Eveniment

EXCLUSIV de la CANNES: Moldova, prezentă prin filme, nu şi prin autori

Şi ce altă producţie s-ar potrivi mai bine pentru inaugurarea celei de-a 66-a ediţii decât drama romantică, frenetic decadentă, inspirată din romanul lui F. Scott Fitzgerald? Parada a debutat, după canon, cu Juriul prezidat în Anno Domini 2013 de Steven Spielberg, unul din patru teribili (Francis Ford Coppola, George Lucas şi Martin Scorsese) ai Hollywood-ului şaptezecist, releu dintre filmele digestive, de mall şi revigorarea cinematografiei americane. Juraţii aleşi pe sprânceană, personalităţi active în branşă: Cristian Mungiu, omul nostru (realizator, scenarist şi producător, România), Vidya Balan (actriţă, India), Naomi Kawase (regizor, Japonia), Nicole Kidman (actriţă, Australia), Lynne Ramsay (scenarist şi regizor, Marea Britanie), Daniel Auteuil (actor, regizor, Franţa), Ang Lee (regizor, producător, Taïwan) şi, binenţeles, Christoph Waltz (actor, Austria: oscarizat, faimos după ce s-a filmat la QT, „Inglorious Basterds” şi „Django”).Or, pariurile pentru miza cea mare – Palmierul de Aur, – sunt mult mai dificlie, critici avizaţi nu pot pune mâna în foc, încingând spiritele: pe cine va consacra pentru eternitate, după 12 zile de proiecţii, acest juriu merituos, atât de divers?

Festivalul e vitrină, galantar cu de toate, concurs artistic cu geometrie variabilă, dar şi inedit Centru de diagnosticare, de revelare a angoaselor şi fobiilor Umanităţii. În selecţia oficială, 19 pelicule („Un château en Italie”, de Valeria Bruni-Tedeschi (sora Carlei, deci cumnata lui Nicolas Sarkozy); „Inside Llewyn Davis”, de Ethan Coen, Joel Coen; „Michael Kohlhaas”, de Arnaud des Pallières; „Jimmy P.” (Psychoterapy of a Plains Indian), de Arnaud Desplechin; „Heli”, de Armat Escalante; „The Past”, de Asghar Farhadi; „The Immigrant”, de James Gray; „Grigris”, de Mahamat-Saleh Haroun; „A Touch of Sin”, de Jia Zhangke; „Like Father, Like Son”, de Kore-eda Hirokazu; „La vie d’Adѐle”, de Abdellatif Kechiche; „Shield of Straw”, de Takashi Miike; „Jeune et jolie”, de François Ozon; „Nebraska”, de Alexander Payne; „La Vénus à la fourrure”, de Roman Polanski; „Behind the Candelabra”, de Steven Soderbergh; „La grande bellezza”, de Paolo Sorrentino; „Borgman”, de Alex Van Warmerdam; „Only God Forgives”, de Nicolas Winding Refn. Secţiunea paralelă, „Un Certain Regard”, se deschide cu filmului Sofiei Coppola „The Bling Ring” şi conţine cinci lucrări de debut. Cu certitudine, nu vom avea cum să ne plictisim, înfruptându-ne din trufandale-surpriză.

Festivalul străluceşte şi, de această dată, prin componentă românească de valoare – Cristian Mungiu, membru al Juriului mare şi Audrey Tautou, animatoare a serii inaugurale şi a celei de închidere: îndrăgita Amelie, cea care – depune mărturie prietenul şi colegul Tudor Caranfil, e de fapt Tăutu, trăgându-se din bunici transilvăneni. 


Scurtmetrajul „O umbră de nor” e selecţionat în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs: „Numeroase sensuri pot fi găsite în acest film. Poate că cel mai important e exprimat într-un fragment din rugăciunea rostită de personajul principal (interpretat de Alexandru Dabija): ticăloasa mea viață ca un somn a trecut, ca o umbră de nor…”, zice regizorul Radu Jude. Comitetul de selecţie a avut de ales dintre 3500 scurtmetraje din 132 de ţări. La Cinéfondation e prezent Tudor Jurgiu cu filmul În acvariu.

Pe lângă filmele calificate în competiţie, un detaşament de regizori promiţători (printre ei, basarabenii Igor Cobileanski şi Dorian Boguţă) participă în programul Romanian Short Waves, găzduit de Short Film Corner, secțiune non-competitivă a Festivalului. Programul e produs de Asociația Secvențe, susținut de Centrul Național al Cinematografiei și Institutul Cultural Român. Filmul „Colecţia de arome”, regizat de Igor Cobileanski a ajuns la Cannes. Din păcate, Igor nu vine pe Croisette şi mi se pare foarte trist că un Minister al Culturii dintr-o ţară cu aspiraţii europene nu poate susţine, printr-un fond al mobilităţii artiştilor, cum se procedează în lume, deplasarea la Cannes a autorului. Nu mai e valabilă fraza „cinemaul, cea mai vajnică dintre arte”? Vine însă Dorian Boguță cu scurtmetrajul „De azi înainte”. De azi înainte, fiţi pe fir, vom reveni cu noutăţi!

Larisa Turea, cu dor de Domniile Voastre, de la Cannes

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *