Timpul Local

Istoria bicicletei

Interesanta poveste a bicicletei incepe acum aproape doua sute de ani, cand un baron german s-a gandit sa inventeze un mod mai simplu de a se deplasa. Asa a aparut „masina mergatoare pe doua roti”, apoi velocipedul si mai tarziu bicicleta, atat de utila si placuta. Utila mai ales pentru faptul ca, in unele tari, ca Japonia si China, din cauza aglomeratiei si densitatii populatiei, este aproape imposibil sa circuli cu masina.

In 1817, Von Drais, un baron neamt, a inventat prima bicicleta pentru a se deplasa mai repede pe aleile gradinii regale. Bicicleta avea doua roti egale, cu ghidon la cea din fata, si era construita toata din lemn. Dar, oare, fara pedale, lant si frane, cum se mergea pe ea? Foarte simplu: te urcai, te impingeai cu picioarele in pamant, si-ti faceai vant, exact ca la trotinetele din zilele noastre. In anii 1870-1890, bicicleta din lemn este inlocuita de cea construita in totalitate din metal, rotile fiind prevazute cu cauciucuri foarte tari. Avand pedalele fixate tot pe roata din fata, fara lant intre roti, noua inventie arata foarte ciudat: roata din fata, pe care era fixata si saua, era mult mai inalta, in comparatie cu cea din spate.

Si a devenit tot mai mare, pe masura ce constructorii si-au dat seama de un lucru: cu cat era roata mai mare, cu atat se parcurgea o distanta mai lunga la fiecare pedalare. Aceasta masinarie a fost si prima care a purtat oficial numele de bicicleta. Modelul a fost o atractie intre anii 1880-1890, desi costa foarte mult – echivalentul salariului mediu al unui muncitor pe sase luni. Si nu numai ca era foarte scumpa, dar era si foarte periculoasa! De aceea, pentru mai multa siguranta, a fost inventata tricicleta cu roti inalte in spate.

Trecand in secolul XX, bicicleta nu a mai suferit mari schimbari fata de modelele dinainte. Au aparut, rand pe rand, suspensiile. Apoi, in 1910, pe masura ce crestea cererea pentru bicicletele pentru curse, suspensiile s-au perfectionat, iar metalul greu din care era facut cadrul si tuburile a fost inlocuit de alte metale mult mai usoare. Mai mult, Iver Johnson, un constructor american, a facut o bicicleta speciala pentru un ciclist celebru in acea vreme – englezul Major Taylor -, sudand cele trei bare ale cadrului in forma de triunghi, pentru o mai mare rezistenta la traseele de concurs foarte denivelate. In plus, la comanda ciclistului, coarnele ghidonului au fost indoite, modelul acesta fiind, de fapt, prima bicicleta inventata pentru curse.
 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *