Interior şi motoare europene pentru „trenurile galbene” din RM
Tot cu ele vom circula încă mulţi ani înainte, doar că vor arăta cu totul altfel. În loc să fie aruncate la fier uzat, acestea ar putea fi dotate cu motoare Volvo, sisteme electrice de la Siemens, urmând să se transforme astfel din vagoane sovietice în adevărate locomotive europene. Căile Ferate ale Moldovei (CFM) planifică să realizeze marea „schimbare la faţă” a trenurilor noastre în decurs de doi ani.
Trenurile diesel D 1 fabricate în Ungaria în perioada anilor ’80 ai secolului trecut demult au devenit o parte din peisajul Republicii Moldova. Culoarea lor galbenă, scaunele din lemn şi mişcarea lentă pe rutele suburbane sunt bine cunoscute de numeroşi călători. Deşi termenul lor de exploatare a expirat demult, cel mai „nou” vagon de acest tip fiind produs în 1988, CFM nu intenţionează să le scoată din uz, ci dimpotrivă – vrea să le dea o viaţă nouă. În acest scop, CFM realizează în comun cu Uzina Remar Paşcani din România un proiect-pilot de renovare completă a vagoanelor respective. E vorba de schimbarea totală a pieselor, cu excepţia carcasei. „Suntem interesaţi de acest proiect, pentru că în lume există vreo patru producători de autotrenuri, iar preţul minim pentru două vagoane noi ajunge până la 4,3 mln. euro. Modernizarea vagoanelor însă ne va costa 30% din această sumă”, a explicat directorul CFM, Vitalie Strună.
În prezent, în România sunt două vagoane „galbene” pe baza cărora va fi creat prototipul noului vehicul feroviar. Remar Paşcani colaborează cu parteneri europeni care vor asigura proiectarea şi furnizarea de componentă pentru vagoane. Astfel, interiorul trenurilor va fi proiectat de o companie din Italia, iar sistemul electric va fi dotat de Siemens. Totodată, toate trenurile vor avea motoare tip B3 care vor respecta standardele europene de emisie a bioxidului de carbon. Mai multe companii, printre care MAN şi Volvo, şi-au exprimat deja dorinţa de a dota vagoanele noastre cu motoarele lor.
Primele vagoane-prototip vor ajunge în RM la sfârşitul lunii mai. Ulterior, după testarea acestora, CFM şi Remar Paşcani vor demara modernizarea în serie a trenurilor „galbene”. Având în vedere că renovarea a două vagoane durează 45 de zile, întregul parc de trenuri va fi modernizat în circa doi ani. În ceea ce priveşte preţurile la călătorie, directorul CFM susţine că în fiecare garnitură va fi un vagon de clasa I, mai scump, şi trei vagoane cu preţurile existente în prezent.
În acelaşi timp, Vitalie Strună a recunoscut că CFM şi Remar Paşcani intenţionează pe viitor să renoveze trenurile din alte republici din CSI. „În toată lumea există circa 700 de trenuri de acest tip. Noi vrem să preluăm comenzi din ţările CSI şi să le realizăm împreună cu partenerul din România”, ne-a spus Vitalie Strună.
Actualmente, parcul total al trenurilor de pasageri numără 387 de vagoane. Uzura acestora constituie 65-70 la sută. CFM a făcut ultima achiziţie în 2002, când a procurat 18 vagoane-cuşetă din Rusia.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!