Iurie Reniță: „Unde-i Dodon – acolo-i corupție, sărăcie și trădarea interesului național”
Cu ocazia formării comisiei parlamentare pentru evaluarea gestionării integrate a resurselor de apă din bazinul râului Nistru am intrat în posesia unor documente care descriu detaliat cine s-a aflat la originea cedării pe nimic a proprietăților noastre Ucrainei, inclusiv renunțarea la segmentul ce ne aparține de pe hidrocentrala de la Novodnestrovsk și a terenului adiacent de 6 hectare. Nu vom exagera deloc afirmând că toate guvernările de la ’91 încoace (în majoritatea lor absolută de sorginte sovietică și comunistă!) au folosit structurile statului pentru a-și satisface interesele personale, mai ales cele financiare. E suficient să ne amintim de "arhitectul principal" (financiar!) de la Chișinău a construcției autonomiei gagauze, despre "salvatorii națiunii" de sub umbrela lucinschistă, care au cedat, absolut nejustificat, din pământurile strămoșești la Palanca, Basarabeasca, Giurgiulesti și în alte părți.
În toate cazurile, când e vorba de înstrăinarea proprietăților noastre interne și externe, apare, în mod obligatoriu, neintrecutul "expert" în ale privatizări Igor Dodon. Așa a fost și în faimoasele cazuri cu hotelurile "Codru" și "Național" (fostul Intourist), când, din nou, a funcționat perfect tandemul Dodon-Plahotniuc. După cedarea pământurilor noastre din centrul și sudul Republicii Moldova în perioada lui Petru Lucinschi, factorii decizionali de la Chişinău au fost momiţi cu energie electrică ieftină, pensiuni de vacanţă, cariere de pietriş şi granit din Ucraina și multe alte afaceri dubioase, un rol primordial în aceste ilegalități revenindu-i lui Igor Dodon în calitatea sa de prim-viceprim-ministru, ministru al economiei şi comerţului (2008-2009). Guvernul Filat a fost cel care a lipsit Moldova în 2010, prin decizii secrete, de dreptul de control asupra barajului de la Naslavcea, obiectiv strategic ce garantează accesul la apa din Nistrul superior, de unde vin 70% din apa Nistrului moldovenesc.
Pentru cetățenii noștri este foarte important să afle cine au fost persoanele guvernamentale, care s-au aflat la originea cedării segmentului nostru de la hidrocentrala de la Novodnestrovsk și a multiplelor proprietăți ale Republicii Moldova, aflate pe teritoriul Ucrainei. Voi opera în continuare cu documente oficiale. Astfel, prin Hotărârea Guvernului nr.228/2008 din 29.02.2008 lui Igor Dodon i se acordă depline puteri pentru semnarea Protocolului între Guvernul Republicii Moldova şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei referitor la operarea unor modificări în Acordul între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Ucrainei privind recunoaşterea reciprocă a drepturilor şi reglementarea raporturilor de proprietate din 11 august 1994 (vedeți anexa 1).
Rog să retinenti un detaliu extrem de important: fostul viceministru de Externe Andrei Popov, cu ocazia prezentării în Parlament pentru ratificare a Protocolului între Guvernul Republicii Moldova și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei referitor la operarea unor modificări (vedeți anexa 2) în Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Ucrainei privind recunoașterea reciprocă a drepturilor și reglementarea raporturilor de proprietate din 11 august 1994 menționa următoarele (conform stenogramei ședinței Parlamentului din 28 iulie 2011 privind adoptarea Legii nr.171 din 28.07.2011): "Negocierile au fost demarate pe 12 februarie 2008. Iată, este Hotărârea Guvernului, semnată de domnul Vasile Tarlev și contrasemnată de Andrei Stratan și Igor Dodon, care lansează negocierile cu privire la acest protocol și acordă mandatul respectiv domnului Igor Dodon, ministru al economiei și comerțului pentru semnare. Documentul semnat la 1 februarie 2010 este identic cu cel pentru care Guvernul Tarlev a acordat mandat domnului Dodon… ».
Așadar, Guvernul Filat (fără a-l exonera de responsabilitatea politică și juridică!) a preluat integral înțelegerile deja negociate și convenite de fosta guvernare comunistă a lui Voronin, avându-l ca principal negociator al cedărilor teritoriale și de proprietăți pe fostul ministru al economiei și comerțului, fostul președinte al Republicii Moldova și actualmente președinte al PSRM, Igor Dodon. Nu am exagerat deloc, menționând că acolo unde-i Dodon, acolo-i corupție, sărăcie și trădarea intereselor naționale. Toate aceste "calități de mare negociator" kuliokarul (pungașul) principal al Republicii Moldova le-a manifestat și în calitatea lui de șef al statului.
Situația actuală vis-a-vis de răul Nistru se datorează persoanelor decidente din diverse guvernări, care au pus mai presus de toate interesele lor personale și străine decât cele ale statului și cetățenilor. Acest fapt îl demonstrează și investigația jurnalistică din 2017, avându-i ca autori pe Ilie Gulca (Republica Moldova) și Lybov Velichko (Ucraina). Vă recomand insistent să citiți această investigație, ce elucidează detaliat multitudinea și complexitatea problemelor cu care ne confruntăm în cazul răului Nistru cu partea ucraineană. Multe dintre aceste ilegalități incontestabile ar fi trebuit să fie pe agenda Procuraturii Generale din acea perioadă și a celei actuale:
https://investigatii.md/ro/investigatii/mediu/afacerea-secreta-complexul-hidroenergetic-dnestrovsk-ucraina-omoara-nistrul-cu-acordul-moldovei
Dincolo de recomandările politice și juridice Comisia parlamentară, recent constituită, va trebui să examineze cauzele care au condus la situația actuală dezastruoasă privind apele răului Nistru, inclusiv identificarea tuturor persoanelor decidente care au contribuit la aceasta (vedeti anexele 3 si 4).
Autor: IURIE RENIȚĂ