Social

La ce să atragi atenția când accepți o ofertă de muncă peste hotare

Migrația forței de muncă din Moldova e un fenomen arhicunoscut și extrem de răspândit. Însă dacă la început plecarea spre o altă țară pentru un viitor mai bun presupunea riscuri imense: cheltuieli, datorii, ilegalități, escrocherii, în 2022 o ofertă de muncă într-o țară prosperă, cu acte în regulă și contract de muncă, e cât se poate de reală. 

Pentru că unde este cerere va fi și ofertă, au apărut multe agenții care se oferă să medieze raporturile de muncă dintre angajatorii din țările străine și moldovenii în căutare de muncă peste hotare, oferind posturi ce variază de la locuri de muncă în agricultură sau de lucru curățenie în apartamente până la joburi în IT. Deși lucrurile s-au îmbunătățit la capitolul transparență, nimeni nu e ferit de riscuri nici aici.  E important să fii atent la următoarele aspecte când ai de gând să accepți o ofertă de muncă în afara țării:

* vom pune accent în acest articol pe moldovenii cu pașapoarte biometrice 

  1. Agenția de recrutare trebuie să fie de încredere, cu licență și drept de angajare peste hotare, nu doar cu drept de consultanță. Caută informații relevante și veridice, anul fondării, recenzii reale ale oamenilor care au colaborat cu acea agenție. Întreabă tot ce te interesează fără sfială – e vorba de o schimbare importantă în viața ta, care nu poate fi lăsată pe seama norocului. 
  2. Nu accepta oferte dubioase de la oameni puțin cunoscuți (sau necunoscuți). Ofertele de muncă prin Viber, Whatsapp sau alte căi de comunicare, care nu au nimic clar în spate decât promisiunea unui câștig mare, trebuie evitate. 
  3. Contractul de muncă semnat trebuie să fie legal, înregistrat la ANOFM sau la altă instituție similară din țara respectivă. Acesta trebuie să conțină informații despre zilele libere, orar de muncă, salariu, orele extra, etc., și se recomandă a fi semnat înainte de plecare.
  4. Pune la punct aspectele precum asigurarea medicală, cazare, permis de ședere, hrană și cum sunt divizate aceste cheltuieli între tine și angajator. 
  5. Actele personale (pașaport, buletin) nu se dau spre păstrare sau împrumut decât cu procură autentificată la notar pentru un termen anumit (sechestrarea actelor personale e o infracțiune care se pedepsește legal). 
  6. Informează-te despre legislația muncii din țara unde urmează să pleci. Dacă ai ales un job de lucru șofer, de exemplu, trebuie să cunoști tot ce ține de carte verde, reguli, infrastructură rutieră, dar și limba la nivel (măcar) conversațional.
  7. Cere bon de plată sau recipisă pentru serviciile prestate de intermediari și agenție. E bine să ai dovada achitării serviciilor solicitate: consultare, perfectarea actelor, traduceri, orice, pentru a evita anumite riscuri financiare pe viitor. 

Înarmat cu aceste informații și asigurat că totul este legal în ordine, poți aplica cu încredere pentru un post de muncă în altă țară. Pe platforma delucru.md poți găsi locuri de muncă în străinătate în diverse domenii.

Îți dorim să te întorci cu bine acasă de oriunde ai pleca!

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


comentarii

  1. Atzi scris ::::::: la ce sa atragi atentzia !!!!!!!
    Este un RUSISM.
    Romaneste :::::: La ce sa fitzi atentzi .
    Informatzia pe care o datzi este absolut
    NESATISFACATOARE. Trebue o institutzie
    de stat cree sa sa verifice in FINAL daca
    actele candidatului la strainatate sunt
    corecte.

    1. CORECT. Nu neaparat o instituție de stat dar trebuie un vorbitor de limbă română și nu unul de „molotovenească”. Aici la fițuica asta cu pretenții de ziar național scriu toți analfabeții funcționali cu pretenții de formatori de opinie. La așa „țară” așa „ziariști”. Și proști și cu pretenții. Le atragi atenția dar ei ori nu te bagă în seamă ori, mai simplu, șterg comentariile tale ca să nu cumva să îi deranjeze, citite fiind de curioșii care intră la comentarii. Mentalitate „a la maskva”. Sîlă!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *