Actualitate

Ministrul Oleg Efrim încalcă legea

Asociația Internațională a Transportatorilor Auto (AITA) a fost creată în 1992. După ce Republica Moldova a semnat o serie de convenții europene în domeniul transporturilor, AITA a devenit singura instituție abilitată de a elibera carnete TIR pentru transportul internațional de mărfuri. La momentul creării organizației, figurau doi fondatori (au fost trei firme, dar una a fost exclusă legal în anul 1997). De la început, aceasta a fost înregistrată ca organizație necomercială. Asociația a funcționat în aceeași formă juridico-organizatorică până la finele anului 2003, când membrii au pus problema împărțirii capitalului social (suma tuturor aporturilor efectuate de asociați în vederea constituirii și funcționării unei societăți). După mai multe consultări și negocieri, Statutul Asociației a fost modificat, iar capitalul social a fost împărțit între 63 de companii de transport care aveau statut de membri activi. Acestea au primit cote de capital în funcție de numărul de carnete TIR cumpărate și perioada în care au fost membri AITA. Capitalul social era de 10 mii lei. Câte 16,7% au rămas la fondatori (firma „Interautotrans”, director Alexandr Vdovenco, și firma „Iugintertrans”, director Petru Caireac), 5% au fost transmise președintelui Asociației, Vladimir Florea (firma „Deni Auto”) și 3% secretarului general Alexandru Ciobu (decedat). Atunci nimeni nu a avut nicio obiecție.

Schimbarea forțată a conducerii

Conflictul a izbucnit în august 2013, când șapte firme de transport („Bertontrans”, „Transmidan-Expediție”, „Autofraht-Trans”, „Formitex”, „Politrans”, „Transfrigo” și „Frigotrans”) au acționat în judecată AITA, cerând anularea modificărilor în Statutul Asociației privind divizarea capitalului social în cote de participare. Judecătoria Centru a respins cererea ca fiind neîntemeiată, dar membrii nemulțumiți au organizat un comitet organizatoric în frunte cu Grigore Bernavschi (administrator „Bertontrans” SRL) și au desfășurat o adunare generală la care au votat excluderea cotelor de participare din Statutul în vigoare, încălcând procedura de votare. Nu s-a luat în considerare că din cei 45 de participanți, împotrivă au votat 6 membri, care dețineau în total 70% din voturi (acestea au fost repartizate în funcție de cotele de participare în asociație).

Evenimentele s-au precipitat în 2014. Pe 20 februarie, comitetul organizatoric a încercat să preia ștampila și sediul AITA, iar șase zile mai târziu în Republica Moldova sosește secretarul general al Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere (IRU), Umbertto de Pretto, pentru a discuta despre funcționarea sistemului TIR și perturbările în activitatea AITA. Între timp, pe 24 februarie, Judecătoria Centru îi interzice Ministerului Justiției de a opera modificări în actele de constituire ale Asociației până la examinarea cauzei în fond. La 30 iunie comitetul organizatoric a convocat din nou o adunare la care au fost eliberați din funcție președintele AITA, Vladimir Florea, și secretarul general Vladimir Pindiurin, iar noul conducător devine Grigore Bernavschi. „Mandatele președintelui și secretarului au expirat. Au fost și alte motive. Nu am fost de acord cu repartizarea cotelor fondului social. Noi am făcut modificări în statut și am eliminat cotele. Acum toți participanții sunt egali, o cotă este egală cu un vot”, își motivează acțiunile Bernavschi.

„E un atac raider”

Pe 1 iulie, comitetul organizatoric pătrunde în sediul AITA și-l dă afară din birou pe Vladimir Pindiurin. În aceeași zi, Republica Moldova se vede exclusă din Sistemul TIR internațional de către IRU. Pe 2 iulie, Judecătoria Centru din Chișinău a interzis încă odată Ministerului Justiției de a opera modificări în actele de constituire ale Asociației AITA și hotărârile adunării din 30 iunie, dispunând ca să nu li se creeze obstacole în activitatea lui Florea și Pindiurin (foto 1). „Am venit însoțit de un polițist pentru a executa hotărârea de judecată, dar un grup de oameni nu ne-a dat voie să intrăm în clădire. Noua administrație a refuzat categoric să se supună deciziei instanței. Le-am explicat că pot să conteste hotărârea, dar ei s-au comportat ca niște raideri, au ocupat clădirea și ne-au lăsat să stăm sub ușă”, povestește executorul judecătoresc, Maxim Romaliischi.

Efrim a legalizat atacul raider

Membrii AITA au rămas însă surprinși de decizia imediată a ministrului Justiției, Oleg Efrim, care, deși exista hotărârea instanței, a decis pe 3 iulie înregistrarea în Registrul de Stat al Organizațiilor Necomerciale modificarea conducerii AITA (foto 2, 3). „E un atac raider. Cel mai șocant este că acum când se desfășoară reforma Justiției, însuși ministrul Efrim încalcă legea”, susține directorul companiei de transport „Forum Tir” SRL, Valeriu Sterea. „Consider că problema a fost soluționată incorect, pe cale ilegală. Totul trebuie făcut conform legii și regulilor. Cei care au preluat conducerea AITA sunt setoși de putere”, spune Alexandr Vdovenco, unul din fondatorii AITA. La rândul său, ministrul Justiției Oleg Efrim a explicat că a vrut să evite izbucnirea unor proteste. „Serviciul Vamal mi-a trimis o scrisoare din partea IRU în care m-a anunțat că a fost sistat procesul de eliberare a carnetelor TIR. Serviciul Vamal mi-a explicat ce înseamnă asta în perspectivă socială. În două zile am semnat actele, ca să nu ne trezim cu toți transportatorii în fața guvernului. Respectiv, în momentul în care la minister a ajuns interdicția instanței, decizia a fost semnată”, se justifică ministrul.


Foto 1


Foto 2


Foto 3

Precizăm că pe 8 iulie, AITA a fost autorizată de IRU să reia eliberarea carnetelor TIR, chiar dacă conflictul între cele două tabere din AITA încă nu a fost soluționat.

Carnetul TIR este un document vamal ce garantează achitarea taxelor şi impozitelor vamale în limita sumei de 60 mii de euro. Având carnetul TIR, transportatorii trec mai rapid procedurile vamale la importul-exportul mărfurilor. Fiecare carnet are un număr de identificare unic și conține 4, 6, 14 sau 20 de vouchere, câte două pentru fiecare țară tranzitată.

TIMPUL

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *