Timpul Liber

În premieră: mass-media a fost supusă primului audit al tirajelor

Un astfel de audit este efectuat pentru prima oară în RM şi a apărut din nevoia de transparenţă maximă în ceea ce priveşte tirajul real al publicaţiilor. Misiunea de bază a Biroului de Audit este informarea corectă a clienţilor de publicitate cu privire la cifre reale ale tirajului şi datele privind componenţa audienţei. Cele zece publicaţii-membre ale BATI, care au fost auditate în luna martie, sunt: Timpul, Adevărul, Komsomoliskaya Pravda, Antenna, Jurnal de Chişinău, Totalinaya reclama «Gorod» – toate din Chişinău, precum şi Gazeta «SP» (Bălţi), Observatorul de Nord (Soroca), Cuvântul (Rezina), Unghiul (Ungheni).

Principalele informaţii pe care le oferă auditul tirajelor sunt valorile termenilor de difuzare: tirajul tipărit; vânzările din abonamente şi vânzări cu bucata, exemplare difuzate gratis şi retururile. Cifrele de difuzare ale publicaţiilor sunt confirmate prin Certificatul de Audit, după ce sunt verificate de firma de audit şi avizate de editor şi de BATI. Aceste certificate constituie garanţia cumpărătorului de spaţiu publicitar, care va şti acum cu siguranţă care mijloc mass-media este mai eficient pentru a plasa publicitate, precum şi un număr real al persoanelor la care a ajuns mesajul cu conţinut publicitar. Potrivit Victoriei Musteaţă, preşedintă a Consiliului de Administrare BATI şi reprezentantă a Companiei Orange, procesul de auditare îi aduce presei scrise un mare beneficiu din punct de vedere financiar. „Până acum lucrurile parcă erau ascunse, noi puteam doar să intuim care va fi rezultatul plasării materialului publicitar, deoarece nu a am avut niciodată un tablou clar al situaţiei. Acum putem opera cu cifre şi date concrete, iar agenţii economici vor investi mai mult în presa scrisă. Le mulţumim tuturor care au avut curajul să vină în BATI, dar şi Centrului pentru Jurnalism Independent, care a lansat ideea, Fundaţiei Est-Europene, care a susţinut şi mai susţine financiar proiectul, şi consultantului internaţional Liviu Burlacu, care l-a pus pe roate”, a adăugat Victoria Musteaţă.

„Indiferent de tipul de suport, mass-media are nevoie de o măsurare obiectivă a indicatorilor de performanţă, pentru a putea să fie reprezentat cu succes în faţa unui client de publicitate”, a declarat Alexandru Burdeinâi, directorul executiv al BATI. potrivit lui, însă, nu toate publicaţiile au salutat crearea unui birou de audit, refuzând să participe la procesul de auditare. „Noi nu oferim informaţii despre eficienţa unor publicaţii mass-media, ci doar optăm pentru o piaţă mediatică transparentă”, a ţinut să menţioneze directorul executiv. În opinia Sorinei Ştefârţă, redactor-şef coordonator TIMPUL, instituţie care a promovat ideea creării unui birou de audit însă din anul 2004, acest proces de audit este necesar, înainte de toate, pentru stabilirea unor reguli corecte pe piaţa mediatică. „ Noi tot timpul ne speriem şi ne ferim de tot ce este nou. Desigur, s-ar putea ca rezultatele să nu fie pe placul publicitarilor. Dar suntem convinşi că ei vor prefera aceste cifre – fie şi mai mici, dar corecte -, decât nişte cifre frumoase, dar rupte de realitate. Vom reuşi, doar dacă regulile pe piaţă vor fi respectate de toate publicaţiile, a adăugat ea.

Stanislav Popov, director BATI, a declarat că la următoarea etapă Biroul îşi propune verificarea corectitudinii datelor presei electronice şi cea digitală, iar rezultatele vor fi făcute publice cel mai probabil la începutul anului viitor.

Primul audit al tirajelor din Moldova a fost realizat în cadrul proiectului „Susţinerea structurală şi instituţională a Asociaţiei „Biroul de Audit al Tirajelor şi Internetului””, cu suportul financiar al Fundaţiei Est-Europeană, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/ DANIDA şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) prin intermediul Fundaţiei Eurasia.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *