intervievați, 18 s-au arătat indignați de faptul că aparatele percep comision pentru unele servicii. Aceștia spun că dacă administratorii nu vor renunța la dobândă, ei nu vor mai folosi terminalele respective. Două persoane nici n-au știut că aparatele rețin comision și au spus că această acțiune este nejustificată și este îndreptată împotriva consumatorilor.
Expertul în economie Corina Gaibu spune că efectuarea plăților prin intermediul terminalelor este doar o opțiune, iar pe lângă aceasta sunt multe altele. „Faptul că plățile pot fi efectuate prin terminale, chiar dacă prevăd comision până la 4%, înseamnă că Moldcell permite încasarea banilor. Dacă serviciul acesta există la terminalele de plată, înseamnă că este susținut de către clienți. Acesta ar dispărea dacă oamenii nu s-ar folosi de el. Atunci când furnizorul își face de cap, el trebuie să fie pedepsit de către client, iar dacă acesta nu reacționează, înseamnă că totul îl aranjează”, punctează expertul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!