Cultură

(ÎN DIRECT DE LA CANNES) Întruchiparea tinereții eterne, Miss Univers în filmul „Youth”

Noi, românii, avem daja motive serioase pentru a jubila: „Ramona”, cel de al treilea scurtmetraj al criticului de film Andrei Cretulescu, proiectat la Săptămâna criticii, câștigă Premiul Canal +, acordat de prestigiosul canal francez de televiziune și va fi distribuit pe micul ecran.

Basarabenii jubilează dublu, căci pe afișul filmului premiat, în rolul central, e Dorian Boguță, fost actor al Teatrului Național de la Chișinău, acum stabilit la București, unde face o carieră cu adevărat spectaculoasă. Premiul îi va permite regizorului și producătorului Andrei Crețulescu să lanseze noi proiecte, noi producții. După trilogia de scurtmetraje – „Bad Penny”, „Kowalski” și „Ramona”, filme de atmosferă densă, cu o textură inedită a imaginii, în special Ramona, care e lipsită de dialoguri, Andrei Crețulescu se consideră pregătit pentru a monta filme de lungmetraj. Să fie într-un ceas bun!

Premierea „Ramona” l-a luat prin surprindere pe regizor care, la ceremonia finală, se declara uimit și onorat: au fost selecționate în competiție doar 7 lungmetraje și 10 scurtmetraje dintre 1100 lungmetraje și 1750 scurtmetraje înscrise. Directorul artistic al secțiunii Semaine de la Critique, Charles Tesson, a elogiat participarea masivă a cineaștilor afirmând că toate filmele selecționate prezintă moduri diferite și surprinzatoare de a face cinema, secțiunea propunându-și să descopere voci tinere. O altă bucurie este produsă de proiecția pentru presă a peliculei „Comoara”, de Corneliu Porumboiu, încheiată cu aplauze. Filmul poveste, creat în registru comico-absurd, cucerește prin sinceritate, prin economia mijloacelor și profunzimea abordării tematice, prin inedit.

Noutăți și pe frontul official: în top s-a impus o pelicula spirituală, duioasă și cinică: „Youth” („Tinerețe”, în regia lui Paolo Sorrentino. Ca un compliment pentru toate fetele noastre frumoase, deștepte și cuminți, în stil grec classic (posterul filmului face aluzie la celebrul tablou „Susana și bătrânii”) întruparea tinereții, personajul Miss Univers, este românca Mădălina Diana Ghenea – la sesiunea foto, Mădălina s-a prezentat într-o superbă ie tradiționață, opera stilistei de origine basarabeană Valentina Vidrașcu. Titlul filmului, „La giovinezza” („Tinerețe”), e o ironia subtilă, căci vorbește despre bătrânețe și moarte, dar și despre creație, prietenie și iubire, gelozie și invidie într-un stil inconfudabil, cu alura felliniană, stilul propriu oscarizatului Paolo Sorrentino.

Regizorul italian a prezentat deja cinci filme în competiție la Cannes: în 2008, cu Il Divo, a luat Marele Premiu al Juriului. Acum, la a 68-a ediție, la doi ani după „La Grande Bellezza”, pelicula decadentă ce a cucerit Oscarul pentru cel mai bun film străin, Sorrentino concurează din nou pentru Palmierul de aur. Filmul aduce pe afiș somități artistice precum Harvey Keitel, Michael Caine, Paul Dano, Rachel Weisz și Jane Fonda. Director de imagine este Luca Bigazzi, autorul muzicii e compozitorul american David Lang. Doi octogenari ce se țin bine, dar vor să arate și mai bine, prieteni la cataramă: un dirijor și compozitor celebru, care a renunțat la meserie (Michael Caine), și un regizor de film ce dimpotrivă se încăpățânează cu obstinație să producă (Harvey Keitel), mereu în compania plictisită a asistenților docili: lucrează asiduu la ceea ce se vrea a fi «filmul testament» pe care-l va interpreta, crede regizorul, vedeta pe care a lansat-o cândva, cea mai bună actriță din lume (Jane Fonda). Contrar așteptărilor, vedeta refuza cu vehemență rolul: o secvență absolut superbă cu Jane Fonda fantasmagorică, amintind de personajele antologice girate de Robert Aldrich. Acțiunea (sau mai bine zis, lipsa ei) se petrece într-un sanatoriu-spa de lux din Alpii elvețieni, unde în căutarea tinereții și a iluziilor pierdute adaptează artiști renumiți și reprezentanți în decrepitudine ai înaltei societăți, dar și un călugar budist ce levitează într-un sfârșit, și Maradona obez și plin de sine… Acolo dă peste ei Zâna lunecând pe ape, Miss Univers (cine alta decat Mădălina Ghenea?) siderând oaspeții distinși ai hotelului. O scenă memorabilă este cea unde Miss Univers îl pune cu drăgălășenie la punct pe un actor blazat ce se crede buricul pământului, cu mult mai bun decât toți ceilalți, cu atât mai mult decât un model de frumusețe. O lume decadentă, infațișată cu duioșie și imaginație, umor și compasiune.

Totuși, hai să încercăm să ne lansăm, ca toată lumea, în previziuni, și să sperăm că Juriul va acorda cele două premii de interpretare artiștilor cu adevărat valoroși, care au prezentat personaje emoționante în filmele „Carol”  și „Mia Madre”, respectiv Cate Blanchett  și John Turturro (neuitatul „Barton Fink”, ce le-a adus fraților Coen Palmierul de Aur în 1991).

Vom reveni cu Palmaresul. Cu drag de Domniile Voastre, de la Cannes,
Larisa Turea

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *