Istorie

Personalitatea zile. Henri Coandă, inventatorul avionului cu reacție

Coandă s-a născut la 7 iunie 1886, la București, fiu al generalului Constantin Coandă al al franțuzoaicei Hayda Danet. Studiază la Liceul Sf. Sava, dar faptul că era amenințat cu corigența la matematică l-a făcut pe tatăl său să-l mute la Liceul Militar din Iași, pentru o educație mai severă. Acolo, tânărul Coandă devine un elev excepțional și foarte pasionat de matematică datorită locotenentului Ion Papură. Își continuă studiile la Școala de Artilerie din București, iar apoi pleacă în Germania la Technische Hochschule din Charlottenburg unde-și obține doctoratul în științe ingenirești. În 1906, la Paris, se înființează Școala Superioară de Aeronautică, la care Coandă se înscrie și o absolvă ca șef de promoție. Lucrează apoi la marele inginer francez Gustave Eiffel.

În 1910 expune la cel de-al doilea Salon Internațional de Aeronautică de la Paris turbopropusorul său, primul avion cu reacție, care a zburat la Yssy-les-Moulineaux. 

Însă Coandă a devenit celebru datorită efectului mecanismului fluidelor, care-i poartă numele. Efectul Coandă, brevetat abia în 1934m sub denumirea „Procedeu și dispozitiv pentru devierea unui fluid într-un alt fluid”, a revoluționat aeronautica. Fenomenul observat de Coandă este, în aparență, foarte simplu, aproape evident: un jet de fluid (gaz sau lichid) are tendința să adere la un perete drept, aflat în aval de o curbură bruscă, din cauza depresiunii create în urma antrenării fluidului în scurgere turbionară între jet și peretele curbat. 

Aplicat la motoreactorul din 1910 doar intuitiv, acest fenoment a fost ulterior aprofundat, ducând la apariția turboreactoarelor, la care forța de propulsie și portanță sunt asiguratre de jeturile de gaze , de ardere, evacuate cu viteze foarte mari din efuzoane. 

Henri Coandă s-a distins printr-o creativitate uimitoare, concretizată în peste 250 de brevete, cu aplicații în cele mai diverse domenii. În perioada primului război mondial, a inventat rezervoare pentru hidrocarburi construite din beton armat. 

De asemenea, a descoperit materialul beton-bois, destinat prefabricatelor pentru construcții, lista invențiilor sale cuprinzând, de asemenea, tunul fără recul din dotarea avioanelor militare, proiectul unei instalații de desalinizare a apei marine etc. 

După Mica enciclopedie de mari valori ridicate dintre români


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *