Actualitate

Pierderea biodiversității amenință ecosistemele planetei (studiu)

Mai mult de jumătate din suprafața terestră (58 la sută), care cuprinde 71,4 la sută din populația lumii, se confruntă cu o astfel de pierdere a biodiversității astfel încât se pune întrebarea dacă aceste teritorii încă mai au capacitatea de a satisface nevoile umane, se afirmă în acest studiu.

„Aceasta este prima dată când am cuantificat efectele pierderii habitatului asupra biodiversității la nivel mondial într-un mod atât de detaliat încât știm acum că aceste pierderi nu sunt în limitele considerate sigure de către ecologiști", a explicat Tim Newbold de la University College din Londra.

„Noi știm că pierderea biodiversității afectează funcționarea ecosistemelor, dar acest proces nu este încă pe deplin înțeles", au adăugat cercetătorii.

„Ceea ce știm este că în multe părți ale lumii, ne apropiem de o situație în care o intervenție umană ar putea fi necesară pentru a menține funcțiile ecosistemului", au atenționat specialiștii.

„Utilizarea solului a împins deja biodiversitatea la limita considerată de risc", a spus profesorul Andy Purvis de la Muzeul de istorie naturală din Londra, unul dintre co-autorii studiului.

Conform acestor cercetători, pășunile, savanele și ecosistemele de tundră sunt cele mai afectate de pierderea biodiversității, urmate îndeaproape de multe păduri și unele zone împădurite.

Specialiștii subliniază că, în astfel de zone, capacitatea biodiversității de a asigura funcțiile-cheie ale ecositemului — reproducerea și creșterea organismelor vii, ciclurile de producție ale elementelor nutritive — devin tot mai nesigure.

Oamenii de știință au folosit date furnizate de sute de cercetători pentru a analiza 2,38 milioane de rapoarte privind 39.123 specii și 18.659 de arealuri.

Aceste analize au fost apoi aplicate pentru a estima modul în care biodiversitatea de pe fiecare kilometru pătrat de teren al planetei s-a schimbat de când oamenii au modificat aceste habitate.

Decidenții sunt foarte neliniștiți de recesiunea economică, dar o recesiune ecologică ar putea avea consecințe mult mai grave sau se poate solda cu prejudicierea biodiversității, consideră Andy Purvis.

„Atâta timp cât nu am restabilit biodiversitatea sau nu am început să ne mișcăm în această direcție, vom continua să jucăm la ruleta ecologică", a avertizat omul de știință, citat de agenția France Presse.

agerpres.ro