De la 1 septembrie, trotinetele electrice în regim de autoservire dispar de pe străzile din Paris. Cum s-a ajuns la această decizie luată deja şi în alte oraşe
Trotinetele electrice în regim de autoservire sunt, de vineri, de domeniul trecutului în capitala Franţei, după ce deveniseră un element obişnuit în peisajul parizian. Această măsură, care a intrat în vigoare de la 1 septembrie, vine în urma unui vot organizat de consiliul municipal în aprilie anul trecut, relatează presa franceză, transmite News.ro.
Un referendum i-a invitat pe parizienii înscrişi pe listele electorale să voteze ”pentru sau împotriva trotinetelor în regim de autoservire”. Rezultatul a fost că, din cei 103 084 de votanţi care au participat (7 la sută din electorat), 89,03% au votat împotrivă. Cei trei operatori care furnizau astfel de servicii la Paris – Dott, Lime şi Tier Mobility – au avut termen până joi, 31 august, la miezul nopţii, pentru a retrage trotinetele electrice din oraş – în jur de 15.000 de bucăţi.
Anne Hidalgo, primarul Parisului, a decis să îi întrebe pe parizieni despre viitorul trotinetelor electrice, invocând accidentele mortale, utilizarea abuzivă şi problemele de siguranţă pentru pietoni. Potrivit echipei sale, multe trotinete ajungeau să fie aruncate în Sena şi deveneau o sursă majoră de poluare, o singură baterie fiind capabilă să contamineze câteva milioane de litri de apă.
Această măsură nu este o premieră în Franţa. În Villeurbane (departamentul Rhône), utilizarea trotinetelor electrice în regim de autoservire a fost interzisă în noiembrie 2019. În mod similar, la Nisa (departamentul Alpes-Maritimes), municipalitatea a reînnoit în iunie două reglementări care interzic aceste vehicule în anumite zone din centrul oraşului.
Şi în alte ţări, aceste trotinete electrice au provocat probleme autorităţilor locale. Barcelona, în Spania, a decis să le interzică încă din 2018 pentru a limita accidentele şi actele necivilizate.
Pe de altă parte, în Franţa decizia este interpretată şi în grilă politică. Primăriţa socialistă Anne Hidalgo ar fi recurs la această măsură pentru a-şi mulţumi aliaţii ecologişti, de care avea nevoie pentru a-şi consolida majoritatea municipală după campania sa prezidenţială soldată cu un mare eşec anul trecut, când a obţinut numai 1,75% din voturi.
DE CE S-A AJUNS LA ELIMINAREA TROTINETELOR ÎN PARIS
Când, la sfârşitul primăverii 2018, compania Lime a pus la dispoziţie primele sale trotinete electrice cu autoservire în Paris, acest nou concept de transport a făcut furori în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani. Era suficientă scanarea codul QR de pe trotinetă pentru a o debloca şi utilizatorul pornea în viteză pe străzile Parisului, scăpând de grija ambuteiajelor din trafic şi a efortului fizic. Era un mijloc de deplasare mult mai comod şi mai rapid decât tradiţionala bicicletă, relatează Le Figaro.
În doar câteva luni, 10% dintre parizieni declarau că sunt clienţi ai acestui serviciu, potrivit unui sondaj. În plus, oficialii şi-au dat seama că în felul acesta se poate reduce poluarea, aşa că au stimulat acest serviciu. În curând s-a ajuns la 12 operatori care ofereau trotinete electrice şi la circa 40.000 de astfel de vehicule în Paris.
Dar odată cu invazia anarhică a acestor vehicule, parizienii au descoperit rapid neplăcerile care le însoţesc: trotuare invadate de trotinete care circulă cu viteză, fără să ţină cont de siguranţa pietonilor, utilizatori care circulă cu viteză fără cască şi care provoacă sau suferă accidente grave, trotinete cu o durată de viaţă de doar câteva săptămâni, ceea ce reprezintă o aberaţie ecologică, practici sociale deplorabile în care întreprinzători independenţi numiţi ”juiceri” încarcau trotinetele din generatoare pe păcură, fără să ţină cont de regulile de siguranţă.
Potrivit autorităţii franceze de siguranţă rutieră, în Franţa s-au înregistrat 35 de decese în 2022, faţă de 10 în 2019, în rândul utilizatorilor de dispozitive de mobilitate personală (PMD), în principal trotinete.
Primăria Parisului nu a putut ignora aceste excese, deoarece cetăţenii se plângeau în mod constant de ele. Dar cum Codul rutier nu menţiona trotinetele, era dificil să se reglementeze utilizarea lor. La Toulouse şi Bordeaux, unde primăriile le-au făcut o primire mai rece încă de la început, dezvoltarea lor a fost mai puţin fulminantă.
Pentru a face ordine în această situaţie, municipalitatea din Paris a introdus o serie de iniţiative, printre care o taxă minimă de 45 de euro pentru fiecare vehicul, care trebuie plătită de către operator, şi o amendă de 135 de euro pentru circulaţia pe trotuare. În iunie 2020, Parisul a făcut un pas mai departe şi a selectat doar trei operatori (Lime, Dott şi Tier), în urma unei licitaţii. Fiecare dintre ei putea să desfăşoare maximum 5.000 de trotinete timp de doi ani.
În ciuda acestor măsuri, parizienii nu au văzut prea multe îmbunătăţiri. Din punct de vedere vizual, pe străzile Parisului existau în continuare la fel de mulţi utilizatori pe două roţi care treceau pe culoarea roşie a semaforului, pe trotuare zăceau trotinete răsturnate sau parcate în afara locurilor special marcate. Şi, mai presus de toate, existau în continuare la fel de multe accidente, dacă nu chiar mai multe.
În cele din urmă, primăria a recurs la varianta referendumului, iar rezultatul este pus în aplicare de vineri, 1 septembrie 2023.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!
Parisul ,datorită politicii proaste a socialistilor ,a fost umplut de babuini musulmani ,arabi ,pakistani ,magrebieni ,etc .Cine poate să arunce în Sena trotinete ,să facă conviețuirea imposibilă ,etc ?