Opinii și Editoriale

Furtuni de oțel

El descrie Primul Război Mondial din perspectiva ofițerului Jünger, care nu s-a numărat printre oficialii din spatele liniilor, ci a participat activ cu companii de infanterie în unele din cele mai grele bătălii de pe Frontul de Vest.

Se știe deja că lipsa de patetism, obiectivitatea descrierilor, realitatea redată cât mai precis de Jünger, l-au inspirat pe scriitorul român Camil Petrescu în scrierea unuia dintre cele mai importante romane românești din secolul XX, „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”.
Citindu-l pe autorul german avem posibilitatea să înțelegem că scrierile lui au constituit un reper nu doar pentru Camil Petrescu, ci pentru numeroși scriitori din literatura universală. Am simțit inclusiv amprenta lăsată asupra unui autor ca Bolaño.

Ceea ce mi se pare incredibil în „Furtuni de oțel” e modul în care percepția se schimbă în funcție de împrejurări. Episodul în care Jünger povestește cum un soldat își rupe degetul în afara bătăliilor și senzația de rău pe care vederea acestui mic accident i-o lasă. Apoi tot el notează că la schimbarea împrejurărilor (mutilările văzute pe front) reacția omului se schimbă. Cumva, în alt episod, sugerează că oamenii, trăind bine, își pierd credința din pricina greutăților unor oameni pe care nu îi cunosc. Însă atunci când sunt aduși ei în acea situație grea, de suferință, culmea e că omul își percepe nemurirea.

Dincolo de aceste aspecte ce țin mai mult de schimbările sufletului în război, la fel de importante sunt și cele care descriu efectiv reacțiile soldaților în luptă. Când i se reproșează că nu a urmat o anumită direcție, după pătrunderea în rândurile inamice, Jünger notează cu ironie că stânga și dreapta există doar în spatele frontului.

Descrierea bombardamentelor e de o exactitate înfricoșătoare. Prin imagini, metafore, comparații, Jünger reușește să transpună în pagini trăirea lui în acele momente. „Furtuni de oțel”, ciocane de foc, ploi de șrapnele, determinarea mărimii obuzelor după zgomotul făcut, craterele pline de morți – salvatoare sub tirurile de mitralieră, straturile suprapuse de morți și pământ și multe alte imagini teribile, care îl fac pe cititor martorul războiului.
Nu există nicio îndoială că Ernst Jünger e unul din marii autori ai lumii.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *