Nu doar companiile low-cost pot reduce preţurile biletelor de avion
În studiul "Rezervele pieţei serviciilor de transport aerian de pasageri din Republica Moldova din perspectiva reducerii preţurilor la biletele de avion", Radu Bezniuc face o serie de recomandări care ar putea contribui la reducerea preţurilor la călătoriile aeriene. În primul rând, un impediment rămâne statutul dublu al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor. Pe de o parte, MTID are o multitudine de atribuţii de natură "tehnică", printre care cea mai valoroasă este autorizarea rutelor regulate, iar pe de altă parte, ministerul apare ca fondator şi administrator al companiei Air Moldova. Delimitarea comptenţelor ar fi o soluţie pentru crearea unui climat de concurenţă loială pe piaţa aviatică. Se adaugă şi faptul că nu există reguli clare de desemnare a operatorilor aerieni pentru o destinaţie sau alta. Radu Bezniuc afirmă că "Autorizarea Zborurilor" trebuie să fie un act normativ aprobat la nivel de Hotărâre de Guvern, iar normele care stabilesc anumite cerinţe tehnice să aibă o delimitare explicită.
Autorul studiului recomandă ca MTID să iniţieze renegocierea acordurilor bilaterale pentru anumite destinaţii, în vederea liberalizării graduale a pieţei serviciilor de transport din R. Moldova. Compania Moldavian Airlines, de pildă, consideră că aceste acorduri sunt restrictive şi nu permit efectuarea unui număr mai mare de zboruri pe anumite destinaţii. Acordurile bilaterale încheiate cu Rusia şi Turcia stabilesc doar câte 14 frecvenţe pe săptămână care sunt deservite de un număr limitat de companii aeriene. În acest context, Radu Bezniuc argumentează că sporirea gradului de competiţie va duce la scăderea preţurilor. Un exemplu relevant al impactului competiţiei dintre companiile aeriene asupra preţurilor de avion este cel al zborurilor Chişinău-Istanbul. Până la 15 septembrie 2010, această destinaţie era deservită doar de companiile Air Moldova şi Turkish Airlines, care propuneau un preţ de 279 euro şi, respectiv, de 283 de euro pentru bilet. După intrarea companiei Moldavian Airlines pe acest segment de piaţă, preţul a scăzut cu 27%-34% ajungând la 186 de euro.
La calcularea preţului de avion se iau în consideraţie şi taxele de deservire la sol prestate de aeroporturi. Studiul relevă că pentru un zbor dus-întors cu o aeronavă de tip A320, Aeroportul Internaţional Chişinău percepe 4782 de euro, mai mult decât aeroporturile din Londra, Roma sau Kiev. Renegocierea de către operatorii aerieni a taxelor aeroportuare ar fi o cale spre reducerea lor.
Reanimarea tehnică a aeroporturilor regionale (Bălţi, Mărculeşti, Cahul) va oferi opţiuni mai ieftine de operare companiilor aeriene locale şi externe. Aceasta presupune însă mari infvestiţii pentru modernizarea infrastructurii acestor obiective. Deocamdată, MTDI, intenţionează să efectueze lucări de întreţinere a pistei de decoalare şi modernizare a instalaţiilor la Aeroportul Internaţional din Bălţi, care asigură efectuarea zborurilor charter.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!