Atitudini

Nothing personal, just business*

La o analiză mai profundă a situaţiei, sloganul dat ar fi perfect pentru toate sferele de activitate din R. Moldova. Nu omul, ci businessul e pe primul loc aici.

Victimele groaznicului accident de două săptămâni în urmă nici n-au reuşit să fie îngropate când barosanii de la cârma rutelor deja împărţeau viitoarele profituri de pe urma majorării promise de Dorin Chirtoacă. După ce ne-a „dus” în Europa cu troleibuzele moderne, care se strică mai repede decât stabilitatea financiară a Greciei, edilul se pare că vrea să ne ducă şi în cel mai mare cimitir european, permiţând aşa-zişilor „transportatori auto” să activeze în destrăbălare mai departe. De câteva săptămâni, accidentele cu implicarea „transportului public” se petrec mai des decât ieşirile la frigărui. S-a vorbit mult despre această problemă, la fel cum s-a vorbit şi despre necesitatea unui plan de restructurare a transportului public în capitală, însă am rămas doar cu vorbele. Primarul ne-a adus aminte de tristul adevăr: chişinăuienii l-au ales nu pentru careva merite, ci pentru faptul că era oponentul comunistului Dodon. Ca rezultat, ne-am ales cu un primar „european” şi o primărie care în loc să gestioneze treburile oraşului se ocupă cu bişniţa.

Premierul a reacţionat şi el impropriu situaţiei şi absolut inadecvat – a pus pe urechi MAI-ul şi a mobilizat toată Poliţia rutieră. În loc să organizeze un control psihologic şi profesional al şoferilor de microbuze (jumătate din care sunt maniaci vitezomani cu morală de puşcăriaş), prim-ministrul s-a dat în debandade electorale chiar dacă, spre uimirea tuturor, nici măcar nu miroase a alegeri. De prin 2009 tot credeam că s-a terminat cu afacerile politice din Moldova, însă acestea nu au fost eradicate, ci oferite altui stăpân, unul de altă culoare politică, însă cu o poftă similară de bani şi putere.

O altă reacţie adecvată se aştepta din partea lui Alexei Roibu, însă acesta nu a reuşit să-şi dovedească potenţa de ministru de Interne. Chiar nu există măsuri împotriva corupţiei din cadrul Poliţiei rutiere? Toată ţara ştie foarte bine cum se dau permisele de conducere în R. Moldova. Orice retardat poate obţine un permis pentru câteva sute de euro, după care, pentru alte câteva sute de lei date drept mită inspectorilor rutieri, acesta se simte pe şosea la fel ca la maică-sa în closet, adică are libertatea să facă orice, inclusiv şi să ne omoare. De ce nu sunt daţi afară poliţiştii prinşi cu mită, ca să le fie de învăţătură altora? În locul faptelor concrete, ministrul preferă să fie ridicaţi în grad cei care au refuzat mita. Se ajunge la un grad avansat de absurditate socială, unul în care mâine o să ne trezim cu poliţişti decoraţi pentru că nu ne măcelăresc în stradă cu bastoanele. Cei care ar trebui să ne apere, ne omoară direct şi indirect fiind corupţi şi contribuind la haosul rutier. De ce se întâmplă toate acestea? Răspunsul e acelaşi: pentru că organele de poliţie nu fac lege, ci business.

Constatăm groaznicul adevăr că nu mai contează calitatea (serviciilor prestate) şi nici cantitatea (răniţilor şi morţilor), ci suma profitului. Iar acesta, conform unor calcule simple, atinge cote astronomice deseori. În fine, nu e vorba doar de aşa-zisul business al microbuzelor. E vorba de o întreagă infrastructură economică, politică şi socială, coruptă până la măduva oaselor. Şi în timp ce o ţară întreagă este scindată în două ideologic şi aproape lipsită total de forţa de muncă, un mic procent de potlogari corupţi şi mişei continuă să ne omoare pe străzi, de la volanul maşinilor lor de lux. În cazul în care nu ne omoară patronii businessurilor murdare, ne omoară subalternii acestora. Probabil, nu ne vor vii aici, pentru că le încurcăm la afaceri. Şi dacă ne vom pomeni mâine călcaţi de vreun microbuz, să nu ne supărăm – nu au nimic personal cu noi, e doar business.

* Din engleză – Nimic personal, e doar business

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *