Social

În nordul și sudul R. Moldova vor începe lucrări ample de reabilitare a drumurilor

Fondul rutier din acest an va cunoaște o creștere record. Deși guvernul a aprobat mijloace financiare în valoare de 1,079 miliarde de lei pentru lucrări de reparație și întreținere a drumurilor publice, fondul rutier va înregistra acumulări suplimentare. Acestea vor proveni din taxele care au fost introduse sau majorate în urma modificării Codului Fiscal. Ministerul Finanțelor și MTID au estimat că, în 2013, veniturile în fondul rutier vor crește cu încă 156 milioane de lei. Cea mai mare pondere de acumulări provine din accizele pe benzină și motorină (80%), după care urmează taxele pentru folosirea drumurilor, taxa pentru publicitate, tranzit etc. De asemenea, din ianuarie șoferii mașinilor cu numere străine au început să plătească taxe duble pentru vinietă. Oficialii de la MTID nu cunosc care vor fi acumulările reale, dar estimează că în fondul rutier vor ajunge opt milioane de lei. În mod tradițional, cele mai multe mijloace vor fi alocate pentru reparații curente și întreținerea de rutină a drumurilor (plombarea gropilor, întreținerea sistemelor de evacuare a apelor, întreținerea lucrărilor de artă etc.). 

Drumul Orhei-Rezina va fi reabilitat

Programul privind repartizarea mijloacelor fondului rutier pe anul 2013 prevede că pentru reparația drumurilor și construcțiilor inginerești vor fi alocate 100 milioane de lei. Întreaga sumă va fi utilizată pentru continuarea reparației drumului Orhei-Rezina. Potrivit datelor MTID, reabilitarea unui kilometru de drum va costa în jur de 10 milioane de lei.

De asemenea, din mijloace suplimentare va fi continuată construcția unui drum de ocolire a orașului Căușeni. Anul trecut au fost finisate 1,5 km. Noua arteră va permite mijloacelor de transport să evite tranzitarea localității cu străzi dificile.

Axa Chișinău-Giurgiulești este prioritară

Șeful Direcției dezvoltarea drumurilor din cadrul MTID, Andrei Cuculescu, susține că este necesară dezvoltarea axei rutiere din sudul R. Moldova care ar face legătura dintre portul Giurgiulești și Chișinău și ar descărca drumul din lunca Prutului, singurul pe care circulă în prezent camioanele cu marfă din port. „Dacă axa de nord Criva-Bălți-Chișinău are o capacitate de transport înaltă, atunci în direcția sud drumul este foarte anevoios și îngust. Ca să asigurăm o infrastructură de transport eficientă, trebuie să construim axa Chișinău-Cimișlia-Comrat-Giurgiulești”, a declarat Andrei Cuculescu. În acest context, el a menționat că în 2013 compania românească PA&CO va începe lucrări masive de reabilitare pe drumul Comrat-Ciumai (55 km). În viitorul apropiat, MTID preconizează semnarea unui acord de 150 milioane de euro cu băncile europene pentru reabilitarea drumurilor naționale. O bună parte din această sumă va fi direcționată spre modernizarea axei Chișinău-Giurgiulești.

Drumul Chișinău-Sărătenii Vechi va fi dat în exploatare

În 2013 urmează a fi dat în exploatare porțiunea de drum Chișinău-Sărătenii Vechi (65 km) la reabilitarea căruia au participat consorțiul italian Toto&Taddei și compania austriacă Strabag. Tot în acest an, urmează a fi terminate lucrările de reabilitare pe unele sectoare ale drumului național Bălți – Sărăteni (Bălți-Sîngerei,16km; în regiunea s. Copăceni, 4km și Ratuș – Sărătenii Vechi, 3km) segmentul Bălți –Sărătenii. Lucrările sunt vinanțate din două granturi acordate de Uniunea Europeană.

Drumul Sărătenii Vechi – Soroca va fi dat în exploatare în 2014

Pe sectorul Sărăteni – Soroca în acest an vor demara lucrări ample de modernizare și reabilitare imediat ce se vor îmbunătăți condițiile climaterice. La intersecția Sărătenii Vechi va vi amenajată o intersecție denivelată, de asemenea va fi modernizată și intersecția cu calea ferată din preajma or. Ghindești. Consorțiul turcesc ONUR&Summa și compania Strabag din Austria planifică finalizarea acestor lucrări în anul viitor. Aceste lucrări sunt finanțate din grantul de 132 mil dolari SUA acordat de către Guvernul SUA pri intermediul Fondului „Provocările Mileniului”.

Puteţi urmări ştirile Timpul.md şi pe Facebook!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.