Matei, o afacere crocantă
Doi tineri entuziaști au pus bazele unui brand local care a pornit de la un hobby. Radu Voina și Andrian Trestianu erau în căutarea unei ocupații în timpul liber care le-ar aduce venit suplimentar.
„Vroiam să am o brutărie. Ideea a apărut în timpul unei călătorii prin Romania, în anul 2013”, povestește Radu. În timpul acesteia, băieții au făcut un popas la o brutărie, acolo și-au dat seama că vor să deschidă o afacere în acest domeniu. Prima lor idee era să facă o covrigărie, fiindcă pe atunci în Chișinău era doar o simigerie de acest fel. Din cauza faptului că deja știau cum trebuia să arate aceasta, ei nicidecum nu găseau spațiul potrivit, or prețurile pentru închirierea acestora erau prea mari. Apoi, în timpul dezvoltării conceptului, au hotărât să facă un produs care, astăzi, este recomandat ca aperitiv – biscuiții „Matei”.
Sursa imagine: www.brinzan.com
Zis și făcut. Au cumpărat utilaje necesare din Italia, care i-au costat 15 mii de euro, și abia apoi au început aventura cu coacerea produsului. Rețeta de bază, care servește la prepararea biscuiților, a fost împrumutată de la mama lui Radu. Ingredientele din rețeta de bază sunt „drojdie cât o nucă, făină cât cuprinde și sare după gust”.
Rezultatele a doi băieți, care coc prima dată, au fost biscuiți prea sărați, prea iuți sau deloc sărați. Deși nu au o instruire în domeniul alimentației publice, ambii fiind ingineri în domeniul construcției, hobby-ul lor i-a făcut destul de curioși să meargă mai departe. Pentru a ajunge la produsul pe care îl au acum, băieții au pregătit 12 tipuri de biscuiți. Apoi, în urma unei dezbateri cu prietenii, a fost aleasă acea formă triunghiulară care este oferită astăzi clienților.
Afacere cu bani puțini
După experimentele din bucătărie, băieții s-au mutat la brutărie, unde au întâlnit alte greutăți. „Ne-am dat seama că mai aveam nevoie de utilajul de întins aluatul și forma de tăiat a biscuiților”, povestește râzând Radu. Pentru că au cheltuit destul de mult până la acel moment și nu aveau acei cinci mii de euro pentru a cumpăra acele utilaje, tinerii ingineri au creat unul propriu. La fel, sistemul de tăiere a biscuiților este unul proiectat de ei. Deși la un moment dat, o fabrică din Romania le-a cerut 100 de mii de euro pentru a face forma de care aveau nevoie antreprenorii.
Având rețeta ideală pentru biscuiții Matei și utilajul necesar pentru producerea lor, acum tinerii se ocupă de dezvoltarea brandului. În brutărie lucrează două femei care au o experiență mare de lucru în domeniul panificației. Andrian se ocupă de producere, asigură brutăria cu materie primă, în timp ce Radu lucrează pe partea de marketing, de comunicare cu clienții și de vânzări. Intrarea pe piața din capitală nu este deloc ușoară, spun tinerii. Acum, biscuiții Matei pot fi găsiți în două localuri din centrul capitalei, iar băieții își doresc ca producția lor să ajungă și în magazine. „Vrem să ne cunoască cât mai mulți, mai ales copiii. Să nu cumpere produse care conțin adaosuri chimice, ci doar componente naturale”, a menționat Andrian Trestianu.
Biscuiții Matei sunt pregătiți doar din ingrediente naturale precum făina, drojdia, ouăle, brânza de vaci/capră și condimente. Majoritatea produselor sunt din Moldova, de exemplu făina este adusă de la Edineț, brânza de capră de la Cahul. Excepție fac condimentele, ca rozmarinul, chimenul și busuioc, care sunt aduse din afara țării.
De ce Matei?
„Este un nume simplu de brand, un nume de persoană și nu de veveriță sau de desen animat. Am vrut să îi creăm o personalitate brandului nostru de la bun început”, a spus Radu Voina. Mai mult, tinerii recunosc că, în căutarea numelui perfect, s-au inspirat din personajele biblice. „Oamenii cunosc de apostolii Matei, Ioan, Luca și alții. Nu suntem neapărat foarte religioși, dar oamenii reacționează mai pozitiv la ceva care e legat de Dumnezeu, mai ales în România și R. Moldova”, a adăugat acesta.
În viitorul apropiat tinerii „brutari” se pregătesc pentru concursul „Great Taste Awards” (n.red.: Premiile Marilor Gusturi), organizat de Asociația Alimentelor Rafinate, în Marea Britanie. La acest concurs participă doar mărcile care sunt prezente pe piața țării în care se produc. Din acest motiv, Radu și Andrian se pregătesc acum de împachetarea și certificarea produsului. „Sperăm ca din luna martie clienții noștri să ne găsească nu doar la expoziții, dar și pe rafturile magazinelor”, afirmă Radu Voina.
„Am luptat cu morile de vânt”
Tinerii antreprenori au povestit despre experiența proastă prin care au trecut în procesul de înregistrare a afacerii. „Chiar de la început ne-a fost greu. La prima procedură de înregistrare ne-a fost refuzată denumirea comercială pe care ne-o doream”, a spus Andrian. Proprietarii brutăriei consideră că înregistrarea actelor, vămuirea utilajelor, proiectarea liniei de producere, primirea certificatelor de la Centrul Naţional pentru Sănătate Publică au durat prea mult. „Autoritățile nu sunt receptive, mai mult am luptat cu morile de vânt”, a adăugat Radu. Din cauza lucrărilor de conectare la rețeaua electrică, care au durat trei luni, tinerii nu au reușit să-și respecte angajamentul de a participa la unul dintre cele mai mari festivaluri din țară.
Matei se pregătește și de lansarea unui nou produs. De această dată biscuiții vor fi dulci, cu brânză de vacă și chimen dulce. Deocamdată, tinerii nu au stabilit în ce context va fi lansat noul produs, însă ne asigură că va fi pe placul tuturor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!