Afaceri

(Low-cost moldovenesc) Zborurile Wizz Air vor PREJUDICIA Aeroportul cu MILIOANE DE LEI

Dar în loc să fie favorizată pentru faptul că a introdus curse noi, așa cum prevede programul, compania low-cost va dubla cursele spre Italia pe care operează încă din anul trecut mai multe companii aeriene din R. Moldova.

Politica de stimulare a companiilor străine de către Aeroportul Internațional Chișinău a fost aplicată în cazul destinațiilor Milano (Aeroportul Bergamo) și Veneția (Aeroportul Marco Polo) lansate în iunie 2012 de compania Carpatair, precum și pe cursa Bologna, lansată în aceeași perioadă de compania Meridiana Fly. Tot în în 2012, companiile locale Air Moldova și Moldavian Airlines au început să opereze zboruri spre Roma (aeroportul Fumicino) și Veneția (aeroport Marco Polo). Conform Programului de stimulare a companiilor străine, aeroportul din Chișinău oferă reduceri de 25% la taxa de aterizare și 100% la taxa pentru modernizare pentru companiile care introduc rute noi pe piața aeriană locală. Recent, cea mai cunoscută companie low-cost din Europa Centrală, Wizz Air a anunțat că vine în R. Moldova și, începând cu luna septembrie, va opera două curse Chișinău-Roma și Chișinău-Veneția. Cum am precizat mai sus, spre aceste destinații zboară deja de un an de zile aeronavele companiilor moldovenești Air Moldova și Carpatair/Moldavian Airlines. Singura diferență este că Wizz Air aterizează pe alte aeroporturi: Ciampino (Roma) și Treviso (Veneția).

Ruta nouă înseamnă conexiune aeriană comercială cu un aeroport, care nu a fost deservită în decursul a cel puțin 12 luni. De vreme ce R. Moldova a semnat Acordul privind Spațiul Aerian Comun cu UE, atunci politicile de încurajare a companiilor străine ar trebui să respecte prevederile europene în domeniu. Conform recomandărilor Comisiei Europene privind finanțarea aeroporturilor, ajutorul pentru rute noi nu trebuie oferit companiilor care nu fac altceva decât să decoleze de pe alt aeroport sau sistem aeroport din același oraș. În Italia, sistemele aeroportuare din Roma și Veneția sunt formate din aeroporturile Fiumicino/Ciampino, respectiv Tessera/Treviso.

În cazul zborurilor declarate de Wizz Air, rămâne să bănuim că nu este vorba despre rute noi, ci de aceleași destinații spre care zboară aeronavele Air Moldova și Carpatair.

Potrivit unui comunicat al Aeroportului Internațional din Chișinău, compania Wizz Air va achita taxele aeroportuare în aceeași mărime ca și celelalte companii aeriene ce operează zboruri din Chișinău, chiar dacă în același text este menționat că operatorul low-cost va beneficia de reduceri cu circa 45% a taxelor aeroportuare.

Diferența se vede totuși în prețul biletului de avion. Un bilet tur-retur Chișinău-Roma-Chișinău rezervat pe wizzair.com pentru data de 28 septembrie costă 139 de euro, prețul incluzând tarife pentru check-in și bagaj. La capitolul taxe percepute la Chișinău și Roma, Wizza Air indică doar 7 euro.

Un bilet tur-retur rezervat pentru aceeași zi și pe aceeași cursa companiei de stat AIR MOLDOVA va costa în schimb 210 de euro, dintre care 138 de euro sunt taxe. 

NOTĂ: Conform unui calcul aproximativ, pierderile Aeroportul Chișinău pentru a oferi Wizz Air cele mai mici taxe sunt de aproximativ 500 000 de euro pe an. Reamintim că Wizz Air și-a anunțat intenția de a transporta în jur de 600 000 de cetățeni pe cele două curse Roma-Chișinău și Veneția-Chișinău.

Precizăm că ieri, site-ul aeroportul a publicat o REACȚIE confuză la materialul din TIMPUL.MD care denunța CONTROVERSELE din jurul venirii primei companii aeriene low-cost în Republica Moldova.

Timpul.md 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *