
Lucrările de pregătire pentru instalarea conductoarelor electrice au început pe șantierul Liniei Vulcănești – Chișinău, iar la Stația Electrică Vulcănești a fost lansată construcția unei noi celule de 400 kV. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a vizitat ambele locații pentru a verifica stadiul proiectului.
Ministrul a avut discuții cu managerii și muncitorii companiilor implicate și a solicitat respectarea strictă a graficului de execuție.
În prezent, șantierul LEA Vulcănești – Chișinău se întinde pe o distanță de peste 130 km în ambele sensuri. Au fost deja asamblați 210 piloni din cei peste 500 prevăzuți, iar aproximativ 400 de fundații au fost finalizate.
Datele furnizate de Ministerul Energiei indică faptul că fundațiile pentru piloni au fost realizate pe o lungime de aproximativ 130 km, reprezentând peste 80% din traseu. Lucrările se desfășoară între localitatea Fîrlădeni, raionul Hîncești, și zona de graniță dintre Iujnoe și Vulcănești, la mai puțin de un kilometru de Stația Electrică Vulcănești. Până la Chișinău mai rămân aproximativ 25 km de construit.
Simultan, la Stația Electrică Chișinău sunt în curs de desfășurare lucrări de montare a structurilor metalice și finalizare a fundațiilor pentru echipamentele de forță, inclusiv instalarea separatoarelor de 400 kV și 330 kV.
Proiectul de construcție a LEA Vulcănești–Chișinău a început în aprilie 2024, fiind parte a Proiectului de Dezvoltare a Sistemului Electroenergetic, susținut financiar de Grupul Băncii Mondiale. Valoarea totală a proiectului este de 61 milioane de euro, din care aproximativ 27 milioane sunt alocate liniei propriu-zise.
Noua linie electrică aeriană de 400 kV va avea o lungime de 157 km, implicând instalarea a peste 500 de piloni și 1500 km de conductoare, traversând opt raioane și 35 de localități. Capacitatea maximă de transport poate ajunge la 630 MVA, echivalentul a 50% din consumul de energie în perioada de vârf.
Proiectul are o importanță strategică pentru securitatea energetică a Republicii Moldova. Noua infrastructură va permite transportul energiei electrice din România sau din alte piețe europene direct către Chișinău, fără a mai depinde de Centrala electrică moldovenească din regiunea transnistreană.