Interviu

(EDUCAŢIE) Elisabeth Sorantin: Procesul de la Bologna trebuie reinventat

– Dnă Sorantin, promovaţi principiile mobilităţi academice deja de 15 ani. Care sunt beneficiile pe care le oferă această mobilitate tinerilor?

– Universitatea este un adevărat univers, unde schimbul de experienţă şi de idei e la ordinea zilei. Mobilitatea academică este o experienţă importantă din viaţa oricărui student pentru că, pe lângă faptul că studiază, el dobândeşte noi abilităţi şi poate să cunoască noi culturi, dar şi să-şi facă mai cunoscută propria cultură. Cunoştinţele sunt foarte importante, e adevărat, dar factorul uman e determinant. De aceea am şi creat CEEPUS. Prin mobilitatea academică poţi avea condiţii excelente de studiu, dar înveţi să comunici cu oamenii de diverse culturi şi îţi faci prieteni pe o viaţă.

– Prin ce se diferenţiază CEEPUS de alte programe de mobilitate academică?

– Este un program regional, în care se face schimb de management. E un program foarte accesibil şi prietenos. Am încercat să impunem numai acele reguli de joc, care sunt de-a dreptul necesare, şi să nu ucidem entuziasmul printr-o mulţime de regulamente sau necesitatea de a pregăti un dosar voluminos. Înregistrarea se face on-line, iar candidaţii colaborează direct cu universităţile, astfel încât procesul de aplicare să fie cât mai simplu. În plus, e un program flexibil – nu există un număr fix de burse. Numărul minim de burse pe care urmează să-l ofere o ţară membră pentru un an academic e de 100 burse/lună, dar, dacă un stat poate oferi mai mult, n-are decât. În 15 ani, am acumulat suficientă experienţă în domeniu şi am încercat să creăm astfel de reţele, încât legătura dintre participanţi să fie mai strânsă.

– Ce impresie v-a lăsat, la această primă vizită, Moldova şi studenţii noştri?
– În cele două zile de când sunt aici am reuşit să văd un pic Chişinăul, să gust din bucatele tradiţionale moldoveneşti, să ascult muzică moldovenească, am vizitat şi două universităţi – deci, am avut un program interesant şi o să mă întorc cu plăcere aici. Am observat că oamenii de aici au un mare potenţial, respectiv, sunt persoane interesante pentru CEEPUS. Reţeaua de universităţi din program îşi doreşte să colaboreze cu RM, ceea ce înseamnă că aveţi o imagine bună în mediul academic.

– Cum găsiţi sistemul nostru de învăţământ, dacă e să priviţi prin prisma experienţei pe care o aveţi în sistemul de învăţământ austriac?

– Nu prea cunosc multe despre sistemul de învăţământ de aici, dar am văzut că în primul an de participare la program RM a fost destul de activă, creând deja zece reţele universitare. Primul an academic va începe în septembrie şi atunci vom vedea cât e de sever sau, dimpotrivă, permisiv sistemul vostru de învăţământ. Cât priveşte condiţiile din universităţi, mă bucur că oamenii sunt deschişi. Deşi aveţi o economie nu tocmai dezvoltată, se vede că multe lucruri s-au făcut, multe s-au reparat, că sunt oameni care lucrează cu dedicaţie şi abnegaţie în universităţi. Toţi banii din lume nu te pot ajuta, dacă nu ai oameni inovativi şi dedicaţi, iar eu sper că CEEPUS va promova Moldova în străinătate, că studenţii şi masteranzii vor face cunoscut numele ţării departe de hotare. Şi sunt convinsă că şi cei care vor veni aici vor pleca cu un bagaj mare de cunoştinţe, vor trăi experienţe profesionale utile.

– Unul dintre catalizatorii mobilităţii academice este Procesul de la Bologna, care în ultimul timp e tot mai mult criticat. Ce credeţi dvs. despre Bologna?

– Nu prea ştiu cum a fost implementat aici sistemul de la Bologna, dar cert e că, în general, acest sistem e unul bun, doar că fiecare ţară l-a pus în aplicare după cum a considerat necesar… Esenţa acestui sistem este facilitarea mobilităţii academice, a schimbului de experienţă, un fel de formulă generală care să uşureze comunicarea dintre semnatarii documentului. Cred că Acordul de la Bologna trebuie reinventat – este loc pentru îmbunătăţiri şi nu îmi pierd speranţa în acest sistem, tocmai de aceea caut voluntari gata să încerce programul CEEPUS. Cât priveşte RM, sfatul meu e să faceţi schimbări. Vedeţi ce se face în străinătate şi luaţi exemplu de la ei, cântăriţi ce anume s-ar potrivi şi la voi şi implementaţi cele mai bune practici. De asemenea, puneţi accentul pe partea practică. Teoria e bună, dar teoria nu e totul.

– Vă mulţumesc pentru interviu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *