Actualitate

Istorii scandaloase: „Apă-Canal” își TERORIZEAZĂ clienții

Familia Agrici, din orașul Ialoveni, a decis, din cauza multiplelor sistări neavizate a livrării de apă și a tarifului prea mare, să instaleze o pompă în fântâna proprie, pentru a-și asigura necesitățile. Mai mult, timp de patru ani și vecinii lor folosesc doar această fântână. 

Datorii pentru apă neconsumată

Din 2009 până în prezent, operatorii „Apă-Canal” verificau periodic instalația personală, înregistrând în același timp indicațiile contorului și constatând, de fiecare dată, lipsa consumului de apă furnizată de companie.

Totuși, anul trecut, familia Agrici a primit o factură potrivită căreia ar avea o datorie de 1370 lei. Aceasta a fost anulată în urma contactării inginerului de calcul. Istoria, însă, s-a repetat peste un an. La sfârșitul lunii iulie, pensionarii au primit, în loc de factură, o prescripție în care i se cerea achitarea datoriei de 1400 lei. „Am apelat imediat inginerul, dar mi s-a spus că aceasta este o datorie acumulată în timp și că recalcularea, indiferent de indicațiile contorului, nu este posibilă”, povestește Maria. Astfel, familia Agrici a mai primit o factură în luna august, conform căreia trebuia să achite deja 1800 lei.

„Eu și soțul meu suntem pensionari și chiar dacă pensiile noastre nu ajung pentru o viață decentă, facem tot posibilul pentru a achita facturile la timp, ceea ce nu este deloc ușor”, spune pensionara.

Obligații nefondate și costisitoare

De altfel, pe lângă impunerea unor datorii false, Maria Agrici este deranjată de mai multe acțiuni ale companiei „Apă-Canal Chișinău”. Aceasta acuză furnizorul de apă pentru faptul că obligă consumatorii să cumpere apometre și să le predea în mod repetat la verificare metrologică, în timp ce cheltuielile, atât pentru achiziționarea acestuia, cât și cele ce țin de verificările metrologice, le suportă consumatorul. „Ei obligă consumatorul să transmită inspectorului de calcul indicațiile contorului, dar indică un număr interurban care nu este cu apel gratuit. Mai mult, nu au o reprezentanță în localitatea în care prestează servicii, impunând, astfel, consumatorul să se deplaseze la Chișinău pentru diferite formalități”, relatează Maria Agrici.

În același timp, Ion Constantinov, șeful Serviciului Tehnic Clienți, afirmă că acțiunile companiei „Apă-Canal” sunt „strict conform contractului de prestare servicii și prevederilor legii” și consideră că Maria Agrici „se uită din alt punct de vedere”.

Nadejda Fotescu, ofițerul de presă al companiei, infirmă cu vehemență declarațiile pătimitei, chiar înainte de a afla ce anume a povestit pensionara reporterilor de la TIMPUL. „Ea are datorii la noi, nu a achitat apa consumată, nu a prezentat indicii de la contor. Iar acum e debranșată de la serviciile noastre”, afirmă Nadejda Fotescu. Potrivit ei, dacă timp de șase luni nu sunt prezentate indicațiile contorului „Apă-Canal”, pune norma de consum. „Ea are o datorie la noi și trebuie s-o achite, vrea sau nu vrea. În plus, trebuie să plătească amenda de 10 unități convenționale. Nu știu cu ce scop v-a spus aceste minciuni”, declară ofițerul de presă.

Legea scrie „negru pe alb”

De asemenea, conform spuselor Nadejdei Fotescu, consumatorul este obligat să prezinte indiciile contorului, „fiindcă contoarele aparțin oamenilor și nu companiei SA „Apă Canal”. Totuși, „negru pe alb”, vorba ofițerului de presă, în Regulamentul-cadru privind folosirea sistemelor comunale de alimentare cu apă şi de canalizare, scrie: „Consumatorul are obligaţia să asigure şi să faciliteze, în permanenţă, persoanelor desemnate ale furnizorului accesul la contor pentru toate operaţiunile impuse de serviciu: citiri, verificări, întreţinere, intervenţii”. Legea nu stipulează obligativitatea consumatorului de a prezenta datele apometrului. Mai mult, Regulamentul prevede că „în funcţie de periodicitatea emiterii facturilor către consumatori, citirea contoarelor se face de către personalul special instruit al furnizorului”.

Totuși, Nadejda Fotescu pretinde că, dacă Maria Agrici într-adevăr nu beneficiază de serviciile companiei, ea trebuia să rezilieze contractul cu „Apă-Canal” și puteau fi evitate aceste neînțelegeri. „Nu aiurea (în zadar, n.n.) i s-a făcut proces-verbal, nu aiurea s-a ajuns la pretură”, a spus ofițerul de presă.

Menționăm că pătimita a fost debranșată de la furnizarea apei în luna august, pe motiv că nu și-a achitat datoria acumulată timp de mai mult de jumătate de an. „S-a întocmit proces-verbal, noi am fost și la fața locului, în plus contorul ei este expirat din luna august 2013”, declară ofițerul de presă al companiei.

Maria Agrici a fost citată la Comisia Administrativă a Preturii sectorului Râșcani. Acolo au fost prezentate indicații de consum, anunțate prin telefon inginerului de calcul, care, conform pătimitei, sunt false. „Mai mult, nu aș fi indicat niciodată un consum mai mare odată ce nu folosesc apa furnizată”, spune Maria.

Pensionara intenționează să dea în judecată SA „Apă-Canal” , însă nu-și permite din punct de vedere financiar să angajeze un avocat. Astfel, familia Agrici este nevoită să achite datoria de 2000 de lei și să plătească amenda de 200 de lei.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *