Partidul Liberal luptă pentru preluarea controlului asupra Primăriei Capitalei
Legile vechi și imperfecte în baza cărora funcționează administrația locală a Capitalei necesită un cadru juridic mult mai transparent, coerent și eficient pentru a permite Chișinăului să se dezvolte. Astfel, pe 8 aprilie, în plenul Parlamentului a fost dezbătut proiectul unei legi privind statutul municipiului Chișinău. Documentul a fost pregătit și propus pentru dezbateri de Partidul Liberal. Autorii afirmă că scopul acestuia este să îmbunătățească administrarea municipiului care este afectată de blocajele frecvente din Consiliul Municipal Chișinău și să evite conflictele de competențe între primar și consilieri.
Deși a fost votată în prima lectură, legea a stârnit multe critici. Cele mai sensibile aspecte care au provocat discuții în contradictoriu se referă la atribuțiile și competențele primarului și ale Consiliului municipal.
„Consilierii vor deveni observatori pasivi”
Ion Ștefăniță, candidat independent din cadrul Consiliului, a spus că atribuirea mai multor împuterniciri primarului ar destabiliza situația la Primărie. „Prin această modificare a statutului municipiului Chișinău, primarul își ia mai multe atribuții, iar nouă ni se taie toate inițiativele la proiectele de decizie. Respectiv, noi devenim niște observatori pasivi”, susține consilierul. Graba cu care s-a adoptat proiectul de lege, crede Ștefăniță, demonstrează că liberalii, pierzând controlul în CMC, au hotărât să modifice legea privind statutul municipiului Chișinău și să preia puterea. „Dacă aș fi văzut reforme concrete, salutam acest proiect. Dar așa, când văd că din patru luni, primarul vine doar opt zile la lucru – nu consider că e normal. Este o inițiativă scandaloasă”, susține Ion Ștefăniță.
Socialiștii din CMC au aceeași poziție. Vitalie Mucan, reprezentantul fracțiunii PSRM, a spus că legea propusă contravine legislației și normelor europene. „În multe orașe din Uniunea Europeană puterea legislativă conlucrează la egal cu puterea executivă, sunt puteri diferite și au obligațiuni diferite. Primarul ca putere executivă dorește să ia unele funcții ale Legislativului și să dețină controlul total, ceea ce nu este corect”, afirmă Mucan. Consilierul crede că legea nu va trece în cea de-a doua lectură. „Indiferent de șantajul lui Ghimpu, proiectul nu va trece”, conchide socialistul.
„Liberalii nu se prezintă la ședințele CMC”
Ilian Cașu, consilier municipal din fracțiunea „Partidul Nostru”, afirmă că proiectul liberalilor reduce esențial din prerogativele CMC și este croit pentru Dorin Chirtoacă. „Primarul își dorește o coaliție cu etichetă geopolitică pentru a promova proiecte dubioase sau de business care satisfac interesele politice ale clientelei liberale. Fracțiunea PL de la 27 decembrie 2015 nu se mai prezintă la ședințe. Poziția lor este că ei se vor prezenta atunci când PL va reuși să recroiască în Chișinău o coaliție majoritară. Până atunci, cei 17 consilieri ai PL lipsesc nemotivat. Această situație poate să continue pe întregul mandat”, susține consilierul.
Cașu a mai adăugat că acest proiect de lege era obligatoriu să fie avizat de Congresul puterilor locale și regionale ale Consiliului Europei, fiindcă Moldova este membră a organizației și acest lucru nu s-a făcut.
Primarul ar putea administra patrimoniul Capitalei
Juriștii sunt de părere că felul în care este înaintat acest proiect de lege cu prevederile sale, în lipsa unor argumente, calcule și previziuni de lungă durată, nu convinge cum ar îmbunătăți starea de lucruri în municipiul Chișinău. Viorel Pîrvan, expert juridic „IDIS Viitoru, susține că pentru a fi o lege bună, proiectul nu trebuie să contravină standardelor și recomandărilor Consiliului Europei și să corespundă cerințelor legislației naționale. „Multe aspecte în proiect sunt confuze și neclare. Un exemplu este chestiunea patrimoniului – prelungirea contractelor de arendă ar putea să intre în competența primarului. Legea actuală ne spune că administrarea patrimoniului municipiului, decizia de dare în arendă, locațiune și altele revin consiliului”, a comentat Viorel Pîrvan.
Proiectul PPEM trecut cu vederea
Cât a fost dezbătută legea în cadrul Parlamentului, a ieșit la suprafață un alt proiect despre statutul Chișinăului pregătit de către PPEM și înregistrat în Parlament în iunie 2015, dar nimeni nu l-a luat în seamă. Echipa PPEM a spus că proiectul pregătit de ei se diferențiază de cel propus de liberali. Ruslan Codreanu, unul din cei cinci consilieri PPEM din cadrul CMC, a declarat că ei urmăreau scopul de a întări poziția consiliului. „Noi propuneam crearea unui birou permanent al CMC care să fie reprezentat de toate fracțiunile. Credem că atâta timp cât în CMC sunt aleși cetățenii municipiului Chișinău din toate fracțiunile, trebuie să fie consultați toți atunci când se ia decizia ce subiecte trebuie să fie pe ordinea de zi”, a spus Codreanu.
Alte propuneri ale fracțiunii au fost ca pretorii de sector să fie funcționari publici, angajați transparent prin concursuri publice și să poată fi evaluați de cetățeni la fiecare sfârșit de an. „Liberalii propun ca șefii de preturi să fie numiți de primar, deci pe criterii politice. Îi place primarului, îl numește pe om, nu îi place de el, îl demite. Ei își construiesc un sistem bazat pe criterii politice de consolidare a unui singur partid”, a spus consilierul.
Un detaliu important în proiectul PPEM este termenul propus pentru intrarea în vigoare – anul 2019, pe când liberalii vor ca legea să intre în vigoare imediat.
Viorel Pîrvan, expert IDIS-Viitorul:
„Conform legislaţiei actuale, doar consiliul municipal este competent să administreze patrimoniul Chişinăului şi să decidă darea în locaţiune a bunurilor acestuia. O altă prevedere care a stârnit multe discuţii se referă la numirea viceprimarilor. Potrivit proiectului, în cazul în care candidatura viceprimarului, propusă de către primar, nu este votată de două ori consecutiv la şedinţele CMC, atunci edilul este în drept să numească singur acel viceprimar. Conform legislaţiei actuale, însă, în astfel de situaţii, primarul trebuie să propună un alt candidat în funcţie, astfel fiind asigurat echilibrul dintre edil şi consilieri”.
VOX POPULI
Am întrebat locuitorii Capitalei ce părere au despre proiectul de lege care ar atribui primarului municipiului mai multe împuterniciri.
Vasile, 37 de ani
Nu e prea bine, pentru că o singură persoană va lua toate deciziile. Aceasta este inițiativa Partidului Liberal care cred eu că va avea un câștig în privința asta.
Carolina, 20 de ani
Acest proiect este bun. De exemplu, în localitatea de unde sunt eu, primarul nu influențează deciziile care se iau. Din această cauză mai nimic nu se face în sat, iar aceasta se răsfrânge negativ asupra locuitorilor.
Ilie, 59 de ani
Dacă primarul va prelua toată puterea în mâinile sale este rău. Nu văd nicio schimbare evidentă în orașul nostru. Pe bulevardul central din Capitală îmi este rușine să merg, cât de neîngrijit arată. Primarul nostru vrea să soluționeze toate problemele deodată, le începe pe toate în același timp, însă nici una nu o duce până la capăt.
Victoria, 23 de ani
Dat fiind că la noi în țară nu știi în cine să ai încredere, cred că totuși Consiliul Municipal trebuie să hotărască. Nu poate să decidă o singură persoană.
Nadejda, 77 de ani
Primarul acesta a făcut numai rău pentru orașul nostru. Eu sunt născută aici în Chișinău. Și era poreadcă (n.red: regulă) întotdeauna. Era curățenie, dar acum ce se face? Iată azi a plouat și străzile erau pline cu apă și nu poți merge. Mai demult nu era așa de murdar în oraș.
Ana, 63 de ani
Părerea mea este că e foarte rău ca primarul să ia decizii finale. Nu se face nimic în oraș, nu am părere bună despre primar. Sunt vecină cu primarul, locuiesc pe strada București, însă nici în centrul orașului nu este ordine și curat, iar la marginea orașului e și mai strașnic.
Ion, 22 de ani
Din punctul meu de vedere, dacă să avem încredere în primar, e bine. Fiindcă dacă cineva are o idee și vrea să o implementeze, el își va face un plan pe care îl va îndeplini treptat. Dar cum la noi astăzi puterea din Primărie este împărțită cu socialiștii, unii din principiu nu votează acel plan, cu toate că el este bun pentru viitorul orașului și al cetățenilor. Însă, dacă primarul are toată puterea, el poate să decidă și tot orașul poate să îl tragă la răspundere anume pe primar, omul pe care cetățenii l-au ales ca să îi apere interesele.