Mihai Godea a contestat la CC abrogarea sistemului mixt şi modificările la legislaţia electorală, votate de PCRM și PLDM
Potrivit lui, Parlamentul, adoptând o lege care lărgea considerabil drepturile de vot ale cetăţenilor, după care, peste câteva zile, cu încălcarea tuturor normelor procedurale, cu o lipsă totală de transparenţă, a anulat prevederile respective, a săvârşit o gravă abatere de la principiile statului de drept.
Mihai Godea atenţionează că aplicarea legislaţiei contestate va produce o serie de consecinţe negative:
Prin anularea sistemului electoral mixt a fost diminuat dreptul la vot al cetăţeanului, iar prin asta a fost încălcat art. 1, 2, 38 şi 54 din Constituţia Republicii Moldova. Prin această diminuare a fost încălcat principiul inadmisibilităţii anulării unui drept dobândit anterior legal.
Amintim că sistemul electoral mixt extindea dreptul la vot al cetăţeanului, întrucât putea vota, atât pentru liste de partid pe circumscripţia naţională, cât şi pentru fiecare candidat în parte pe circumscripţia uninominală. Parlamentul, însă, a anulat acest drept, fără nicio argumentare fundamentată.
De asemenea, potrivit modificărilor la art. 46 alin. (6) al Codului electoral, concurenţii electorali vor avea posibilitatea să efectueze orice modificări în listele electorale fără nicio restricţie. Astfel, s-ar putea ajunge ca până în ziua alegerilor, lista de candidaţi să fie schimbată în totalitate. În acest caz, alegătorii ar putea să ajungă în situaţia când nu mai ştiu pentru cine votează.
Într-o nouă redacţie, ce vine în contradicţie cu prevederile art. 1, 2, 38 și 54 din Constituţie, a fost expus şi art. 84. Dreptul studenţilor să voteze la orice birou electoral, cu anumite condiţii, a fost eliminat.
La fel, prin abrogarea alineatului (6) a art. 53 a fost anulat dreptul secţiilor de votare de a prelungi votarea cu două ore în cazul în care fluxul de alegători o cere. Practica electorală în Republica Moldova cunoaşte situaţii, în special, peste hotarele ţării, când cetăţenii nu reuşesc în timpul regulamentar să-şi exercite dreptul la vot.
O altă problemă sensibilă din toată istoria şi practica electorală a Republicii Moldova este majorarea pragului electoral.
În cazul în care pragul minim de reprezentare a fost o dată diminuat, majorarea lui deja reprezintă o diminuare a dreptului de a alege şi a fi ales, dat fiind faptul că limitează formaţiunile politice în accederea în Parlament. Mai mult, în practică vor fi atestate situaţii când o bună parte din alegători care şi-au dat voturile pentru un concurent electoral, dar care nu a acumulat numărul necesar, se vor pierde şi vor fi distribuite partidelor care au trecut pragul electoral. Astfel, nu vor fi luate în consideraţie voturile unui număr considerabil de alegători. Această cifră ar putea ajunge până la 30 la sută.
Şi în acest caz, sunt sfidate normele constituţionale prevăzute la art. 1, 2, 16, 38, 39, 54 din Constituţie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!