Cultură

Pe urmele lui Eugen Doga

Competiţia a avut trei etape – preselecţia, pregătirea programului (cu ajutorul profesorilor de compoziţie acordat la scrierea partiturilor, la repetiţiile cu interpreţii, stabilirea tuturor elementelor muzicale etc.) şi prezentarea lui propriu-zisă.

Vlad Burlea, unul dintre organizatorii tuturor ediţiilor concursului, a subliniat importanţa continuităţii în descoperirea şi educarea noilor generaţii de muzicieni ce se vor dedica artei componistice, afirmând că anume aici, în incinta Colegiului „Şt. Neaga”, s-au constituit personalităţi marcante în arta naţională, precum sunt Eugen Doga, Tudor Chiriac, Gheorghe Mustea, Ghenadie Ciobanu şi alţi compozitori de valoare.

Fiecare concurent a prezentat câte două lucrări. Acestea au fost evaluate de către un juriu în frunte cu compozitoarea Valeria Barbas, din care au mai făcut parte profesoarele Snejana Pâslari, Iana Manoilă, Valeria Diaconu şi Irina Bogataia.

De diploma de gradul I s-a învrednicit Cristian Spătaru (elev la anul III, specialitatea Teoria muzicii), pentru „Cvartet cis-moll”, iar de cea de gradul II – elevul Vasile Procopciuc (anul IV, Instrumente populare), cu lucrarea „Dor-doruleţ” pentru ţambal solo, interpret – Igor Supciuc, elev în clasa a X-a la Liceul de muzică „C. Porumbescu”, clasa profesorului V. Luţă. Pe locul III s-au clasat Dorin Bâtcă (anul III, Teoria muzicii), cu o piesă corală interpretată de corul „Miriam”, fondat şi condus de autor şi, respectiv, Aurel Băluţă (anul III, Instrumente aerofone), cu lucrarea „O noapte luminoasă” pentru vibrafon şi pian, interpretată de Cornelia Chise (vibrafon) şi Snejana Pâslari (pian). Premiul Simpatia publicului i-a revenit elevei Mihaela Handuca (anul II, Teoria muzicii), cu piesa pentru pian „Vis”.
Solicitată de TIMPUL, preşedinta juriului, Valeria Barbas, a declarat următoarele: „Am fost onorată să jurizez acest concurs şi sunt surprinsă de nivelul de pregătire al concurenţilor, dar şi de prestaţia live a interpreţilor. Aş vrea să evidenţiez în special lucrările semnate de Cristian Spătaru şi Vasile Procopciuc. Potrivit Valeriei Barbas, aceşti tineri, care au făcut primii paşi pe tărâmul deloc uşor al compoziţiei muzicale, merită toată susţinerea posibilă. În acest sens, a afirmat ea, este extrem de necesară organizarea unor asemenea concursuri în şcoli, licee şi colegii cu profil muzical, dar şi la nivel republican.
La rândul său, Vlad Burlea a menţionat diversitatea lucrărilor prezentate în cadrul ediţiei curente: piese pentru pian solo, duete pentru pian şi vioară, pian şi vibrafon, lucrări corale, piesă pentru ţambal-solo (o premieră absolută în toate ediţiile concursului), piesă pentru ansamblu instrumental compus din flaut, clarinet, violă şi pian. Iar Snejana Pâslari a constatat că acest concurs le oferă tinerilor compozitori oportunităţi de a se afirma în domeniul muzicii academice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *