Măsuri draconice antifumat în Finlanda
„Abordarea finlandeză este revoluţionară”, a spus Kaari Paaso, directorul departamentului de prevenţie din cadrul Ministerului Sănătăţii şi Chestiuni Sociale din această ţară. „Vrem să eliminăm toate produsele pe bază de tutun”.
Experţii consideră că strategia guvernului finlandez utilizează soluţii inovatoare şi creative pentru a îi convinge pe toţi fumătorii să renunţe la acest viciu. Despre posibile măsuri de reducere a fumatului am discutat şi pe Life.ro cu Diana Vasiliu, terapeut speciaizat în adicţia de nicotină în interviul de aici.
În loc să vizeze un domeniu pe rând, precum expunerea la fumat în spaţiile publice, oficialii finlandezi vor să abordeze chestiunea fumatului din toate unghiurile simultan. Ei refuză să promoveze produse mai „blânde”, care provoacă mai puţine daune, precum e-ţigaretele sau inhalatoarele cu tutun. „Este vorba de un set comprehensiv de politici”, a precizat Kaari Paaso.
Suedia, unul dintre vecinii Finlandei, a beneficiat la rândul ei de o scădere considerabilă a numărului de fumători – doar 12,7% în rândul bărbaţilor şi 15,2% în rândul femeilor în anul 2013 – însă a obţinut aceste rezultate parţial prin promovarea „snus-urilor”, un produs comercializat sub forma unei pudre de tutun, care nu se fumează, ci se administrează oral. Acel produs, alături de alte forme de tutun cu administrare orală, este interzis în alte state din Uniunea Europeană.
Marea Britanie a adoptat la rândul ei o stratedie de reducere a fumatului. În locul „snus-urilor”, britanicii susţin folosirea e-ţigaretelor, pentru a-i ajuta pe fumători să renunţe la acel viciu.
Însă Finlanda vrea să elimine fumatul definitiv.
„Nu vrem să cădem în capcana altor politici care sprijină produse mai puţin dăunătoare”, a spus Kaari Paaso, care se teme că promovarea altor produse va avea ca rezultat noi dependenţe, de care Ministerul Sănătăţii va trebui să se ocupe în viitor. „Vrem să eliminăm toate produsele bazate pe tutun”, a precizat acelaşi oficial finlandez.
Şi acest proces de eliminare a început deja.
Creşterea costurilor pentru a vinde tutun
Experţii consideră că una dintre cele mai puternice politici în ceea ce priveşte controlul fumatului a fost taxarea. Costul tot mai mare al acestui viciu, asociat cu taxe mai mari, a făcut ca un număr tot mai mare de fumători să nu îşi mai poată permite să fumeze, iar cei care îşi permit acest viciu – şi continuă să îl practice – finanţează (printr-o cotă din preţul pachetelor de ţigarete) campanii antifumat şi servicii de sprijin pentru fumătorii care vor să renunţe la tutun.
„Evidenţa sugerează că o creştere a preţurilor este singurul mod eficient pentru a reduce cererea”, a spus Vaughan Reese, directorul Center for Global Tobacco Control din cadrul Harvard T.H. Chan School of Public Health.
„În statele în care există taxe mari, se manifestă cea mai mică prevalenţă”, a spus el, evidenţiind exemplul statului New York, unde fostul primar Michael Bloomberg a introdus taxe municipale, pe lângă taxele federale, împotriva fumatului în 2010. Doar 14% dintre newyorkezi mai fumau în 2016, potrivit programului NYC Smoke-Free.
Finlanda a introdus o nouă barieră fianciară uriaşă pentru fumători: A crescut costurile pentru vânzătorii care comercializează produse bazate pe tutun.
„Există o licenţă destul de scumpă pentru a vinde tutun”, a spus Kaari Paaso.
Orice comerciant care vrea să vândă tutun trebuie să aplice şi să plătească mai întâi pentru o licenţă – un proces unic -, dar el va trebui să plătească şi o taxă adiţională în fiecare an, pentru a acoperi salariile plătite ofiţerilor de supraveghere din toate oraşele care au sarcina de a verifica dacă retailerii respectă regulamentele în vigoare.
Taxa de supraveghere reprezintă un element-cheie, deoarece este calculată per operaţiune de verificare sau per casă de marcat, în cazul oricărui comerciant, şi poate ajunge la suma de 500 de euro pe an.
Taxa este de acum fixată individual de municipalităţi, nu de stat, iar multe dintre ele au decis că acea limită superioară (500 de euro) să devină taxa efectivă.
„A avut ca rezultat apariţia unor critici, de la proprietarii de mici magazine şi până la patronii marilor magazine, care au spus că taxa este disproporţionat de mare faţă de anul trecut. Însă nu aceasta a fost ideea generală”, a spus Kaari Paaso. Oficialii finlandezi sperau ca taxa să crească anual.
Un magazin cu 10 case de marcat ar putea să plătească astfel peste 5.000 de euro pe an, în plus faţă de taxa pentru licenţa care îi permite să vândă tutun publicului larg.
„Finlanda a ajuns foarte departe… iar acum ei trec la următorul nivel, cu o strategie inovatoare”, a spus Kelly Henning, directorul programului de sănătate publică din cadrul Bloomberg Philanthropies, o organizaţie care promovează succesul pe care îl au strategiile de control a fumatului, înfiinţată de fostul primar newyorkez.
Citiți mai multe pe life.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!