Noul decret strategic al lui Aliev: de ce este necesar Consiliul de coordonare?
Președintele Ilham Aliev a semnat un regulament care explică sfera de responsabilitate a Consiliului de coordonare a transporturilor (TCC), un nou organism interdepartamental cu competențe extinse în domeniul tuturor tipurilor de transport terestru, al traficului rutier și al dezvoltării infrastructurii principale de transport.
Ideea unui astfel de organism colegial care să reunească sarcinile diferitelor agenții responsabile de transport a fost discutată de relativ mult timp. La urma urmei, sectorul transporturilor și al logisticii reprezintă aproximativ 6 % din PIB-ul economiei Azerbaidjanului (Rusia și Kazahstan au o pondere similară în PIB). Cu toate acestea, impactul acestui sector este mult mai mare, având în vedere că, de fapt, transportul este un domeniu-cheie pentru asigurarea conectivității industriei, agriculturii, serviciilor, comerțului și construcțiilor. În plus, această sferă asigură capacitățile de export și logistice ale entităților economice.
Pentru ce a fost nevoie de acest Consiliu?
Decretul privind înființarea CCT a fost semnat de șeful statului în aprilie 2023. Consiliul de coordonare trebuie să acumuleze propuneri interdepartamentale privind finanțarea bugetară și public-privată a construcției (reparații curente și capitale) a tuturor instalațiilor de infrastructură de transport de suprafață și, în primul rând, a autostrăzilor.
În plus, Consiliul va face propuneri pentru construcția, extinderea și îmbunătățirea liniilor de cale ferată.
Este demn de remarcat faptul că, simultan cu lansarea Consiliului de coordonare, președintele a aprobat “Planul de acțiune pentru 2024-2026 pentru creșterea potențialului de tranzit și promovarea traficului de tranzit de-a lungul coridoarelor de transport care trec pe teritoriul Azerbaidjanului”. Într-o anumită măsură, acest plan va deveni o “foaie de parcurs” pentru activitățile Consiliului de coordonare în sfera ITC.
În principiu, baza activității economice din țară este reprezentată de transportul rutier, a cărui pondere ajunge la 77-80% din numărul total de transporturi. În cazul transportului de pasageri, dominația drumurilor este și mai pronunțată. Prin urmare, este destul de așteptat ca partea principală a atenției noului coordonator interdepartamental să se concentreze asupra acestui mod de transport, care îi privește literalmente zilnic pe toți cetățenii țării.