Film

Evreii ultrareligioși din filmul „Unorthodox, sunt originari din Satu Mare. Povestea unei comunități care trăiește după reguli vechi de sute de ani

„Unorthodox”, miniseria difuzată de câteva zile de Netflix, spune povestea unei fete care fuge dintr-o comunitate de evrei ultraortodocși din Brooklyn, New York. Filmul este inspirat din cartea autobiografică a scriitoarei Deborah Feldman, o fostă membră a comunității hasidite și care trăiește, în prezent, la Berlin.

Seria de pe Neflix a fost lansată la sfârșitul lui martie, iar în câteva zile a ajuns o adevărată senzație pe internet. „Unorthodox” suprapune două lumi: una a evreilor hasidiți care trăiesc în comunități închise, după reguli stricte, vechi de sute de ani, și cea modernă și tolerantă a Berlinului din zilele noastre.

În film se trece de la căsătorii aranjate de părinți, accesul interzis la internet și la alte mijloace de comunicare sau de la femeia redusă la statutul de „mașină de făcut copii” (după cum se exprimă unul din personajele din film), la cluburile de noapte, cuplurile gay și tot ce înseamnă Berlinul din zilele noastre.

Personajul principal, Esty, 19 ani, este deja căsătorită de un an cu un tânăr dintr-o familie bogată, când decide să fugă la Berlin pentru că nu mai suportă viața strictă din comunitatea hasidită. Chiar dacă și ea face parte din această lume închisă, Esty consideră că viața care o așteaptă în față nu este deloc cea pe care și-o dorește.

Nu am să dau spoilere, filmul merită văzut, dar ce mi-a atras atenția este faptul că hasidiții prezentați în „Unorthodox” sunt „satmar”, adică sunt originari din Satu Mare. În film nu se precizează acest lucru, se amintește doar vag că strămoșii acestor ultraortodocși ar fi din Ungaria, ceea ce parțial este adevărat. În 1944, când fondatorul sectei a fugit din Satu Mare în Elveția și apoi în Statele Unite (satmar este numele maghiar al orașului), această regiune făcea parte din Ungaria horthystă.

De altfel, grupul hasidit satmar, unul dintre cele mai numeroase grupuri de evrei ultraortodocși din lume, este cunoscut în comunitate de evrei din nordul Transilvaniei. Din acest motiv am vrut să aflu mai multe amănunte despre această lume închisă de la Dan Has, președintele Comunității Evreilor din Zalău.

Cum a apărut această comunitate hasidită din zona Satu Mare? Cine este fondatorul curentului?

În spatele acestui curent este un mare învățat, pe numele lui Israel ben Eliezer, căruia i se mai spunea Baal Shem Tov. A fost un rabin cabalist, vindecător și conducător comunitar evreu care a activat în Ucraina din secolul al 18-lea. El era fondatorul hasidismului, de unde se trage și curentul satmar.

Baal Shem Tov s-a născut în 1698 și a decedat în mai 1760. Este înhumat în Ucraina. Mulți evrei ultraortodocși din toată lumea îi vizitează mormântul, este considerat un mare înțelept, el a dezvoltat această comunitate care, prin studenții lui, a mers mai departe, a trecut din Ucraina în Maramureșul istoric din care făcea parte și Satu Mare de astăzi.

Cum au reușit să-și păstreze obiceiurile stricte până în ziua de azi?

Hasidiții sunt foarte mulți. Eu, ca și președinte de comunitate din Zalău, sunt vizitat anual de foarte mulți evrei din Israel, din America de Sud, America de Nord etc. Și majoritatea sunt hasidiți. Chiar și în familia mea sunt mulți hasidiți. O ramură a familiei locuiește chiar lângă Brooklyn, sunt satmari.

Din tată-n fiu, ei sunt cei care duc și țin legea Hasem, legea pe care Dumnezeu a dat-o poporului evreu prin Moise. Ei nu ies din tiparul legii: legea de sabat, legea de zi cu zi, prin îmbrăcăminte, port, rugăciune, desfășurarea activităților, de la nașterea copilului, până când face majoratul. Respectă modul de trai, mâncarea, cum se taie mâncarea, toate aspectele. Sunt foarte stricți.

De ce poartă bărbații acei perciuni lungi?

Pentru că respectă una din cele 613 legi, deși lumea știe că sunt doar zece. Este acolo o poruncă ce spune cum să te bărbierești, unde să te tunzi, din ce părți să-ți tai barba, cum să-ți lași perciunii. Sunt niște detalii amănunțite acolo.

„Datoria femeii este să mărească familia, să facă mulți copii”

Ce alte caracteristici ale comunității mai cunoașteți? Am văzut o replică al unui personaj din film care spunea că femeile din această comunitate trebuie să facă mulți copii pentru a-i înlocui pe cei 6 milioane de evrei omorâți de naziști. Este adevărată?

Nu, hasidismul exista înainte de Holocaust. Este lege dată de Dumnezeu ca să ne înmulțim. Datoria femeii este să mărească familia, să facă mulți copii, ele stau acasă. Unele dintre ele, foarte rare, mai muncesc. În Brooklyn însă, cele mai multe stau acasă și au grijă de copii. Prin Europa, femeile hasidite mai au servicii, lucrează în bijuterii sau în altă parte.

De exemplu, eu am cunoscut în Belgia, în Antwerpen, o comunitate hasidită, cea mai mare din Europa, cam 30 de mii de evrei hasidisti. Erau femei care șlefuiau diamante, erau în magazine de bijuterii, chiar în centrul Antwerpenului. Dar erau femei religioase, care respectă șabatul, iar după ce se căsătoresc se rad în cap.

Am văzut și în film acest lucru. De ce se rad femeile în cap?

E o formă de purificare pe care o face femeia…De exemplu, după ciclul lunar ele mai lasă să treacă șapte zile, apoi merg la baia evreiască ca să se purifice. Și dacă femeile nu au păr pe ele atunci apa ajunge pe tot corpul, pe toată pielea. Acesta este sensul, să se purifice.

Depinde din ce curent fac parte. Există un alt curent, un pic mai modern, de hasidism, unde femeile au părul lor, dar poartă și perucă. Peruci scumpe, la 1000-2000 de euro bucata, de o calitate foarte bună.

Iar femeile care nu au bani ce fac?

Își țin baticul în cap. Dar majoritatea femeilor din curentul satmar sunt rase pe cap. Cum ați văzut și în filmul „Unorthodox”. Imediat ce se căsătoresc sunt rase în cap.

La mine la Zalău mai vin rabini cu soțiile, am prieteni foarte buni, de exemplu șeful celei mai mari școli de rabini din Brooklyn este de undeva de lângă Zalău. Iar nevastă-sa, Sarah, este rasă în cap.

Dar cum au ajuns ultraortodocșii din Satu Mare în New York?

În ianuarie 1944, când Ardealul de Nord era sub dominația horthystă și au început să-i pună pe evrei în ghetouri, rabinul care era pe Satu Mare, Joel Teitelbaum, i-a strâns pe evrei în sinagogă și le-a spus că trebuie salvată sămânța lui de rabin și și-a împărțit puterea religioasă: unul dintre frați a preluat Satu Mare și a înființat satmar, iar ceilalți au rămas în Sighetul Marmației.

Și atunci Joel a plătit naziștilor o sumă imensă, nu a declarat niciodată cât, în diamante și în banii de atunci, probabil dolari, și a plecat cu trenul Kastner, pe ruta Cluj, Budapesta, Viena și Zurich. Mai mulți evrei au plătit naziștilor și au avut voie să se salveze doar câțiva din ei.

Au plecat în Elveția, iar apoi în Statele Unite. Era și acolo un curent de evrei religioși, dar nu la nivelul la care s-a dezvoltat apoi. În Brooklyn erau la un moment dat cam un milion de evrei religioși și toți sunt adepții satmarului. Mai sunt și în New Jersey, Williamsburg. Sunt niște orășele lipite de New York unde sunt comunitățile mari hasidite.

Ei nu vorbesc ebraica, vorbesc idiș. Ei nu citesc Tora decât în idiș. Ei spun că ebraica este o limbă sfântă și nu o vorbesc până nu vine Mesia. Evreii satmar așteaptă să vină Mesia, să se termine cu nebunia de pe pământ, cu războaiele, cu tot ce se întâmplă acum. Doar atunci vor intra în Israel. Evreii satmar nu au vizitat Israelul.

Adică sunt anti-sionism?

Da. Eu mă înțeleg cu ei, eu nu-s de acord cu ideile lor, ei nu sunt de acord cu mine, că-s sionist, dar stăm și discutăm.

Știți ce mai pot remarca oamenii care au citit cartea sau au văzut filmul? Satmarii din Brooklyn sunt bogați. De unde?

Ce să spun..Unul din prietenii cu care lucram la Antwerpen era ultrareligios și avea o secție de șlefuire a diamantelor în New York. Da, sunt bogați, majoritatea au business-uri, de exemplu cunosc pe cineva care are peste 50 de magazine cum e Metro la noi. Au afaceri, sigur că da.

În general, ce fel de afaceri?

Comerț, bijuterii, mulți predau în școli religioase de rabini, sunt profesori. De exemplu, sunt alții, tot în New York, care construiesc clădiri mari pe structură metalică.

„Când vin la mine, își aduc mâncarea cu ei, din Brooklyn”

Rabinul Zilberstein, împreună cu Dan Has. FOTO: Arhiva personală a lui Dan Has

Comunitatea este foarte închisă. Poți ajunge, din exterior, să faci parte din ea?

Este foarte greu să pătrunzi în viața lor de familie, trebuie să fii sută la sută evreu, după mamă după bunici. Să știe că ai un comportament adecvat, că respecți legea, dar, sincer, ei sunt doar ei pentru ei. Nu acceptă evrei moderni sau evrei reformați, sau conservatori care nu sunt din curentul lor. Ei își căsătoresc copiii între ei, care fac parte dintr-o dinastie de familie, cunoscută, veche.

De ce?

Ei știu că nu ai o puritate în tine, de tradiție, de cultură, nu ești așa kosher. Nu te salută, nu dau mâna cu tine. Când vin la mine, nu mănâncă de la mine din casă, își aduc mâncare cu ei din Brooklyn. Când se apropie șabatul, vineri seara, ei se duc la un hotel din Ungaria unde proprietar este hasidit, iar mâncarea este kosher, animalul este tăiată de ei, unde bucătăria este la cel mai ridicat nivel de kosher.

Sunt oameni care vor să plece din comunitate, așa cum arată și în film? Fata, personajul principal, fuge…

Nu e chiar așa, nu pleacă. Fetele sunt născute acolo, sunt crescute cu regulile respective. Mai știu cazuri, au fost niște băieți mai deschiși ca mentalitate și au ieșit afară, dar apoi după o perioadă s-au întors.

Fetele, în general, sunt educate într-un anumit spirit. Să știi că sunt deschise să discute într-un grup, dar au anumite limite, bariere, la un moment dat nu te mai lasă să discuți. Nu mai dezvoltă subiectul.

Ei acum spun că nu-i atinge coronavirusul. Pentru că se roagă, pe ei nu-i atinge nicio boală. Pe de altă parte, am văzut că în SUA sunt multe decese printre hasidiți. Și în Israel. În Israel s-a dus poliția specială cu oameni deghizați, cu barbă și perciuni, și au intrat într-o sinagogă, să vadă cum se roagă, cum se ascund. Erau mai mulți și au primit amendă toți religioșii de acolo.

Sunt la un milion, aproape două milioane de evrei ultrareligioși în toată lumea, dar satmar e cel mai puternic curent. Dacă nu venea pandemia peste noi, eu eram invitat la Sighetu Marmației, în luna mai, pentru inaugurarea sinagogii Satmar.

Mai sunt evrei satmar, religioși, în Sighet?

Nu, nu mai sunt. Dar rabinul Teitelbaum nu a mai vrut să intre în sinagoga din Sighetul Marmației de unde a plecat hasidismul pentru că spune că acolo au intrat femei, turiști, vizitatori care au desacralizat-o, și atunci au cumpărat terenuri de la statul român și și-au făcut o sinagogă. Acum doi ani au pus piatra de temelie, iar acum vor s-o inaugureze.

hotnews.ro
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *